Jag har en Siemens spis (HL444520v/05, 380/16A) som bara har 4 ledningar till perilex kontakten. Troligtvis inte rätt kopplad men funkar på ett ställe, där förmodligen vägguttaget inte heller är riktigt kopplat. Tog spisen till landet men där funkade den inte. Ska byta till en 5 ledad kabel men det finns inget kopplingsschema på baksidan av spisen. Plinten är märkt från vänster till höger: Jord, 1, 2, 3, 4, 5. Vilken är vad? På en Cylinda spis jag har är 1=L1, 2=L2, 3=L3, 4/5 bryggkopplad=N. Är det så enkelt att det är standard ?
 
380/400V-spisar behöver ingen nolla utan det räcker med tre fasledare och jord.
 
Trodde jag också men cylindan jag kopplade in först utan nolla funkade inte så jag la till nollan i kontakten och då funka den. Jag är ingen elektriker men det verkar skumt i alla fall
 
Kan du knäppa kort på inkopplingsanvisningen på baksidan?

//Patrik
 
Tyvärr, har ingen kamera här, men som sagt tidigare har den 6 skruvar börjar med jord och sedan 1, 2 (bryggad), 3, 4 (bryggad), och 5.
Så här är det kopplat i Siemens spisen: Brun från L1 i kontakten till 1 på plinten, svart från L2 i kontakten till 3 på plinten och grå från L3 i kontakten till 5 på plinten + jord.
På cylinda spisen är det bara bryggat mellan 4 och 5 och där är brun från L1 kopplad till 1 på plinten, svart från L2 i kontakten till 2 på plinten, grå från L3 i kontakten till 3 på plinten och blå från N i kontakten till 4/5 på plinten. Krångligt???
 
rs2600 skrev:
Trodde jag också men cylindan jag kopplade in först utan nolla funkade inte så jag la till nollan i kontakten och då funka den. Jag är ingen elektriker men det verkar skumt i alla fall
Men bara för att Cylindan behöver nolla behöver inte det betyda att Siemens-spisen behöver det. Cylindan kanske är en 230 V-spis?

//Patrik
 
rs2600 skrev:
Tyvärr, har ingen kamera här, men som sagt tidigare har den 6 skruvar börjar med jord och sedan 1, 2 (bryggad), 3, 4 (bryggad), och 5.
Så här är det kopplat i Siemens spisen: Brun från L1 i kontakten till 1 på plinten, svart från L2 i kontakten till 3 på plinten och grå från L3 i kontakten till 5 på plinten + jord.
På cylinda spisen är det bara bryggat mellan 4 och 5 och där är brun från L1 kopplad till 1 på plinten, svart från L2 i kontakten till 2 på plinten, grå från L3 i kontakten till 3 på plinten och blå från N i kontakten till 4/5 på plinten. Krångligt???
Bägge verkar vara korrekt kopplade. Siemens-spisen är en 400V-spis och behöver ingen nolla för att plattorna drivs på 400 V. Cylindan är en 230V-spis och kräver därmed nolla.

Funkar det inte, då skulle jag börja misstänka att det är något fel på den fasta installationen alt. att spisen är trasig. Finns alla faser fram?

//Patrik
 
Redigerat:
Alla faser finns framme på Siemensen och ugnen funkar men inte hällen. Spisen funkade innan den fraktades liggandes på sidan bak i combin till min sommarstuga men där funkar bara ugnen. Har kollat och alla kablar sitter fast överallt. Något måste ha gått sönder eller lossat i transporten
 
Okej, ja om alla faser finns fram så borde den ju funka... så den är nog tyvärr trasig.

//Patrik
 
Redigerat:
Ska koppla in spisen imorgon igen där den sist funkade och se vad som händer. Finns ju garanti kvar på den.
 
rs2600 skrev:
Ska koppla in spisen imorgon igen där den sist funkade och se vad som händer. Finns ju garanti kvar på den.
Gör det och återkom med uppdatering sen :) Lycka till!

//El-Putte
 
kopplade in spisen där den stod från början och den funkade, måste vara fel på uttaget på landet.
 
Ska kolla uttaget imorgon och se om det finns någon skum koppling där
 
Har du ställt klockan på spisen efter du kopplat in den? Hade detta intressanta problem på min spis att en del av hällarna inte fungerade innan jag ställt klockan. Detta finns visst på flera märken då jag hittade detta som svar i någon annan gammal tråd som gällde någon annan spis än den jag hade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.