Tjena grabbar!

Jag har bestämt mig för att bygga ett tralldäck som ska ha samma höjd som som upp till dörrens undersida från marken. Eftersom jag inte har så mycket erfarenheter då jag bara är 17 behöver jag hjälp med en sak, som jag grunnat över men inte hittat någon jätte bra lösning på.

Regeln som ska sättas under dörrens undersida, måste ju vara i lod, och i våg. Men ena sidan om dörren (väggen brevid dörren) är olik den andra. Så djupet på den ena är t.ex 10 cm ut från dörren och den andra sidan om dörren möjligtvis 5. Ska man skruva upp reglar så att regeln under dörren blir i lod och våg eller hur ska man gå till väga?

Ursäkta om min formulering är dålig, men jag kunde inte säga det på något annat sätt. Tack!

MVH Niklas
 
Hejsan.

En bild säger mer än 1000 ord, lite klent med info för att få bra svar kanske....

Mvh
Jante
 
Kommer strax upp en med en bild på hur det ser ut!
 
4e4e5089a927c_tregolv.jpg

Som ni ser är väggen till vänster längre ut från dörren än till höger om dörren. Hur ska jag fästa bärlinan?
 
Hmmm, höger och vänster?!? Ser ut som om panelen till höger om dörren ligger längre ut från dörren än till vänster om dörren. Om det går att skruva i väggarna skulle jag försöka få väggarna på båda sidor av dörren att sticka ut lika mycket.
Alltså lägga på en planka eller regel på minsta sidan.

Sen så skulle jag skruva fast regeln eller bärlinan med långa franska träskruv i huset, lod inte så noga men våg mycket noga...

Sök i "altan och uteplats" delen av forumet så finns det en massa tipps där, byggmax har också en bra video som visar hur man bygger en uteplats.

Lycka till !

//Jante
 
Tack för svaret,. Sen sitter ju dörren lite längre in än båda sidorna, hur ska man gå till väga när man lagt golvet, eftersom det kommer vara en springa mellan golvet och in till dörren då...

Mvh
 
Har nu varit ute och kollat! Har ett förslag på hur jag tänkt och göra. Har tänkt och sätta bärlinan under fasaden (några mm) så att ramen till golvet får plats under. Kortsidorna ska även ha kottlingar så att jag kan fästa ramningen. Bärlinorna på långsidan ska ligga på plattor, och sedan fästa bärlinor med balkskor.

Långsidan och kortsidan sätts ihop med två vinklar på varje hörn.

Vad tror ni om detta? MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.