Förutom dowelmax pluggjiggen så har jag länge funderat på inköp av en cirkeljigg för överhandsfräs, vad finns det egentligen för alternativ om man vill köra med färdiga precisionstemplates?
Det enda utbudet som jag hittar kommer ifrån Jasper (verkar som att det går att beställa direkt utan problem och med ett ok fraktpris).

Följande modell är förmodligen intressantast:

CIRCLE_GUIDE_MODEL_200.jpg

http://www.jaspertools.com/productsdetail.cfm?SKU=673046002002&prod=Model-200%20Circle%20Guide&cat=Circle%20Guide

Nedan visas ett typiskt setup, vettigt att fräsen hålls ordentligt på plats även när man är igenom.

jasper_audio_model_400_setup.gif

Kanske bara är till att köpa?
 
Om du vill köpa en jigg med fasta lägen är det bara att slå till på jasper jiggen men den är väl inte i metrisk utförande ?

Pär
 
Alternativt skaffar du ett ex av Router magic och bygger en egen jigg. (Det finns en på bilden på omslaget)
/B
 
Det går att göra allt möjligt med enkla hembyggda grejer och mallar. Enklast och billigast är en lagom stor mdf-bit. Borra hål att fästa fräsen och ett hål för verktyget. Borra ett centrumhål. Det är inte svårt att uppnå rätt mått på någon/några tiondelar när. Jag inbillar mig att mallen klarar nötning bättre med en större centrumstyrning. 10mm c-tapp brukar jag använda.

Det går också att montera fräsen upp-och-ner och ha en tapp i bordet att rotera arbetsstycket runt istället. På bilden med cirkeljiggen har jag fräsarna monterade i skivor som passar i ett hål i min arbetsbänk. Har även en mobil variant på bockar som går att använda fältmässigt.

VH/Findus
 
  • cirkeljigg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jigg för pelare.jpg
  • PanelMonterad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färdigmålad.jpg
Ja, det är nog lika bra att bygga något eget. Jag fixar en ny UHMW-plast/plexi platta som fräsen monteras på och fräser ett centrum spår ifrån fräsplattans ytterkant och ut. I spåret/kanalen placeras en skjutbar och låsbar tapp. Tror att minsta möjliga radien med denna lösning, i mitt fall en Dewalt 621, blir ungefär 80mm.
Vid riktigt små radier, när hålen hamnar under fräsens bottenplatta, är det ju bara till att tillverka ännu en platta men nu med fasta indexeringshål.

För de pengar som jag nu sparat köper jag istället ett ex av Router magic :).
 
Redigerat:
Festools MFS system kommer ju med en styrning för 30mm kopierring som används som cirkeljigg - Dessutom är den ganska smutt till mycket annat - Om än den tar tid att ställa in..

Den klarar dessutom MYCKET mer! d^_^b

http://www.burrellcustomcarpentry.com/subpage53.html
 
Hehe...
Jobbade ett tag tillsammans med en Festool-frälst kille som hade en sådan där.
Den var inte direkt gratis.
Spåntransporten fungerade dåligt.
Den har en tendens att vara lite svajig när vinkelanhåll används.
Det tar som du säger tid att ställa om den, och vid återställning är det inte självklart att det blir detsamma som förra gången.
Med flera brister...

Efter att någon månad sett mig arbeta med egentillverkade mallar sålde han den på blocket.
Han tillverkar lofttrappor och sådant.

Själv är jag uppfödd med ELU-handfräs. Föredrar därför de med två motställda handtag som DeWalt. Har inte gillat Festools variant något vidare. Kvaliteten verkar vara ungefär densamma så jag påstår att det är en smaksak vad som är bäst.

VH/Findus
 
findus42 skrev:
Hehe...
Jobbade ett tag tillsammans med en Festool-frälst kille som hade en sådan där.
Den var inte direkt gratis.
Spåntransporten fungerade dåligt.
Den har en tendens att vara lite svajig när vinkelanhåll används.
Det tar som du säger tid att ställa om den, och vid återställning är det inte självklart att det blir detsamma som förra gången.
Med flera brister...

Efter att någon månad sett mig arbeta med egentillverkade mallar sålde han den på blocket.
Han tillverkar lofttrappor och sådant.

Själv är jag uppfödd med ELU-handfräs. Föredrar därför de med två motställda handtag som DeWalt. Har inte gillat Festools variant något vidare. Kvaliteten verkar vara ungefär densamma så jag påstår att det är en smaksak vad som är bäst.

VH/Findus
Tja, smaken är som baken - Det inhandlades till ett projekt och har används ganska flitigt sedan dess - Skalorna gör repterbarheten enkel i mitt tycke dock är en notis ett måste för att minnas.
Kan inte tänka mig att spån transporten är bra med ngn fräsmall oavsett design - Skulle vara DowelMaxen som är tunn och gör att sugen tar allt.
Då är Festool OF 2200 med dubbla handtag ngt för dig mao! d^_^b

Nejdå, det är som vanligt - Har man börjat så kan man inte sluta - Allt passar så bra ihop. Sen är inte alltid Festool bäst i alla lägen. En egen hemmagjord jigg funkar det med.

Brukar bli en mall i MDF trots allt lite beroende på vad som skall till.. Senast spottar i en baldakin, hålsåg i en formplyfa och kapa till för anhåll mot framkant och köra på. Det hade inte MFT fixat..

Edit: Projektet var en bokhylla med 12 lika spår i 6 sidostycken där MFT visade sig oumbärlig med tanke på fast inställning och anhåll.
 
Redigerat:
slacker skrev:
Festools MFS system kommer ju med en styrning för 30mm kopierring som används som cirkeljigg - Dessutom är den ganska smutt till mycket annat - Om än den tar tid att ställa in..

Den klarar dessutom MYCKET mer! d^_^b

[länk]
MFS kan väldigt mycket, men just själva cirkelfräsningen känns väl sådär tyvärr. Framförallt för att en stor MFS 700 tar enorm plats att svänga runt, fräsresultatet blir väldigt bra däremot.

Elu 96 och 177 är väldigt fina fräsar. De används flitigt här hemma.
 
Mr Handyman skrev:
MFS kan väldigt mycket, men just själva cirkelfräsningen känns väl sådär tyvärr. Framförallt för att en stor MFS 700 tar enorm plats att svänga runt, fräsresultatet blir väldigt bra däremot.
....

Det är som alltid problemet med Festool, en hög investerign måste ofta följas av fler. När man väl kompletterat med 200-längder, och 1000-längder, så fungerar crikeljiggen till det mesta. En specialjigg är säket bättre om man skall göra väldigt många likadana, men MFSen är suverän att bara ställa in och göra en eller ett par av.

1000-längderna kompletterade jag med tidigt, 200-längderna tog längre tid (de behövs egentligen inte, men de gör det mycket bekvämare). Det som sedan händer med MFSen när man köpt ett par extra längder är att man inser att man kan skruva ihop fler bitar än 4, och inte bara för att förlänga något, utan för att få referenser eller mothåll mot ytterligare punkter.

--- Mats ---
 
Kan nog lösa de flesta andra uppgifter med det system/delar som jag redan har.

Router1.jpg

Saw_Router.jpg

Saw_Router2.jpg

Förstår nog inte den stora vinsten med MFS? För kopiering av riktigt avancerade mönster är väl ändå mönstermall och styrhylsa vägen att gå?

För mindre pengar än vad ett MFS400-inköp skulle innebära så skulle jag istället kunna konfigurera fräsen som en vagga över bordet - manuell cnc - och sedan lägga till måttejp och digitala avståndsgivare.






SSRK-3_02.jpg
 
Skulle nog vilja påstå att din pjäs - Om än vacker - kostar mer än en MFS...
 
pebj_ skrev:
...Förstår nog inte den stora vinsten med MFS? För kopiering av riktigt avancerade mönster är väl ändå mönstermall och styrhylsa vägen att gå?
...
Frågan ställd var väl en lämplig cirkeljigg. Svaret på den nya frågan är att om du istället för att fräsa en cirkel vill fräsa längs ett mönster så är en cirkeljigg inte bästa lösningen.

--- Mats ---
 
slacker skrev:
Skulle nog vilja påstå att din pjäs - Om än vacker - kostar mer än en MFS...
Nä det framgår ju inte, utgick såklart ifrån vad jag redan har och sedan behöver komplettera med för att få till perfekt xy-fräsning - ungefär som en MFS.
Själva bordet i sin helhet hamnar ungefär i MFT-prisklass då man pysslat själv.
 
Den största radie jag fräst var nästan 5 meter. Körde den med laskade mdf remsor. Resultatet är en barfront i Jönköping (Vulgo-historia dekorerad med bambu och elefentbetar. Har ingen aning om den står kvar). Problemet med större radier är att "passaren" blir svajig. Helst vill jag inte ha några skarvar. Jag vill ha en viss bredd på pinnen så att den är tillräckligt styv i sidled. Om den svajar så ändras radien hela tiden med ojämn fräsning som resultat. Till ELU så följde det med en pinne som var någon meter lång med ett styrstift i änden. Den satte man istället för anhållet. Problemet med den var just att den svajade.

Jag gillar att få "perfekt" rätt mått. Så jag gick snabbt över till att använda en skivremsa istället. Arkitekter hade dille på att rita runda grejer på den tiden. Vet inte hur det är nu då jag mest jobbar åt privatpersoner numera.

Nå... efter lite bakgrundshistoria...
En remsa med lämpliga hål till ett jobb går att göra på någon kvart. Fräsningarna går att upprepa så många ggr det behövs utan ytterligare inställningar. Även efter år om mallen finns kvar och är tydligt märkt. Resultatet blir så bra som en snickare med god syn kan borra med en centrumstyrd borr (+-0,2mm).

Vad är det med Festools aluminium-kit som gör den värd pengarna. Den kan fräsa radier, men inte lika säkert som med en mdf-remsa. Den går att ställa in för att fräsa ett rektangulärt hål med mallring. Men på samma tid som det tar att ställa in den går det att göra en mall som gör samma sak. Den mallen kan jag spara så länge det behövs och den ger exakt samma fräsning om ett år utan inställningar.

Jag skriver inte det här för att racka ner på Festool eller på de som gillar deras produkter. Jag gillar dem själv. Utan för att genom att alltid ifrågasätta om något går att göra enklare så går det att åstadkomma mer med mindre. Läckra grejer lockar... Jag har massor med felinvesteringar i garaget. Men det är klokt att seriöst fundera på om det verkligen är enklare att använda dem.

VH/Findus
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.