Hej vårat hus är från 30-talet och väggarna består idag av : gips , tretex ,2lager 2"plank , vindpapp stående lock panel . Utan luftspalt . Ingen isolering . Men väggarna upplevs ändå inte som kalla på vintern så jag vill tro att trä inte är så mycket sämre än minralull som isolerskikt .
Ska spika ny panel och kan inte göra väggen mer än 6 cm tjockare jmf. idag .
Min tänkta konstruktion ser ut så här : Ta bort bef. lock , behålla underbräder , spika liggande 1"x4 . Klä detta med vindpapp , sen 15mm liggande läkt . Stående panel .
Får då iallafall luftspalt bakom panelen .
Eller ska man skippa läkten för att få en vägg som fortfarande är massiv ? Borde isolera något bättre . Konstuktionen har ju funkat i många år .
Synpunkter ?
Erik
 
du behöver ingen luftspalt så länge panelen i sig kan andas. Målar du med nån tät modern färg måste du ha det..............
 
Jag tror isolervärdet i mineralull är 4 gånger så hög, så om du stoppar dit 25mm isolering istället för trä, så motsvarar det ca 100 mm trä, dvs ganska stor skillnad
 
Jo jag har kollat på 30mm västkustskiva men den skall ha 28mm spikläkt utanpå . Det blir för mycket .
Eller finns det möjligen nåt annat sätt ? Spika underbrädorna direkt på isoleringen utan spikläkt ?
Erik
 
Ta bort underbrädorna så har du väl plats för isoleringen. Du kan inte spika panelen direkt på västkustskivan då du måste ha distanshylsor vid varje infästning. Dessutom får du bättre isoleringsvärde om du river brädorna, då du inte får några luftspalter bakom isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.