Om 1½ månad så kommer vi att utse styrelsen till vår nybyggda BRF. Det är fyra hus med totalt 20 lägenheter tillsammans.

Själv hade jag tänkt att nästla mig in i styrelsen.

Finns det någon bra länk på näten som kan ge en lite mer kött på benen som medlem av styrelsen? Vad man bör tänka på, vilka rättigheter samt skyldigheter man har etc.

/Christian
 
Är det en fristående BRF eller kommer den ligga under HSB, Riksbyggen eller liknande? Ligger den under någon större så har de ofta kurser att gå
 
Det är en frkstående Brf men Skanska skulle närvara under sju års tid iofs. Dom kanske sparkar oss i rätt riktning.

Vad tror ni det krävs av en ordförande?

/G
 
En ordförande skall ha förmågan att alltid agera neutralt och varken ta ställning för eller emot en medlem. Ordföranden skall inhänta alla ingångsvärden i samtliga frågor och agera grymt rättvist för att behålla förtroendet inför samtliga medlemmar. Likabehandlingsprincipen skall även kunnas som ett rinnande vatten. Ordning och reda är ett stort plus.
 
Jag tro ratt i en nybildad nybyggd förening så ligger de viktigaste frågorna runt saker som val av strategi för föreningens lån, Elavtal osv. Det finns också stor risk att man får lägga mycket krut på surdegar som gäller olika små eller stora fel i bygget. En rysare kan vara fel som olika medlemmar anser sig ha i sina nya lägenheter, men som man som styrelsemedlem kanske inte riktigt håller med om.

Efterssom det är föreningen som är avtalspart mot byggföretaget så går sådana ärenden via föreningen, iallafall om de inte åtgärdas.

Jag tror också att man just vi en sådan här nybildning bör vara rätt observant och "hård" när det gäller olika medlemmars "expansionsplaner". Om ni ex. har marklägenheter så är det inte helt ovanligt att folk bygger uteplatser, och inhängnader runt "sin" mark. Problemet är att många då passar på och lägegr beslag även på en del mark som inte hör till lägenheten. Det är lätt att tycka att det gör väl inte så mycket, blir ju mindre mark för föreningen att klippa gräsmatta osv. Men en sådan eftergivenhet kan ofta ge stora konfliktproblem lite senare, när någon tycker att "fick han 40kvm extra så skall jag ha det också" och expanderar ut på en cykelbana, eller mark som var avsedd att bli bollplan etc. Liknande saker kan hända i källarförråd, ev. vindsförråd.
 
Tack så jättemycket för bra input! De fick mig verkligen att börja fundera i rätt banor. Fortsätt gärna med mer åsikter så ska jag gå igen andra brf's stadgar och riktlinjer.

Jag ska försöka sammanfatta min nyvunna kunskap samlat i ett dokument.

/C
 
Finns det framtagna policys för diverse nyttjanden av grmensamhetsanläggningar? Tvättstuga, sophämtning, montering utomhus, gemensam lokal? Balkonger? Störande ljud? Riktlinjer för hur man får renovera? Hur man begär tillstånd? Godkännande av nya medlemmar? Gemensamma aktiviteter, gårdsstäd t ex? Markskötsel? Städning av gemensamma utrymmen? Och. Så. Vidare... ( f.d. ordf. ;) )
 
Om man dessutom kan finna sig i att vara den som anses som en "onde" så klara man att vara ordförande. Men man måste även räkna med att det kommer att gå ut över sitt vanliga arbete i olika grad
 
:cool:
frohike skrev:
Om man dessutom kan finna sig i att vara den som anses som en "onde" så klara man att vara ordförande. Men man måste även räkna med att det kommer att gå ut över sitt vanliga arbete i olika grad
Hård men rättvis, det låter som en personbeskrivning av mig själv.

Hur tror du att det skulle påverka mig på min arbetsplats?


Tack för dina inputs timmelstad! Hur upplevde du din tid som ordförande? Var det lärorikt, en belastning, utvecklande, svårt etc?

/Christian
 
Som ordförande så kommer man att få ta många frågor, ger man ut sitt telefonnummer kommer det garanterat ringas dag som natt i tid och otid.
Mycket av arbetet som måste göras kan inte göras på kvällen ex träffa leverantörer, hantverkare mm. Det är många samtal som behöver ringas om det vill sig. Har man en extern förvaltare får man ju givetvis en bra hjälp. Men det är inte alltid vanligt i mindre föreningar.
En del anställer en fastighetsskötare andra hyr. Vi hade anställda med sa upp dessa och hyr numera. Detta pga att styrelsen ansåg inte att man hade den kunskap som krävdes eftersom man var arbetsgivare med allt vad det innebär i ansvar.
 
Chrissofsweden skrev:
Tack för dina inputs timmelstad! Hur upplevde du din tid som ordförande? Var det lärorikt, en belastning, utvecklande, svårt etc?

/Christian
All of the above skulle jag säga.

Det finns ju alla sorters människor...

- De som ser upp till alla former av auktoriteter, oavsett de har något att säga till om eller inte, och antingen tycker du är jättebra bara för att du faktiskt är ordförande, oavsett vad. De som vill ställa sig in hos dig för att du är ordförande och de som är rädda för dig just för att du är ordförande.
- De som inte vill ha med dig/styrelsen att göra överhuvudtaget, alternativt inte fattar att det är via dig/er man måste gå för att få besked, svar osv.
- De som vill ha din plats och tycker du är dum i huvudet oavsett.
- De som är otroligt glada för att du tar på dig ansvaret och backar dig publikt när det kommer gnäll.
- De som tycker du gör för mycket själv.
- De som tycker du gör för lite själv.

Men det finns väldigt få som faktiskt har en vettig, nyanserad och någorlunda korrekt bild av vad som faktiskt kan förväntas av en ordförande. Det bästa är därför att själv ta tag i den biten och klargöra vad man har för planer som ordförande, vad man vill få ut, och förväntar sig av övriga styrelsen.

Skapa tydliga former för administration, mötestider, möteslokaler, arbetsgrupper, ansvarsområden. Fungerande former för kommunikation inom styrelsen, mail, telefon osv.

Läs på om vad som gäller för protokollföring av styrelsemöten t ex. Du kan säkert få någon att skriva och justera protokollen, men om de inte är korrekt utförda har de ingen vikt i slutändan och revisorn kommer slå styrelsen på fingrarna. Allt som "styrelsen" kritiseras för kan du förutsätta är DITT fel, du är ju ordförande och ansvarig för "driften" av styrelsen.

Det kommer ringa mäklare, försäljare och gud vet vad, om det inte finns en särskild lokal för styrelsen och en egen adress till föreningen kommer du få föreningens post hem, det betyder att det kan bli problem om du är borta på t ex semester eller annat. (Råd - Skaffa en egen brevlåda åt föreningen med egen adress, se till att alla i styrelsen hjälps åt att tömma posten. Har ni förvaltare, styr posten dit!)

Man ska vara tydlig och se till att ha tid när man visar sig ute, det finns alltid de som vill ringa dig om något eller stanna dig på gården. Är du sur och irriterad, gå inte ut, snäser du av någon i bara farten kommer det hänga kvar i all evighet om det är "fel" person. Räkna till tio först, typ.

Det var väl lite av mina erfarenheter från 4 år som ordförande i en nystartad (ombildad) förening.
 
Du glömde De som tycker du är dum i huvudet och inte är kompetent att vara ordförande, men inte vet någon annan bättre :D
 
Styrelsen består ju av mer än en ordförande. Det gäller att hitta "uppgifter" åt alla så inte ordförandeskapet blir en heltidssyssla.

Som svar till TS så kan jag säga att det underlättar om du har en vana sedan tidigare att leda möten i olika former. Om du inte har det så kanske du ska satsa på att vara ledamot till att börja med och på det sättet komma in i styrelsearbetet.
 
frohike skrev:
Du glömde De som tycker du är dum i huvudet och inte är kompetent att vara ordförande, men inte vet någon annan bättre :D
"men inte vet någon annan bättre"

Jo, det glömde jag helt klart.

Lustigt nog så finns det många som tilltalas av titeln ordförande och känslan av att få vara HSB. Men när vederbörande får klart för sig vad det faktiskt innebär så är det inte så jävla intressant längre...
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
lindejo skrev:
Styrelsen består ju av mer än en ordförande. Det gäller att hitta "uppgifter" åt alla så inte ordförandeskapet blir en heltidssyssla.
Jag tyckte jag poängterade det ovan?

"hitta uppgifter" är inte så jävla lätt som det låter. Om du "hittar på uppgifter" åt andra ledamöter och de inte utförs, vem tror du det faller tillbaka på i slutändan då när det inte görs?

...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.