Har du mer info? Jag uppfattar det inte med säkerhet som att de faktiskt målat med linoljefärg nu, bara att det original varit det någon gång på 40-talet. Kan ju vara möjligt att en modern färg inte gillar oljan som underlag.

Men jag har sett en person måla med linoljefärg som man målar med "moderna fasadfärger", detta på ett fönster. Det resulterade i färg som veckade sig liknande blåsor.
 
  • Gilla
jonka9
  • Laddar…
Jag läste den längre artikeln i pappersupplagen och det står bara att fasaden tidigare var linoljebehandlad, vilket jag nu tolkar som att den kanske inte var målad??? Målarfirman har målat med linoljefärg och det är i den som det har blivit blåsor. Kan det vara så att fasaden är rejält behandlad med rå linolja? Det skulle isf förklara att linoljefärgen släpper. Om man inte målar färgen tunt så veckar och skrynklar sig färgen, det kan även bli partier som inte häftar vid ordentligt. Ett sådant fel vore otroligt på en målarfirma, eller? ;) Om dom målat när det är för kallt är det också risk för problem.
 
Ja det skulle ju kunna vara så att den är behandlad med rå linolja men om det gjordes på 40-talet borde det väl knappast ställa till problem nu.

Vi håller på att måla vårt hus (ny omålad panel) med Ottossons linoljefärg och första strykningen ska göras med 30% färg och 70% rå linolja, detta ska sedan torka i 5 dagar varpå man stryker med två lager oförtunnad färg. Vi har inte fått några problem med blåsor eller liknande och fasaden är inte oljig eller klibbig efter grundningen utan oljan torkar och går in i virket.

Det kan ju vara en firma som inte kan måla med linoljefrg eller kan de ha målat i solljus för då blir det också nästan oundvikligen blåsor.I länken står inte att de målar med linoljefärg men det gjorde det kanske i den längre pappersupplagan?

Är det någon annan som hört talas om "problematiken med blåsor på linoljebehandlade trähus från 40-talet" eftersom det förutsattes att firman borde kännt till detta? Jag har aldrig hört nåt om det.
 
W
Kan väll vara för blött under oxo. Det kan säkert ge blåsor. Jag fick en del blåsor sisst jag målade om på en gavel och min misstanke är att jag var för snabb mellan målning och tvätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.