Status
Tråden går ej att kommentera.
Tala om för chefen att du nu hunnit tänka igenom det hela och har fått expertutlåtande på att det var ännu värre än vad du trodde.

Dock finns det risk för att firman kan kräva att få göra om jobbet själva. Jag tror att de har rätt till det.
 
Hej,
Det var precis vad jag skrev till chefen och fick ändå detta oförstående svar. Vår komunikation försvåras av att han har engelska som modersmål. Hans svenska är i alla fall bättre än min engelska, men jag börjar tvivla på att han verkligen förstår mina mail.
Om firman kräver att få göra om arbetet, då kräver jag papper på att jobbet utförs av en utbildad och erfaren målare.
Och hur löser man problemet med ekonomin? Enligt experten var arbetstiden överdebiterad till 50%. Dessutom har jag betalt den felaktiga färgen i taket plus 10L färg och 10L spackel som står i förrådet.
Även om firman får rätt att göra om arbetet så vill jag ha viss ekonomisk ersättning.

Alltså får jag fortsätta med ARN:s papper. Skriva följebrev, skriva ut mer mailkontakt, skriva om ansöktningsblanketten.
M.v.h./ från en trött och arg Moanne

P.S. Är så ilsken att jag vill lämna ett papper i målarkluddens brevlåda med expert utlåtandet. Eftersom kludden talat om för mig att jag kunde ta hit en besiktningsman. Vilket skulle kosta mig 1 000 kronor i onödan. Då det i stort sett inte fanns något att anmärka på.
Vet inte om detta vore så lämpligt? Några synpunkter? D.S.
 
Hur mycket pengar är rimligt att fylla i?
Det enda som inte behöver en ytterliggare renovering är vardagsrummets väggar, och sen var det där med färgen.
 
Den lag som i första hand blir intressant för dig är konsumenttjänstlagen: http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1985:716 Ktjl 1+2§§. Läs hela, den är modern och lättläst. Fråga gärna om du har några frågor på denna lag.

Denna lag gäller - oavsett om ni vill eller ej så kan du och näringsidkaren inte ingå ett juridiskt bindande avtal som inskränker dina rättigheter eller näringsidkarens skyldigheter enligt KtjL 3§.

Jag tror att det blir svårt för dig att få ner priset på deras arbete - att ta mycket betalt (även 100% mer än konkurrenterna) är inte olagligt.

Däremot ska du naturligtvis har ett fackmannamässigt utfört arbete. KtjL 4§. Det är det verkligen inte nu.

Näringsidkaren skall också ta tillvara dina intressen, också KtjL 4§ - om han har köpt en massa färg helt i onödan (det kan jag inte bedöma om han har gjort i detta fall - men det är inte alls otänkbart att det är ett vanligt knep, eftersom han förmodligen betalar helt annat pris än det du får betala) så tillvaratar han naturligtvis inte dina intressen.

Tjänsten är felaktig - KtjL 9§ st 1, hänvisning till 4§.

Påföljder vid fel - 16§ - rätt att hålla in betalningen (men det är försent om jag förstod dig rätt?) Konsumenten får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.

Reklamation och reklamation inom rimlig tid - se 17§. Du har reklamerat i tid - se till att dokumentera detta.

Angående avhjälpande - läs 20§. I vissa fall (de flesta faktiskt) har NI rätt att avhjälpa. Om detta är ett sådant fall (dvs om "konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa
erbjudandet") får man gå till förarrbete/praxis/doktrin för att avgöra, jag vet inte var gränserna går. Det är inte säkert att du rätt att vägra dem att fixa till jobbet. Läs hela 20§ noga. Det får inte kosta extra pengar (om det inte hade varit kostnader som hade tillkommit om arbetet hade varit ordenligt utfört från början)

Blir det inget avhjälpande har konsumentent till prisavdrag och hävning, enl 21§.Dock går 20§ före, NI skall först (normalt sett) han en chans att åtgärda.

Storlek på prisavdrag finns i 22§.

Snurra inte in bland 24-30§§, de rör dröjsmål.

Skadestånd enligt 31-35§§ tror jag blir svårt att få ut något i detta sammanhang, hade jag varit dig så hade jag fokuserat på att får arbetet fixat eller prisavdrag.
 
Hej och tack för länken och alla råd. Den var till stor hjälp när jag fyllde i ansökningsblanketterna igår.
Dessa får nu redigeras ännu en gång då jag stötte på fler fel idag.
Gjorde tidigare en felanmälan till BRF angående en icke godkänd fläkt i badrummet. Hantverkaren var här idag och bytte ut den mot en ventil, men......
Undertrycket i ytterdörren fanns fortfarande kvar. Han gick ut i köket. Där satt en direktkopplad motordriven fläkt som hela tiden sög ut för mycket luft. Detta trots att jag och firman diskuterat alternativen och jag bett om en spiskåpa.
Borde inte proffsen veta att det ska vara spiskåpa, eller en koldriven fläkt i lägenheter?
Hantverkaren är nu här och byter ut den gamla fläkten.

Tänker ta med detta i min ARN-anmälan.
M.v.h./ Moanne
 
Hej igen,
Har ännu inte postat ansökninsblanketterna och bilagor.
Förstått nu att firman inte kan tvingas att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut utan i så fall endast hamnar på deras svarta lista.
Bryr sig en oseriös firma om detta? Speciellt när det gäller en firma som åtar sig uppdrag utomlands.
Är det säkrare att godta chefens mail som kom igår:
HEJ OM DU FORTSÄTTER VARSOGOD MEN VI HAR BESTÄMD TILL ÅTGÄRD FEL MEN TA FRAM ET FASTPRIS FRÅN xxxxxx TILL ÅTGÄRD FEL OCH VI KAN PRATA VIDARE OM DU VILL INTE VI FIXA ALLTING SOM LOVAD ÅT.
M.V.H. xxxxxxx

Kanske är det en bättre lösning?
Strunta i fläkten, överblivet material (färgburken kostar 1 091 kr. på Beckers.)
Mitt eget arbete med att skrapa bort färg. (Har inget bevis där)
Överdebiteringen som till stor del bottnar i att en outbildad målare utfört mycket av jobbet. (Där finns många vittnen.)
Felaktiga faktruror. (Inte skrivna enligt konsumentlagen.)
Då vet jag i alla fall att målningen blir okey!
Annars kanske jag står där med lång näsa?
Tacksam för ett råd
M.v.h./ Moanne:confused:
 
Moanne skrev:
Borde inte proffsen veta att det ska vara spiskåpa, eller en koldriven fläkt i lägenheter?


M.v.h./ Moanne
Jo proffsen vet det. Men räkna inte in snickare som proffs på ventilation.

Btw, ställde dom in rätt flöde i ventilen i badrummet?
 
Han mätte och kollade att flödet var rätt.

Angående fläkten. Min granne var på Ikea för att köpa fläkt. Dom upplyste honom om de 2 godkända alternativen,......
Och eftersom jag bett om en spiskåpa så kändes det, Ååååå inte det med!
 
Hej,
Den här historien blir bara värre och värre. Fortsatte med en ny tråd "Vad gör man" under kategorin juridik. Kändes som den passade bättre där efter ett mail från chefen:
"Han hade kontktat advokat och jag kunde snart få en räkning eftersom jag upptagit så mycket av hans tid."

Har nu själv varit hos en, men det ser inte ljust ut.

På chefens visitkort stod F-skatteregisterad. Vilket inte stämde med verkligheten. Inte visste jag att detta var upp till mig att kontrollera.
Hade räknat med dygt 20 000 i återbäring på skatten. Riskerar nu tydligen att förlora dom och även kunna råka ut för extra avgifter.
//Moanne
 
Ja det är ju så illa att om de inte har F-skatt och således har jobbat svart så är du skyldig att betala arbetsgivaravgifter och sociala avgifter på arbetet. Sen är ju frågan hur långt ens skyldighet att undersöka sträcker sig och när det istället handlar om bedrägeri från den sk. företagarens sida.

Men fasen vilken soppa. Målaren som målade vår övervåning på 90 kvadrat tog 18,000 för alla väggar (hälften målade, hälften tapetserade) samt snedtak (pärlspont), allt från rena gipsskivor, dvs ganska mycket spackling, inklusive många hörn som inte är 90 grader. I det ingick dessutom allt material utom tapeterna, men spackel, färg lim etc. Dessutom gjorde han ett perfekt jobb, och kom till och med hit på lördagen för att göra klart det han inte hade hunnit på utlovad tid.
 
Ha ha ha vilken fin firma du har hittat. =)

Jag håller på att måla om några rum hemma så därför la jag märke till tråden. Efter att sett bilderna kan jag konstatera att jag som totalamatör kan måla bättre än ett proffs! Då fuskar jag ändå och slarvar bara för jag råkar hata att måla/spackla.

Har han ÖHT maskerat något alls? Tänkte han spara tid genom att använda färgspruta överallt? =)

Lär ju inte vara superkul att bo granne med klåparmålarn efter den prestation han lyckats åstakomma inne hos dig. Förstår att du är förbannad. Du kanske ska överväga lite sent bilningsarbete i din lägenhet om den angränsar till "målarns"??
 
Fy fan vilken klåpare ärligt talat!
 
Moanne skrev:
Hej,
Den här historien blir bara värre och värre. Fortsatte med en ny tråd "Vad gör man" under kategorin juridik. Kändes som den passade bättre där efter ett mail från chefen:
"Han hade kontktat advokat och jag kunde snart få en räkning eftersom jag upptagit så mycket av hans tid."

Har nu själv varit hos en, men det ser inte ljust ut.

På chefens visitkort stod F-skatteregisterad. Vilket inte stämde med verkligheten. Inte visste jag att detta var upp till mig att kontrollera.
Hade räknat med dygt 20 000 i återbäring på skatten. Riskerar nu tydligen att förlora dom och även kunna råka ut för extra avgifter.
//Moanne
Jag har varat för detta i flertalet trådar tidigare.

Ska man vara på lite säkrare sidan så ska man be att få SE deras F-skattsedel.

Vem som helst kan säga och skriva att de har den men när det väl kommer till kritan kan det medföra problem annars.
 
fy fan dete är garanterat ingen målare som har gjort d jobbet.. ska han kallas målare som gjort det dära skämms jag ögonen ur mig för jag är målare.
 
Kyke skrev:
fy fan dete är garanterat ingen målare som har gjort d jobbet.. ska han kallas målare som gjort det dära skämms jag ögonen ur mig för jag är målare.
Det stämmer säkert men eftersom trådens sista inlägg är 2 år gammalt kanske vi kan låta det vara så länge inget nytt i TS fall inträffar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.