Hej ännu en gång,

Frågorna duggar tätt från mig så här i semestertider. Man saknar ju en trädgård och kan inte tänka på något annat än hur skönt det kommer bli nästa sommar när vi äntligen har vårt hus... :-/

Jag undrar hur ofta man måste klippa gräset för att det inte ska ta skada.

Vi tänkte nämligen som så, att vi kunde så gräs redan i höst på vår tomt så vi har en fin gräsmatta nästa år när huset kommer.
Givetvis bara på de delar av tomten som inte påverkas av huset, och det är mycket då tomten är 1900 m2. ;D
 
Vi har klippt vår gräsmatta varannan vecka nu under sommaren. Om man inte bryr sig om hur det ser ut räcker det säkert med var tredje vecka eller t.o.m. var fjärde. Klipper man för sällan kan gräset bli "tuvigt". Dessutom får man in en massa andra växter som normalt hålls borta av att man klipper gräset.

Sen beror det lite på vilken sorts gräs man väljer. Vissa sorter växer fortare än andra.
 
Så om jag förstått allt jag läst tidigare så skulle man kunna tänka sig följande:

Jag sår gräs i slutet av september.

Klipper första gången typ i maj nästa år.

Klipper sedan som mest sällan var tredje vecka, tills jag flyttat in och det blir lättare att klippa med bättre intervall.

Verkar detta vara en hållbar plan??
 
Jag klipper två gånger i veckan.
 
Tommy_S skrev:
Jag klipper två gånger i veckan.
Jag med...
 
Jag klipper så sällan som möjlig. Det som styr är egentligen effekten på klipparen. Blir gräset för långt blir det ett he...te att klippa. Brukar bli ung en gång i veckan.

Just nu törs jag inte klippa pga torkan - är rädd att hela gräsmattan ska bli brun. Är nog ca 2v sedan sist.
 
Minst 1 gång i veckan om det ska hållas snyggt. Gräsklippning tycker jag är en trevlig sysselsättning. Man kan gå/åka o fundera en hel del under tiden...

Finns det några tips på hur man skyddar mattan i värmen?
 
  • Gilla
Andreasvintrosa
  • Laddar…
klipp inte för kort... ganska enkelt... min gräsmatta är grön, grannens är gul ;D
 
TiGGrE skrev:
klipp inte för kort... ganska enkelt... min gräsmatta är grön, grannens är gul ;D
Håller med fullständigt. Själv klipper jag aldirg kortare än 6 cm. Trots värmen och torkan är den grön och fin (utom där det ligger 5 cm jord ovanpå rivningsmassor från ett gammalt stall).
 
Hemmakatten
Som sagt, har man gräsmatta får man räkna med att klippa den 1-2 ggr per vecka. Annars blir den gräsligt ful. Och då bör man välja nåt annat.

Vilket är precis vad vi kommer att göra vid nya huset. :) Naturtomt med ängar och absolut ingen gräsmatta.
 
Det heter ju att man ska klippa max en tredjedel av gräsets längd åt gången, så ju högre höjd man klipper på, desto mer sällan behöver man klippa. Själv klarar jag mig med 1 veckan mellan gångerna, men har det varit torrt så kan man vänta både två och tre veckor.

Vad som är en snygg gräsmatta kan ju diskuteras, men ska man ha en golfgreen kräver det otroligt mycket jobb. Har man som jag åtskilliga tusen kvadratmeter gräs så får man ha en lite mer pragmatisk inställning.
 
Vi har som sagt klipt varannan vecka. Den ser kanske lite "rufsig" ut de sista dagarna innan den klipps, men ful tycker jag inte att den har blivit och den har absolut inte tagit skada på något vis. Dessutom är den grön och fin till skillnad från grannarnas, som har alldeles bruna gräsmattor just nu.

Frågan handlade ju om hur sällan man kan klippa under en begränsad period utan att gräset tar skada. Klippa två gånger i veckan gäller snarast om man vill ha en perfekt gräsmatta hela tiden.
 
håller min gräs matta hög.... för andra året i rad.. så att det blir så där på gränsen av vad gräsklipparen klarar.. ca varrannan vecka..

Men det beror på att jag vill ha bort mossan.. & jag ser i år en tydlig effekt av det.. inte alls lika mycket mossa i år som förra året.. :surprised: :D

Grannen som har ca ½ cm gul gräsmatta har mer mossa änn gräs nu för tiden tycker jag... ;)

får se hur jag gör nästa år kanske är dax att klippa kortare & oftare så.. Men kör högt i år också...
 
Per-Erik skrev:
håller min gräs matta hög.... för andra året i rad..  så att det blir så där på gränsen av vad gräsklipparen klarar.. ca varrannan vecka..  

Men det beror på att jag vill ha bort mossan.. & jag ser i år en tydlig effekt av det..  inte alls lika mycket mossa i år som förra året..  :surprised:  :D

Grannen som har ca ½ cm gul gräsmatta har mer mossa änn gräs nu för tiden tycker jag...  ;)

får se hur jag gör nästa år kanske är dax att klippa kortare & oftare så.. Men kör högt i år också...
Det var intressant! Jag har annars läst att man ska klippa OFTA för att bli av med mossan... Gräset skuggar och mossan trivs bättre. Kort gräs - ingen skugga - mossan trivs inte... Fler åsikter om detta? Från hon som tycker gräsklippning är rätt träligt och gärna får anledning att klippa lite mer sällan... ;)
 
Det Per-Erik säger stämmer bra. Mossproblem beror ofta på flera olika saker som samverkar. En av dessa är lågt gräs. Låter man det växa slipper man mossan. Jag har en gräsmatta där gräset är högre än vad de flesta brukar ha. Har ingen mossa och gräsmattan är ständigt grön fast jag aldrig vattnar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.