Min fråga är....om det är stopp i avloppet, hjälper försäkringen med någon kostnad?? Inte av nya köksmöbler, men att sanera grund osv?? se info nedan.

Jag har sökt andra trådar, men har inte hittar något svar. Jag har precis upptäckt att diskmaskinen eller fylld diskho vatten tappas ut så tar inte avloppet emot de mängder o det kommer upp igen....ner i golvet...ner på markplattan. Detta kan ha pågått ett tag?

hus fr -63, gjutjärnsrör / avlopp...inga nya grejer...

Jag har kontaktat försäkringsbolaget o de hade antecimex ute för att 'nog' konstatera att det var stopp i avlopp som orsakar ovanstående.
Jag är orolig o hoppas på svar o erfarenheter från er!!!! De har inte berättar något om ersättning från försäkringsbolaget, då de inte fastställt exakt vad som orsakat vattenskadan.


SÅ tacksam för svar, orolig.... Tack!
 
ring den lokala spolbilsfirman, de spolar avloppet åt dig. Är det ett rör som rasat ihop kan de se detta också genom att gå in med en kamera i avloppet. Har det rasat ihop får du stå för kostnaden av det nya avloppet men om något runt omkring tagit skada av läckaget så täcker försäkringsbolaget det.

Vi hade samma problem förra hösten. Gjutjärnsrören hade rasat ihop under huset. Det var bara o bita ihop o riva upp golven och byta stammarna.
 
Redigerat:
Hus från -49 och min stam hade inte bara krackelerat i första böjen under golv utan var även helt av utanför husgrund - I mitt tycke ngn man får räkna med. Dock så var det torrt och fint runt om utan skador på golv/grund.

Som nämnt spolbil eller kanske läge att inspektera med kamera? Se hur illa däran det verkligen är. Försäkringen borde täcka allt därikring.
 
Öringen...tack för ditt svar. Lite trög e jag allt o vill ställa en följdfråga. ok, jag betalar åtgärder för nytt avlopp/avloppssystem/hela kalaset...men de står för all sanering av vatten o fukt....o då även kanske även köksskåp etc då det sannerligen behövs rivas ut för att kunna åtgärdas. Läckan ligger mellan badrum o kök, så jag ser ju saftiga omkostnader...så om försäkringsbolaget står för sanering o allt upp till golvnivå så e jag lite lugnare.

Kan de inte säga att jag varit oaktsam då jag inte märkt det? samt att avloppet är urgammalt?

Tack igen...men the verdict kommer nästa vecka...
 
omöjlig fråga...men, Slacker, vilka kostnader pratar man om? att dra nytt avlopp från hus till kommunens dagvatten.... 10 meters grävande....oj oj
 
sådärja skrev:
omöjlig fråga...men, Slacker, vilka kostnader pratar man om? att dra nytt avlopp från hus till kommunens dagvatten.... 10 meters grävande....oj oj
Jag passade på vid dränering så grunden var grävd och det vara bara 6 meter till kommunala kopplingspunkten för vatten och där valde jag att koppla in avloppet då jag skiftade galvröret för inkommande till PEM.
Är fortfarande betongpipa sista metern till gata men ville ju inte gräva sönder trottoaren, så plaströr med adapter för betong in till gatan.

Beror på hur djupt det ligger - Jag hyrde en mini grävare (2500 för en helg, men då den gick sönder på plats så lagades den och jag fick ha den i tre veckor till) för det mesta, endast på 1,5T men den nådde inte ned till avloppet utan fick ta in en större - Gick undan utan problem och tiden att gräva ut till gatan var inte ens i närheten av det jobb som krävdes runt huset.
Kan inte vara dyrt att ta en grävare för det. Väl gräft byter du rör på ett par timmar - Synka med vattenleverantören att stänga vattnet är en annan femma..
 
Jag tackar för era svar. Som relativt ny husägare så lär man sig saker hela tiden, vissa saker hade man visserligen mer än gärna kunnat vara utan :)

Jag får ta hämtmat framöver så jag slipper diska :)

/Kristina

Och fler råd/synpunkter uppskattas!
 
sådärja skrev:
Öringen...tack för ditt svar. Lite trög e jag allt o vill ställa en följdfråga. ok, jag betalar åtgärder för nytt avlopp/avloppssystem/hela kalaset...men de står för all sanering av vatten o fukt....o då även kanske även köksskåp etc då det sannerligen behövs rivas ut för att kunna åtgärdas. Läckan ligger mellan badrum o kök, så jag ser ju saftiga omkostnader...så om försäkringsbolaget står för sanering o allt upp till golvnivå så e jag lite lugnare.

Kan de inte säga att jag varit oaktsam då jag inte märkt det? samt att avloppet är urgammalt?

Tack igen...men the verdict kommer nästa vecka...
Jag vet inte hur försäkringsbolagen resonerar men om saker tagit skada så borde de täcka en del av det iaf.
 
Hej.... det ser ut som det var ett stopp i avloppet, om det även är härdat fett som måste fräsas bort så är det ändå en billigare historia än att de var av...phew

Delar av köket är nu borta o avfuktare placerad. Luktar sådär...
Försäkringsbolaget står för alla kostnader upp till golvnivå inkl sanering. Jag står för rörmokarkostnader o spolfirma, då det är underhållsarbete till huset.
Så nu får man hoppas att vattnet inte spridit sig för långt... Än en gång, tack för tips o svar, uppskattat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.