Nu är det så att vi fått en vattenskada i köket vilket medfört att vi varit tvungna att riva ekparketten i köket (ca 25m2), detta får vi ersättning för av FB. Tilläggas bör att vi har öppen planlösning i köket/vardagsrummet och samma parkett genom hela undervåningen..

Problemet blir således att vi kommer få en skarvlist mitt i rummet med olika sorters parkett på vardera sida.. Kan jag kräva av FB att dom tar hela kostnaden för parketten (ca 50m2) eller är detta bara att acceptera? :S
 
O
Troligtvis inte, men man vet aldrig, mirakel har skett förut.
Var glad att dom ersätter parketten överhuvudtaget.
 
Visst är jag glad att dom överhuvudtaget ersätter den delen av parketten men det kommer ju nu se ut som två rum istället för ett sammanhängande och det vill jag ju inte.. Bara att öppna plånboken förmodligen och lägga till resten själv!

Men det är värt ett försök, ska prata med handläggaren idag så får vi se..
 
Jodå, ersättning utgår för hela undervåningen eftersom det är en "öppen yta"! Så mirakel kan ske! ;)
 
O
Då finns det männsikor på försäkringsbolagen!
Bra att det löste sig!
 
Kanon! Kan du inte skriva vilket försäkringsbolag du har som reglerade skadan på det viset?
 
Jag är också intresserad av vilket försäkringsbolag du har. Sitter i samma situation med vattenskadad parkett och ska nu ta in offert på golv+arbete på uppdrag av försäkringsbolaget. Dessa ska sedan kolla på offerten och ge mig ersättning. Fick du försäkringsbolaget att ersätta hela arbetet? Hade du ett äldre golv så du fick göra åldersavdrag? I så fall, gjordes avdraget enbart på golvet, eller även på arbetet?

Sista frågan. Får man ta emot pengarna, men sedan skjuta på omläggningen av golvet? Detta kanske behöver ske då vi inte budgeterat för de 50% i åldersavdrag som vi skulle få betala för omläggning av golvet.
 
mathiaso skrev:
Jag är också intresserad av vilket försäkringsbolag du har. Sitter i samma situation med vattenskadad parkett och ska nu ta in offert på golv+arbete på uppdrag av försäkringsbolaget. Dessa ska sedan kolla på offerten och ge mig ersättning. Fick du försäkringsbolaget att ersätta hela arbetet? Hade du ett äldre golv så du fick göra åldersavdrag? I så fall, gjordes avdraget enbart på golvet, eller även på arbetet?

Sista frågan. Får man ta emot pengarna, men sedan skjuta på omläggningen av golvet? Detta kanske behöver ske då vi inte budgeterat för de 50% i åldersavdrag som vi skulle få betala för omläggning av golvet.
Vi har LF som bolag och är så klart väldigt nöjda med att vi fått ersättning för hela golvet. Sitter inte på kalkylen för tillfället så jag är lite osäker på om åldersavdraget på 5% gällde även arbetet. Gällande din sista fråga så vet jag faktiskt inte, du måste ju redovisa fakturor osv till FB efter arbetet är klart men har ingen aning om vilken tidsram som gäller för ditt bolag.

Om jag inte är helt ute och cyklar har jag för mig att det stod "inom 3 år efter skadetillfället" eller något liknande på vår kalkyl, men ta inte det bokstavligt då jag inte är säker!
 
Arbetet kan inte bli gammalt. Det är materialet som det är åldersavdrag på.
 
Jo arbetet "blir gammalt". Åldersavdraget skall ju motsvara den "förbukade tiden" som man nyttjar ett ytskikt. Antag att en vägg med tapet skadas, och att den är 14 år gammal, enl. normen antas man tapetsera om efter 15 år (siffrorna är helt tagna ur luften, jag vet ej vad normen säger), dvs. om ett år skulle du tapetsera om ändå, till en kostnad av material OCH arbete.

Då får (teoretiskt) ett ålderavdrag på 14 femtondelar av kostnaden, du har ju bara förlorat 1 års nyttande av tapeten.
 
Pulser skrev:
Arbetet kan inte bli gammalt. Det är materialet som det är åldersavdrag på.
Stämmer faktiskt inte utan generellt finns det rätt att göra åldersavdrag på allt.

Om försäkringstagare endast fick avdrag på materialet så hade denna tjänat på att ta en skada då det i flesta fallen är arbetet som är det dyra


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.