Hej.
Har i veckan "slängt" ihop en Friggebod, och skall så snart som möjligt måla fasaden på denna..
Då stugan är obehandlad så undrar jag lite om målning ...
Skall det grundmålas med nåt speciellt, och sen målas med den kulör jag skall ha, eller räcker det att måla med den färg jag tänkt mig?

Tacksam för svar ..

/Peter
 
Du tjänar på att måla med en grundfärg i längden, du kan även få den i samma kulör som den färg du vill ha i slutändan.
Har själv målat nu i sommar min nya friggebod, använde då en ny färg från Beckers som fungerar både som grund och fasadfärg, blir spännande och se om ett par år om det var lönsamt nog. Kan säga att den täcker bra redan efter första strykningen.
 
Ola78
Om den är obehandlad så kan du välja att måla med slamfärg så slipper du att grundmåla. Vill du inte använda slamfärg så kan du använda lasyr för utomhusbruk. Bägge två målas utan att använda grundfärg. Vill du ha någon annan form av målningssystem så bör du köra med ett komplett system från tillverkaren du väljer så vet du att det funkar ihop.
 
Mikael_L
Du får först välja vilken sorts färg du vill ha.
Akrylat eller oljefärg eller slamfärg.
(Förövrigt finns det även järnvitriol, tjära och linoljefärg, men det är väl lite ovanligare).

Sen väljer du fabrikat och följer anvisningarna för färgsystemet.
För slamfärg är det för det mesta bara 2 strykningar, första kan ske med lite utspädd färg, 10-15% vatten.
De andra färgsystemen föreskriver för det mesta grundfärg eller grundolja och sen två strykningar.


edit:
Var lite långsammare än Ola78, men såg ju nu att jag glömde lasyrfärgerna ... ;)
 
Tack för alla svar ...
Blir ner & kolla hos handlaren imorgon ...
Och fjäska till mig ett superbra pris... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.