Jag ska sätt en tapet som ska bli fondvägg.
Tapeten kommer sättas "liggande" alltså horisontellt.
Väggarna i övrigt är målade vita.

Det jag undrar över hur jag ska få till början och avsluten.
Jag tänkta avsluta/börja tapeten ca 1-1,5 cm in på väggen.

Ska jag skära till tapeten i rätt längd innan och sedan hoppas att våderna blir lika långa?
Eller är det bättre att skära grovt, sätta upp och skära efteråt?
Underlaget är nymonterad gips. Är rädd att man skär i pappen på gipsen och det kommer synas efteråt.

Tips på denna övning? :)
 
En tapetkniv (sådan där man kan ställa rakbladets djup) och en tapetlinjal i aluminium. Så ställer du knivens djup så att den precis går igenom tapeten så borde de fungera att skära när tapeten fortfarande är blöt och du sätter upp den.
Det hade jag i alla fall kört på..
//Tobias
 
När jag satte min tapet horisontellt så skar jag grovt innan och sen gjorde finliret när tapetvåden var på plats... Ett hett tips är att vara två st ;)
 
Ok, jag har en sån här tapetkniv, den borde funka att justera ner bladet såpass att bara en liten bit som skär igenom tapeten är ute.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=160731739

Ja, jag har absolut tänkt att ta hjälp, rummet är 4m långt så det hade blivit vingligt själv :)

Då gör jag nog så att jag grovskär dom och finlirar på plats. Överflödet av limmet på väggen är väl bara att ta bort med svamp som "vanligt"?
 
Ja så länge det inte har torkat så är det bara att torka bort med fuktad svamp :) Lycka till ! :D
 
Perfekt då ska vi göra ett försök i helgen. Med en sån dyr tapet så har man inte råd att göra bort sig. :)
 
Angående verktyg skulle jag införskaffa en sådan här:
BinaryLoader.axd
Kallas visst Tapetskärkloss och kostar inte många pengar. Den tillsammans med en tapetlinjal i aluminium är guld värd. Den glider nämligen i linjalen och skär exakt efter linjalens kant. Den går även att ställa djupet på. Och så bjuder jag även på en bild på nämnda linjal. (Den brukar jag förövrigt köra både sticksåg och cirkelsåg efter vid kortare och raka snitt.)
BinaryLoader.axd

Lycka till
//Tobias
 
Tack för tipset Tobias, en sån ska absolut inhandlas.
 
Ett annat tips är att dra med baksidan på saxen i hörnet för att sedan lätta på tapeten och klippa efter linjen i limmet på baksidan,krävs en bra sax dock.
Vanligt förfarande när det är remsat mellan tak och vägg när ingen taklist ska upp.
 
Kom ihåg bara att för grunda spacklet först innan tapetsering, rolla eller pensla på med det klister du tänkt använda till tapeten annars är risken för blåsor överhängande.


Lycka till :)
 
Dessutom skulle jag dvs, om tapeten är mörkare eller ljusare än underlaget, måla där skarvarna kommer med så snarlik kulört som möjligt så att OM skarvarna inte blir 100% så slår inte underlaget igenom.

Jag satte en svart/grå tapet på vit vägg och där är det självklart att måla där skarvarna kommer innan tapeten kommer upp för att slippa se vita strimmor.

Men för att svara på din fråga - Grovt först, skära sen. Jag har kört med en aluminium linjal och vanlig rakbladskniv - Tycker att man "känner" av hur mycket tryck man skall ha. Se till att ha vasst blad - Det slits bra även i tapeter..
 
Tack för alla tips. Vart tapetserat i helgen. Blev jättefint.

Photo%202011-08-19%2022%2009%2026.jpeg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.