Martin_B
Ja, ungefär som rubriken lyder så vill jag förse ett befintligt innertak med el-ledningar + lamputtag utan att behöva göra någon alls- eller för stor åverkan. Ledningarna skall då löpa i mellanbjälklaget.

För tillfället finns varken ledningar eller färdiga uttag för lampor mitt i taket i flera rum. Tidigare har det funnits vanliga 2-ledare fästa med små ledningshållare som spikats fast rätt upp i taket. Kablarna löpte då från vägg till mitten av innertaket. Detta är ju inte särskilt vackert och jag vill få bort dessa kablar.

Jag har varken lust att öppna upp innertaket som förmodligen skadas av ett sådant ingrepp och heller ej ta upp golvet på våningen ovan.

Några smarta tips? :)
 
Tror du underlättar lite om du berättar hur mellanbjälklaget är uppbyggt
 
Martin_B
myrstack skrev:
Tror du underlättar lite om du berättar hur mellanbjälklaget är uppbyggt
Jag är inte 100%, men något sådant här bör det vara:

Uppifrån och ner:
1. Plastmatta
2. Marsonitskivor
3. Spontade golvbrädor 28mm
4. 170x70 bjälkar (sågspån mellan dessa)
5. Papp
6. Råspont (tjocklek okänt, men förmodligen 22mm eller något sådant)
7. Spänd väv. alt. gipskivor, alt. porösa träfiberskivor, alt. något marsonitaktigt/hård träfiberskiva (detta varierar från rum till rum)

Något sådant där bör det vara.

I något rum skall de porösa träfiberskivorna ner från taket och ersättas med något annat. Det är för övrigt spännt väv ovanför. I detta fallet kanske man skulle kunna smyga in något rör på något sätt. Men i övriga rum vill jag inte röra taket alls, helst.

Ingen lätt situation med andra ord.
 
Genom att borra upp doshål på lämpliga ställen i taket kan det gå att skjuta ett VP-rör mellan dessa, i längdriktningen på bjälkarna för dessa är lite svåra att penetrera annars... Sedan sätter man ROT-dosor i dessa. Det är en chansning och det medför ett antal doslock som visserligen går att göra ganska osynliga. Och du behöver koppla in dig någonstans, dvs gå från tak till väggdosa där ström finns.

En betydligt säkrare lösning är utanpåliggande. En rak EKRK är avsevärt mindre iögonfallande än en sladdrig lampsladd.
 
Martin_B
Bo.Siltberg skrev:
Genom att borra upp doshål på lämpliga ställen i taket kan det gå att skjuta ett VP-rör mellan dessa, i längdriktningen på bjälkarna för dessa är lite svåra att penetrera annars... Sedan sätter man ROT-dosor i dessa. Det är en chansning och det medför ett antal doslock som visserligen går att göra ganska osynliga. Och du behöver koppla in dig någonstans, dvs gå från tak till väggdosa där ström finns.

En betydligt säkrare lösning är utanpåliggande. En rak EKRK är avsevärt mindre iögonfallande än en sladdrig lampsladd.
Doshål går ju bra där lampan ändå skall vara, då lampan döljer detta. Så det skulle kunna vara en lösning. Att dra rören längs med bjälkarna är inga problem.

Frågan är bara hur hålet i andra änden, dvs. närmast väggen skulle se ut.
 
Ja, det är knäckfrågan. Du ska dels komma fram till doshålet för lamputtaget och dels ta dig åt andra hållet för att hitta ström.
Kanske utanpåliggande kabel på väggen?
 
Att få infällt i taket utan större ingrepp skulle jag vilja påstå är omöjligt. Man ska ju ner i en kopplingsdosa på väggen också... Detta är svårt om det inte redan går ett rör där uppe från kopplingsdosan som man kan koppla in sig på.

Ska du varken röra väggar eller tak eller är det bara taket som du vill behålla obesudlat?
Kulo i taket är nog det enklaste.

Men om du kunde lossa på taklister och smälla på ett nytt lager gips över brädorna så vore det ju fritt fram att dra i taket som man vill. Om du ska göra ingrepp på väggar så kan du ju då med fördel använda dig av taket för att dra slangar dessutom.

//Patrik
 
Eller så uppgraderar du övervåningen från plastmatta till något lyxigare (eller en ny plastmatta) och går denna vägen. OM jag får välja med att öppna upp och sedan gipsa, spackla och måla ett tak eller att öppna upp ett golv väljer jag det senare alla gånger
 
Martin_B
Patrik_Hed skrev:
Ska du varken röra väggar eller tak eller är det bara taket som du vill behålla obesudlat?
Väggarna är inte noga med. De skall ändå tapetseras om eller målas om osv. Så där kan jag fräsa in spår om så behövs. Kan även gå längs med väggen uppe vid taket och sätta list över vp-rören vid behov. Så den biten är inga problem. Det är det sabla taket som är :(
 
Martin_B
myrstack skrev:
Eller så uppgraderar du övervåningen från plastmatta till något lyxigare (eller en ny plastmatta) och går denna vägen. OM jag får välja med att öppna upp och sedan gipsa, spackla och måla ett tak eller att öppna upp ett golv väljer jag det senare alla gånger
Planerar att ta bort plastmatta och marsonit för att få fram golvbrädorna (de är från 1920). Däremot är jag väl kanske inte så pigg på att bryta upp de, då de kan gå sönder om man har otur. Visserligen skulle de väl kanske lagts om också, för att slippa de stora mellanrummen (om sådana nu finns) men vilket arbete liksom.

Nä, det finns nog inga genvägar. Får ta tjuren i hornen och göra ingrepp i taket. Inte alls roligt alltså. Det värsta är att sånt slutar ofta med att man river hela skiten, då det kan skadas något när man bänder osv. Sedan finns inget liknande att ersätta med och en lagning kanske blir ful. Bara att riva allt. Hoppas verkligen inte det slutar så! :D
 
Okej, ja då kanske det skulle gå att fiska slang fram till ett hål i mitten av taket. Men det kräver som sagt några hål med dosfräsen. Kanske varje halvmeter. Men doshål går ju att spackla igen om man sparar den runda klossen.

Men återigen, det enklaste vore att gå med en slang i väggen för att sedan gå ut med den i mitten på väggen uppe vid taklisten och sedan skala upp en EKRK och dra in i röret. Den andra delen klamrar man ut till ett utanpåliggande taklamputtag i mitten av taket.

//Patrik
 
Martin_B
Patrik_Hed skrev:
Den andra delen klamrar man ut till ett utanpåliggande taklamputtag i mitten av taket.
Det är just detta jag vill slippa. Vill inte ha några synliga kablar eller så. Får som sagt förmodligen bryta upp lite. Inte alls roligt.
Hade hoppats på att det fanns någon sorts dragfjäder eller skjutfjäder som går att styra på något sätt så man borrar ett hål i mitten av taket och sedan styr flexröret till någon av väggarna där man drar ner de längs väggen.
Det finns nog som sagt inga genvägar :(
 
Du kommer ju ändå behöva köra en dosborr eller liknande där du vill ha din lampa. Om du börjar med det momentet så kan du ju hejda dig lite innan du sliter upp resten av taket och med hjälp av ett vp-rör eller liknande försöka hitta riktningen på bjälkarna och om det är möjligt att få in ett rör mot någon vägg. Om du skulle ha extrem tur och lyckas med det så har du ju i alla fall inte slitit upp saker i onödan
 
Martin_B
myrstack skrev:
Du kommer ju ändå behöva köra en dosborr eller liknande där du vill ha din lampa. Om du börjar med det momentet så kan du ju hejda dig lite innan du sliter upp resten av taket och med hjälp av ett vp-rör eller liknande försöka hitta riktningen på bjälkarna och om det är möjligt att få in ett rör mot någon vägg. Om du skulle ha extrem tur och lyckas med det så har du ju i alla fall inte slitit upp saker i onödan

Får ge det ett försök då :) Får se om jag kommer igenom all sågspån osv som finns i bjälklaget. Värt ett försök som du säger!
 
Angående takdosan så krävs det ett stort hål så att man kan pilla in en bräda i taket som man i sin tur skruvar fast takdosan i. D.v.s ett större ingrepp, så något 80:s doshål är det ju inte att tala om.

Och ska man bara ha ett rörutlopp och sätta ett utanpåliggande lamputtag så är det ju fortfarande inget doshål man behöver.

Man skulle kunna göra ett hål och sätta en rotdosa med ett uttag och en krok bredvid.

Men för att fiska upp ett VP-rör i ett tak så krävs det ett lite större hål för att VP-röret kommer peka snett upp så där är man tvungen att upp med handen och böja/styra röret samtidigt som man matar in för att det ska löpa längs med ovansidan av taket. Sedan ska man ju förbi takreglar också..

Men för all del, testa. Det kan ju lyckas. :)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.