Förr i tiden, när man skulle borra i sten, hade du ett borr i ena handen och en hammare i den andra. Mellan varje slag vred man borret ett kvarts varv.

Om du skulle ta en enkilos hammarslägga och ett kortare SDS-borr. Sedan är det bara att knacka på.
 
Raceman skrev:
Glasskivor? ;)
Ahmen - Under skivorna då? Syftet med glas skivor i en annars snygg altan i betong.. :D
 
slacker skrev:
Det finns en plexilim som blir helt osynligt och lika starkt som plasten - Skulle bara vilja minnas vad det heter... Får jag använda en livlina och fråga en kompis?
Å den fäster plasten så starkt i betongen att en 200kg muskelknutte kan dansa på glaset? De e ju trots allt snart kräftskivetajm ;)
 
thomasx skrev:
Å den fäster plasten så starkt i betongen att en 200kg muskelknutte kan dansa på glaset? De e ju trots allt snart kräftskivetajm ;)
Mja, mer tanken att den skulle limma ihop skivorna som skulle ned i hålet om det var en lösning - Mao, håller skivan håller limmet.
 
Okej, för er som undrar vad det ska vara där så ska jag visa en bild på en prototyp jag gjort under mina studietider. Gjorde en modell på en villa i skalan 1:20 för några år sedan och nu fick jag för mig att använda denna detalj till altanen.
Inne i öppningen finns det avloppsrör samt elslang. Tanken med avloppsrör är att om det skulle rinna vatten i öppningen genom eventuell springa mellan glaset och betongen (d.v.s. 0,5 mm) ska kunna rinna ut. Med andra ord så finns det ett fall inne i öppningen, således går plexilådförslaget bort då det inte kan vila på öppningens yta.
Och elslangen är till för LED belysningar som göms under dekorstenar. På denna prototyp så är det varierade färger på sjöstenarna men till altanen kommer det vara mörka grafitgråa stenar.

stengolv_stor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ontopic, man kanske skulle skruva plexit lite hursomhelst och därefter lägga en spillbit av golvglaset (24 mm) på plexit och markera efter var i plexit det ska sågas. Sen skruva isär plexit och köra med sänksåg. Och montera tillbaka. Vad tror ni?
 
Bifogar ett par till så att man får helhetsbilden. Tak av rostfritt och glas kommer också, samt "frihängande" betongram som vägg runt altanen. D.v.s. ram av betong överst och sedan glas mellan ramen och golvet.

IMG_2047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
End skrev:
Ontopic, man kanske skulle skruva plexit lite hursomhelst och därefter lägga en spillbit av golvglaset (24 mm) på plexit och markera efter var i plexit det ska sågas. Sen skruva isär plexit och köra med sänksåg. Och montera tillbaka. Vad tror ni?
Jag tror, som nån föreslog, att montera ditt plexit med positiv marginal och sedan fräsa ner till exakt djupt, både enklast och bäst, tror jag.
 
Jag är lite tveksam till fräsmetoden, dels för att det inte kommer åt hörnor utan att skada betongen och frässtålet, dels för att jag ogärna vill köra fräsen så nära betongens kant. Om det är det ni menar, att man ska fräsa direkt på plats.
Och att skruva ut och sedan köra på CMS bordet riskerar att bli fel då plexit kanske skulle vara snett skruvad så det är inte bara att fräsa bort någon millimeter.
 
End skrev:
Ontopic, man kanske skulle skruva plexit lite hursomhelst och därefter lägga en spillbit av golvglaset (24 mm) på plexit och markera efter var i plexit det ska sågas. Sen skruva isär plexit och köra med sänksåg. Och montera tillbaka. Vad tror ni?
Skulle säkert gå, men jag tror min metod är enklare. :)

Mycket snyggt med belysningen i hålet, jag gissade att det skulle vara något åt det hållet. d^_^b
 
End skrev:
Jag är lite tveksam till fräsmetoden, dels för att det inte kommer åt hörnor utan att skada betongen och frässtålet, dels för att jag ogärna vill köra fräsen så nära betongens kant. Om det är det ni menar, att man ska fräsa direkt på plats.
Och att skruva ut och sedan köra på CMS bordet riskerar att bli fel då plexit kanske skulle vara snett skruvad så det är inte bara att fräsa bort någon millimeter.
Jag tycker att det borde funka att fräsa det på plats. Omsätter mitt tidigare inlägg till några bilder så blir det kanske tydligare?

Hur f_n jag än bär mig åt vill inte bilderna dyka upp i den ordningen jag önskar så jag öser på med tre separata inlägg... se nedan...
 
Bild 1: Fräs ut en fals i plexit innan montage, och montera det enligt bild (vilken fästmetod du nu än väljer).
 
  • 1 - plexi med fals.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2: Frässtålet inställt på 24 mm djup och försett med ett skaftmonterat kullager som är större än själva stålet. Om du tex väljer ett 19 mm stål och ett 25 mm kullager har du hela 3 mm marginal till betonger. Falsen måste förstås vara minst 3 mm, helst lite mer.
 
  • 2 - fräsning av plexi.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3: Gör du hörnorna så här kommer du åt att fräsa dem enligt ovan.
 
  • 3 - hörn.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack bygga_bo! Kommer definitivt att använda din metod om jag inte kommer på något annat. Nackdelen med ditt förslag är att plexits anläggningsyta blir mindre. Har en del 10 mm spillbitar som jag hade tänkt använda, med din metod blir det 6-7 mm tjock efter falsning. Nu fick jag lite idéer. En kombination av era förslag:

Lägga plexibitar som är något högre än öppningen direkt på öppningens yta (som har fall) När plexit står stadigt så ritsar man med brytbladskniv däruppe vid golvets yta. Därefter fräser man bort längs ritslinjen. Och kontrollerar genom att lägga tillbaka plexit på plats och se om det blir precis i liv med golvet. Om ja, då tar man ut den igen och gör en ny ritslinje 24 mm från kanten, eventuellt m.h.a. golvglaset, och antingen sågar eller fräser bort på CMS bordet.
Enda kruxet är att jag saknar bordssåg, och fräsa bort 24 mm direkt är nog inte så klokt.
 
Nu vill jag inte på något sätt predika för min idé, för det var just bara en idé utan att veta exakt vad du har för plexiglas att tillgå... men jag tror att en kant på 6-7 mm räcker eftersom plexiskivan bara kommer att utsättas för tryck rakt uppifrån (inga "böjkrafter").

Ok, så du har alltså stöd i botten på hålet så att skivan hamnar på samma ställe om du tar upp den och sen ställer tillbaks den igen? Har du såg med skena? I så fall kan du göra som du skriver med lite modifikationer, utan att blanda in fräsen...

Ställ en något för lång plexiskiva på plats som du föreslår. Istället för att ritsa längs med kanten lägger du någonting rakt (stålskala, vattenpass, en rak MDF-bit... ja, vad du har till hands) utmed kanten (eller över hålet) som plexiglaset vilar mot och spänner fast det med ett par tvingar. Detta motsvarar alltså din ritslinje. Lyft upp hela paketet och tryck upp glasskivan mot den raka mojängen du precis spände fast. Sedan tar du din skena och lägger gummisidan mot andra sidan på glaset och spänner fast den. Bort med glaset och den raka grunkan, ställ sågen på skenan och såga av.

Om du saknar såg med skena, eller hellre vill fräsa, gör du som ovan men byter ut skenan mot tex en rak bit MDF som du också spänner fast. Sedan sågar du av plexiglaset några mm från MDF-biten med tex en sticksåg och fräser rent kanten mha en kopierfräs (med MDF-biten som guide för kullagret).

Ovanstående förutsätter förstås att betongkanten är rak, men det antar jag eftersom glasskivor brukar vara plana ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.