Mina föräldrar råkade nyligen ut för det som inte får hända - ett vattenrör sprang läck och det rann ut vatten i golvet/taket mellan våningarna.De har haft en firma där som grejat och när jag hade vägarna förbi stoppade jag in huvudet för att se hur långt de kommit och hoppades kunna lära mig några fiffiga knep. Men jag blev lite förvånad över utseendet. Jag har aldrig gjort ett endaste badrum och borde väl egentligen inte yttra mig men jag tycker det ser lite... hafsigt ut? Det är en stor firma, jättestor faktiskt. Visste inte att de gjorde jobb hos privatpersoner men tydligen.
Golvet skall flytspacklas (förutsätter jag?) och sedan skall det på plastmattor på golv och väggar.

Det är främst två saker jag undrar över; gör det något att det är sådana hack och glipor mellan golvspånskivorna?
Samt ser det verkligen riktigt ut runt brunnen? Den ligger alltså jäms med skivan i ena hörnet och är nedsänkt kraftigt i andra. Påverkar det på något sätt?

Dunkar in ett gäng bilder...
 
  • 1488.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1492.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1493.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1494.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1495.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1499.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Ang alla hack och glipor, så är det lugnt. Det spelar ingen roll för spacklingen, som ändå fyller ut allt.Det är svårt att få det tätt när man lappar och lagar.

Ang brunnen, så kan det vara så att hela golvbjälklaget lutar så mycket, men att brunnen sitter i våg. Dock så hade det varit bättre om brunnen satt i samma höjd eller lite högre om de ska flyta golvet. Men då jag inte vet omständigheterna runt just det här badrummet, så kanske det bara ska spacklas upp och läggas matta och de kommer att spackla upp fallet runt brunnen.
Men lite konstigt ser det nog ut.....
 
jag är lekman men skulle nog själv vilja att brunnen satt bättre, är det ordentligt reglad undertill, den får ju inte hänga löst. det är viktigt att den sitter stabilt. Det ser ju väldigt slarvigt ut må jag säga......är det en bkr behörig firma?
 
Den där Purus-brunnen ska väl ligga 10-15mm ÖVER golvspånen? Spacklet ska väl gå emot överkant brunn?

Annars såg det bra ut.
 
Ta fram ett vattenpass och kolla om brunnen är i våg. Eller lutar golvet så mycket?

Man sätter ju monteringsplattan i våg med golvspånet och sedan en förhöjningsring under själva brunnen för att komma upp 12-13 mm ovanför golvspånet. Detta för att det skall bli en stabil kaka flytspackel så att det inte spricker... Förstår inte hur de skall få till en homogen kaka som uppfyller böjstyvheten i golvet?

Nä, där hade jag dragit i bromsen...

Sedan om de rättar till detta så hade jag även sett till att kontrollera att de verkligen gör ett korrekt fall innan tätskiktet appliceras så att ni även där kan hejda dem om de nu skulle slarva...
 
Monteringsplattan ska sitta i våg med marginal ÖVER spånet för att kunna få en tillräckligt tjock massa!
 
Stringfellow Hawke skrev:
Den där Purus-brunnen ska väl ligga 10-15mm ÖVER golvspånen? Spacklet ska väl gå emot överkant brunn?

Annars såg det bra ut.
Inte om man ska lägga matta och bara spackla golvet. Då ska den ligga i samma höjd som golvspånet. I det här fallet kan det vara så att bjälklaget redan är kilat med fall och att de bara har lagt på nya golvspån där de har tagit bort de gamla dåliga. Men att purusplattan och brunnen sitter i våg. Antingen det eller så har de tabbat sig....
 
kimpo skrev:
Inte om man ska lägga matta och bara spackla golvet. Då ska den ligga i samma höjd som golvspånet. I det här fallet kan det vara så att bjälklaget redan är kilat med fall och att de bara har lagt på nya golvspån där de har tagit bort de gamla dåliga. Men att purusplattan och brunnen sitter i våg. Antingen det eller så har de tabbat sig....
Har pratat lite med min far och så som du säger är det nog. Han har för sig att bjälklaget lades med fall när det begav sig. (-82)
Då får vi hoppas att det är som det ska då. :)
 
Men man bygger ju fallet med flytspackel??? inte med golvspån! även vid plastmatta...

Jag hade kontrollerat så att det verkligen är skapligt med fall åt golvbrunnen till. Annars får ni leva med att skrapa ner allt vatten hela tiden om det lägger sig bredvid. Nu när det ändå görs om så är det la bäst att få det riktigt?
 
Visst bör man kolla fallet men samtidigt är det så som Kimpo skrev att man mycket väl kan ha kilat fall direkt i bjälklaget. Inte det vanligaste sättet idag precis men ändock ett väl fungerande sätt. Är det då tillräckligt fall så behöver man inte gå över ån för att hämta vatten utan ska man bara ha plastmatta så kan man faktiskt välja att bara smälla på golvskiva och köra på.

Säger inte att det verkligen är så och omöjligt på bild att säga huruvida allt är korrekt men jag ser inget som signalerar uppenbart varningsflagg
 
A
Är det ett försäkringsärende?
 
hehe... jag menar bara att här gnäller folk på att det är omöjligt att få till ett bra fall på stora kakelplattor för det vatten som inte tar sig ner direkt till tätskiktet. Men vid plastmatta så funkar det utmärkt med att bygga fall med 2400*900mm spånskivor ;-). Då hade jag inte ens lagt ner arbete på att försöka regla upp golvet med fall utan jag hade bara sett till att få det plant och levt med att skrapa i vatten till brunnen efter varje dusch. (givetvis är det redan gjort fall sedan tidigare så e det la bara att låta vara, men det känns ju så där)
 
arel skrev:
Är det ett försäkringsärende?
Jupp.

Nu ligger mattan på och far min var nöjd så jag får väl hoppas att allt är som det ska. :)
Jag tycker ändå det såg konstigt ut... ;)
När jag skall göra om mitt badrum nån gång om något år eller så så kommer jag lägga ut femton bilder varje minut och fråga om det ser rätt ut. :blushing:
 
Dalbotös skrev:
Jag tycker ändå det såg konstigt ut... ;)

Vad såg konstigt ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.