Vi har precis haft plåtslagare som lagt ny bandfalsad plåt i aluzink på vår balkong/terass. Räcket, i svart smide, är på plats och har förankrats i väggen och vilar mot plåten i farmkant av sin egen tyngd på några gummiunderlägg.

Nu är det dags att lägga någon slags trätrall och vi har då några saker att ta hänsyn till. Helst ska inte trallen bygga för mycket i höjd då balkongdörren inte ska slå i trallen. Ca 50 mm är det som gäller i maxhöjd om vi inte ska göra någon specialare vid dörröppningen. Falsen är ca 27-28 mm hög.

Utöver detta kan vi inte använda någon form av tryckimpregnerat virke då detta enligt plåtslagaren inte går ihop med aluzinken.

Funderar på kirai (verkar dock dyrt) alternativt sibirisk lärk.

Terassen är ca 4600 x 1760 (mm) om jag ska lägga trallen hela vägen ut till hängrännan vilket jag tror blir snyggast.

Någon som har lite idéer hur jag ska gå tillväga för att bygga upp regelverket under trallen? Idéer om träslag mm och egna erfarenheter av liknande projekt? Allt tar tacksamt emot.
 
  • terass2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade liknande funderingar och det jag har sett ex. plast reglar på uteserveringar i samma plast som skärbrädor, men har ingen aning om var man får tag i detta. Såg någon plast altanprodukt som hade regelsystem i plast, hittar dock inte länken.
En annan lösning kan vara att använda något liknande nivell systemet http://www.nivellsystem.se/sv/regelsystemet/utegolv.html
 
Undrar om det finns något liknande nivellsystem med mindre dimensioner och med trä som ej är tryckimpregnerat? Plastreglar har jag aldrig hört talas om men visst borde det finnas en uppsjö möjligheter? Jag har dock inte hittat någon bra idé. Någon?
 
Detta är också en ide, i alla fall reglarna. http://www.altangolv.nu/Govaconnect.php

Sedan kan du göra som nivell systemet, men ta franskskruv in i en vanlig regel underifrån som du ställer på gummibitar.
 
Det jag undrar är om plåtslagaren gett dig rätt information, det jag har hört är att det tryckta inte skall vara i direktkontakt med plåten. Så en gummilist emellan borde lösa problemet isåfall.

Ex från plannja
"Plannja Aluzink i kontakt med ädla träslag,fuktigt trä eller trä med impregnering som
innehåller koppar kan ge upphov till svartrost eller korrosion."
 
Ja, det kanske räcker att täcka underkanten på reglarna med någon slags gummiduk eller liknande. Vet dock inte om jag är beredd att chansa på det. Som vanligt får man ju lite olika råd beroende vem man pratar med. Samtliga plåtisar som var här och lämnade offert på plåtarbetet var dock överens om att tryckimpregnerat inte skulle användas vare sig till reglar eller själva trädäcket.

Ska gå till min lokale byggfirma och se vad de säger om nivellsystemen.
Det är i princip ingen speciell lutning på själva terassen att ta hänsyn till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.