Hej allesammans, jag är sedan ett tag tillbaka husägare och har hunnit köpa på mig en del verktyg. Nu har turen kommit till en kap och gersåg, och min fråga är, vilken ska jag välja?
Jag har tittat på allt från makitas lilla ls0714(?) till bosch gcm 12sd. Jag har fastnat för metabo nya kgs plus-serie och undrar om någon har provat dom?
Och hur stor är realistiskt att tro man kommer behöva? Jag kommer byta panel, bygga ett trädäck och allt annat som hör husägandet till. Metabon är bara något jag snubblade över, alla förslag, råd och tips mottages tacksamt.

Mvh Tim
 
Det finns hundratals trådar i ämnet. Men generellt så ska du skaffa en proffssåg och jag vill påstå att en 8" typ Bosch gsm 8 eller liknande räcker till 99%.
Den nya matabon verkar intressant då det påstås att den kan vinklas åt båda hållen och klara att snekapa en regel i båda lägena.
 
GCM8S (eller liknande) bör räcka för de projekt du nämner.
 
Jag har plöjt igenom en hel del trådar och hittat en hel del intressant, men det var framför allt Metabon jag undrade om någon provat, den har jag nämligen inte hittat särskilt mycket information om.
Generellt så ställer jag mig lite tveksam till metabo, jag har fått för mig att dom blivit sämre med åren? Jag hoppas att det inte stämmer då det är den ända 8" såg jag hittat som går att tilta fullt åt både höger och vänster. Dock antyder inte priset att den skulle va sämre än tex bosch gcm8, men å andra sidan kostar ju en Volvo numera nästan lika mycket som en Audi :p
 
Recension:
Jag har ganska nyligen fått hem min Metabo KGS 216 Plus från Toolstop och har hunnit att använda den några dagar nu i mitt garagebyggande.
Jag har varit intresserad av Metabos sågar ända sedan jag läste inlägg här på Byggahus från nöjda användare, så när den nya modellen annonserades var jag riktigt nyfiken då den erbjuder en hel del nytt jämfört med den gamla.

Precis som Benjamin skriver så har den dubbellutningsfunktion, något som man normalt sett bara hittar på 10"-sågar och större. För att klara av detta är man tvungen att flytta upp motorn ovanför/bakom klingan och drivningen sker med rem. Den klarar lutning på upp till 46° i båda riktningarna och man kan gera 60°/47° (vä/hö) och sågning upp till 305mm längd med dragfunktionen, samt strax över 70mm (kring 75-78mm beroende på djup) tjocka stycken på höjden.

Vad gäller övriga funktióner så har den ett effektivt spånupptag tack vare dubbla insug + skärmen som leder "spånstrålen" till det nedre insuget. Det funkar mycket bra, jämfört med tidigare gersågar jag kört (med dammsugare) så blir det nu betydligt mindre damm på sågbordet och runt omkring, det mesta hamnar där det ska vara (i dammsugaren).
Motorn på 1600W har mjukstart samt steglös inställning av varvtalet beroende på vilken typ av sågning som skall utföras (3800-4800rpm) och skall med styrelektronikens hjälp hålla konstant hastighet oavsett belastning. Sedan är den betydligt tystare än andra sågar jag kört, inte det där genomträngande ill-skrikandet från motorn man brukar höra. Om det beror på remdriften ist för direktdrift låter jag vara osagt, men värdefullt är det IMO. Sen följer det med ett snabbfäste för klingan vilket medger snabba klingbyten utan verktyg, inget jag kommer att dra nytta av kanske med mitt byggtempo ;).
Lasern fungerar riktigt bra då den sitter i framkant av sågkåpan, fri från spånströmmen, ist för i bakkant som på många andra modeller (lasern igensatt efter en stunds sågande).
Sågbordet är stabilt med utfällbara stöd och alla inställningar av sågen är lätt åtkomliga framifrån. Hela sågen känns ordentlig & gedigen och den sågar fina snitt, de fasta gerlägena känns förtroendeingivande och har ett minimalt spel.

Det enda problemet som dykt upp är djupanslagsstoppet för "dikessågning", vilket fö är lätt åtkomligt och snabbarbetat, vars ratt hoppar loss. Det verkar som att ratten inte griper tag om axeln ordentligt alternativt för stark fjäder som trycker ut ratten. Toolstop är underrättade och jag antar att en ny ratt kommer att skickas ut.

Utöver detta är jag mycket nöjd med sågen, den är lite som en mini-Kapex sett till alla vettiga & genomtänkta funktioner, fast till ett helt annat pris. Det märks att Metabo velat utveckla sin gersågs-lineup från de gamla traditionella sågarna och det har man verkligen lyckats med IMO, även jämfört med andra tillverkares sågar.
 
  • IMG_1019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för en mycket bra recension av den nya metabon. Hade jag varit i behov av en såg idag hade den definitivt varit ett alternativ till Bosch gsm8sj.

Noterade dock att den är tung.... Typ 50% tyngre än boschen, hur är det med bärhantag o balans om man bär omkring på den i högerhanden?
 
Bra recension LilleNod^_^b.
Vad kommer det sig att du valde denna och inte den större maskinen (KGS254)? Jag funderar över Bosch GCM10SD och Metabos större maskin är väl direkt konkurrent som jag ser det.
Erfarenheter av Boschmaskinen?
 
Vilka viktiga fördelar får man med en 10" såg jämfört med en 216mm såg?
 
Maskinvikten var aldrig den avgörande faktorn för min del, då jag främst tittat på 10"-sågar tidigare (DeWalt 717XPS, Makita 1016L, Bosch GCM10SD), så utifrån det perspektivet är den högre vikten inget problem. Metabon väger 7 kg mer än Bosch 8-serie och det utgorde ingen dealbreaker för mig, däremot är de funktioner som jag fått med Metabon viktigare för mig och det hade jag tyvärr fått avstå från om jag valt en annan maskin.

Handtagen känns mycket gedigna och stabila, precis som hela sågen, så jag tror inte att det är några som helst problem att släpa runt på den vid de tillfällen jag behöver göra det.

Om mobilitet var det främsta kriteriet så skulle jag tittat åt ett annat håll, t ex på Bosch 800 eller Makita 0714L. Den sistnämnda väger endast 13,5kg och borde väl levereras med en verktygshållare a la skruvdragare så man kan stå & gera på en stege :p

Nä, jag kommer främst att stå inne i mitt garage/hobbyrum & såga och då värdesätter jag (utöver kvalitet & precision) dubbellutning, förbättrat spånutsug, låg ljudnivå och djupa sågsnitt. Att jag inte valde storebrorsan (10"/254mm) berodde främst på min ekonomi och även till viss del storleken, jag klarar helt enkelt det mesta med en 8"-såg.
Annars tycker jag att Metabo KGS 254 I Plus är ett högintressant alternativ med en ännu tystare induktionsmotor utöver det bättre sågdjupet.
 
Nu vet jag inte vilka ekonomiska ramar du måste ligga inom men om du skall använda den stationärt så fundera på om du inte skall välja en kap, ger och klyvsåg.
Köpta en De Walt vändsåg, typ D27105 för ett antal år sedan och klyvfunktionen har jag haft stor nytta av under mitt husbygge, bla att kunna klyva vinklat med precision. Hyfsad kapacitet oxå.
 
Tack No för en väldigt bra recension, det var precis vad jag var ute efter. Dock har jag en fråga, klarar den av 45mm regler vid 45° lutning?
Angående vändbara kap ger och klyvsågar så tror jag att jag kommer sakna den extra bredden en utdragbar kap och ger klarar av än jag kommer sakna klyvfunktionen. Jag hoppas kunna lösa all klyvning jag stöter på med sänksågen, antingen på skena eller med parallellanslag.
 
Enligt specifikationen skall den inte klara av det (41mm vid 45° lutning), men som så ofta så är det inte alltid dessa siffror stämmer i praktiken utan de ligger lite i underkant.
Jag har precis plockat ner min såg så jag får återkomma imorgon kväll/övermorgon med ett riktigt resultat av vad sågen verkligen klarar av.

Till Benjamin: Jag har testat att kånka runt lite på sågen och kan bara säga att det oavsett hur man balanserar upp handtaget så är det ingen såg du ledigt traskar omkring med i en hand. Mycket pga att sågen är skrymmande med 305mm dragfunktion, men även dess vikt.
Så för den som söker ökad mobilitet så är nog de traditionella 8"-sågarna med enkel lutning ett lämpligare alternativ.
 
Redigerat:
Testade som hastigast att kapa en 45x195 regel med 45° lutning och det gick ganska precis, dock var jag tvungen att peta undan klingskyddet då det ville haka fast pga den snäva vinkeln, vilket fick skyddet att hamna snett & haka fast sista biten och inte gå ända in/upp i kåpan). Detta problem inträffar inte om man kapar smalare 45mm reglar (45, 70 och kanske 95 x 45mm).
 
Redigerat:
Efter regelkapande i 45 graders lutning igår insåg jag att det är även dags för mig att upgradera Kap & Gersågen. Den gamla budget 10" köpt från Coop för 10 år sen fixade inte det riktigt ...

Har tittat på Makita och Bosch 10" sågar och hade väl betämt att denna gång får det svida lite i lädret...

Hade siktet inställt på en Makita LS1018L för hålla ner priset lite men när jag klämt och kännt på LS1016L så fick det svida lite mer. Tittade även på Bosch CGM 10 SD men den var stor (djup).

K-Rauta (Stäket) hade LS1016L för 9795:- men dom har märkt den som utgående modell??? så 15% kunde dom tänka sig att ge på priset. 8330:- är ungefär vad det blir från Toolstop eller tyska siter med frakt och annat och eftersom jag behöver den NU var det bara att hala upp kortet.

Tänkte i all fall att kolla med Bauhaus i Barkaby då det inte är långt imellan för att se vad dom tar och om det går att nyttja deras 10% regel om man hittar produkten billigare även då jag fått rabatt på K-Rauta. Dom hade 2st Makita LS1016L på Bauhaus, inte uppställda eller prismärkta. Hittade efter många om och men en från verktygsavdelningen som kunde läsa av streckkoden, priset i systemet var 4995:- :wow:. Även har från Bauhaus insåg att det var helt fel pris, trodde att rätta priset skulle vara uppåt 10000:- hos dom. Men, står det i systemet så gör det, fick till och med hjälp av personen att bära ut sågen till bilen.

Vet inte om dom nu har justerat priset men om inte så borde det gå att köpa Makita LS1016L för 4995:- på Bauhaus, en kvar i Barkaby för 2 timmar sen.

Blev en rätt bra lunch sväng, glömde bara bort att äta ...

Nu är ju frågan då, kan man åka till Hornbach och vifta med kvittot från Bauhaus och se om man kan få deras 10% prisgaranti och handla en LS1016L för 4500 ;) men det vore nog att ta i.

Ser fram emot att komma hem och börja såga (och förpassa gamla Kellen? sågen till tippen (eller sommarstugan då det går att kapa "rakt" med den i alla fall)
 
Du skulle ha köpt både, då kunde du quaddruppel-gerat :p
Förbaskat bra pris. Grattis till dig och förhoppningsvis den som hugger på ditt schyssta tipsd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.