Hej

Finns det en eftermarknad för begagnad fiskbensparkett?
Troligen aldrig omslipad.

Vi har 2 rum på nedervåningen där vi vill ta bort parketten och få fram de gamla brädgolven, så det stämmer med resten av huset.

Kan man lura nån att plocka bort golvet och få golvet som belöning ;D ??

Eller är det värt en del cash tro ?
 
Hur sitter parketten fast? ???
Brukar vara limmad eller spikad eller båda två.

Matte
 
Vet ej, säkert både och ;D
 
...ta bort fiskbenparkett till förmån för ett billigt undergolv... Ja, var är världen på väg.

Visst, om 50 år river man väl ner gipsskivorna i vårt hus och blottlägger OSB-skivorna. Jättesnyggt.

...eller så river man bort kaklet i badrummet och duschar direkt på fuktspärren.

Jag sörjer parketten.  :'(

Ps. Undergolv kostar ett par hundra/kvm inkl läggning..., fiskbenparkett ca 1000 kr/kvm inkl jobbet.

Edit: En liten hint om hur golvet kan se ut om du slipar om det:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1107087428
 
Fasting65 skrev:
...ta bort fiskbenparkett till förmån för ett billigt undergolv... Ja, var är världen på väg.
Ställer mig lika frågande ???, nu ska man ju inte värdera smak, men är ni verkligen säkra på att brädgolvet under ser ut nåt för världen, kanske lappat och skarvat??
Är det värt att chansa när ni har lyckan att allaredan ha ett sånt kanongolv inlagt ???

//Christina.
 
...men för att svara på din fråga:

Det brukar säljas uppbruten ekparkett på blocket för en 100-200 kr/kvm.
 
Oj oj oj vilket uppror det blev
Vilket känslosvall
Kanske skulle lagt denna tråd under byggnadsvård ;D

Jag kallar det inte undergolv eftersom det är det golv som lades för 100 år sen, och det är charmigt och robust! :)

Det är så att vi bor i ett timmerhus och vi gillar 40mm grovt plankgolv, det är liksom så det ska vara i en sån kåk tycker vi.

Jag vet ej om golvet under är sjysst men de andra rummen som vi plockat bort kork&plast eller plastmattor med masonit i, så är golven kanon, lite kupade och skulle behöva en slipning, men de är definitivt charmiga.

Det är inget skarvat skräp-golv om ni tror det.

Sen är det en liten detalj jag inte berättat, och det är nämligen så att vi kommer troligen ta bort golven helt för att ta byta ut den gamla ihopsjunkna isoleringen för att få bort golvdraget.

Så parketten måsta lyftas hur som helst :)
 
Om du inte hade behövt riva upp golvet så rekommenderar jag:
Slipa ner den och lacka med woodys nya matta parkettlack blir asläcker!!
 
Självklart är det snyggt med 40 mm grovt plankgolv, men är huset "bara" 100 år, skulle jag i alla fall tro att det var avsett som undergolv.
I början av 1900-talet var plankgolv omodernt.

Riktig fiskbensparkett bör vara ganska gammal och passa bra in i ett "finare" 100-årigt hus.

I vårt renoveringsobjekt från 1910-talet var det linoleum på golvbräderna, och det lades till slut även i köket när man hade råd till det.

Men jag anser ändå inte att vi ska vara bundna till hur husen har sett ut, om vi inte avser en pietetsfull restaurering, utan hur VI vill ha det, men vi ska inte lura oss med någon inbillad ålderdomlighet.

/EB
 
Hur skulle det kunna vara avsett att vara underlagsgolv?
När alla rum har kakelugns-förstärkta hörn och tillhörande läggning av golvet runt dessa förstärkningar?
Det var ju såpade gran eller furugolv förr.

Tror inte att det har, eller ska ligga linoleum-mattor där.

Parketten i rummen på nedervåningen är lagd ovanpå det gamla golvet, men tidigare ägare har inte fyllt upp med ny sten på gamla gnistskyddet framför kakelugnen.
Så man ser tydligt att det är efterlagt på originalgolvet.
Inte speciellt snyggt.

Fästing - Tror du att ett 43x160mm solitt furugolv kostar gratis?

Jag tycker parkett funkar i erat hus, otroligt imponerad av din läggning av golven. Men i vårt hus tycker vi inte det passar.




 
Ett furugolv är inte gratis. Jag har själv lagt slätspont, så jag vet vad det kostar, men det är inga stora pengar jämfört med att få en parkett lagd av en golvläggare. Ett plankgolv kan ju "vemsomhelst" lägga - till och med en person med tummen relativt centralplacerad. När man kommer till en fiskben behöver man lägga mer tid iochmed alla arbetsmoment.

Nåväl. Dina plankor under är kanske original. Jag ville bara att du tänker efter ett par gånger till innan du ger dej på parketten. Det är ju inte direkt vanligt att man lägger sån ny nuförtiden pga det höga priset.

En sak till: Utan att ha sett dina golv så gissar jag att det är grangolv - inte furu. Jag fick veta av en gammal snickare att man oftast lade gran då den har färre kvist, mindre kvist samt mindre andel svartkvist. Det kan vara bra att veta om du ska komplettera golvet någonstans.

Ska du bryta upp golven får du offra ett par bitar någonstans för att komma åt golvet.
Sen skjuter du in kofoten litegrann under fjädern och ruckar litegrann. Om parketten är spikad så sitter det nog en 2-3 spik i fjädern (snedspikat). Har du otur så har man även spikat kortkanten. Det är enormt jobbigt att bryta upp en parkett och det är väldigt lätt att man bryter av noten.

Lycka till.
 
Ja det stämmer nog att det är grangolv.

Tack för tipset, ska försöka få upp det helt när det är dags.

Skulle kännas bättre att sälja det till nån som vill använda, det istället för att bryta sönder det och kasta det.
 
EB skrev:
Självklart är det snyggt med 40 mm grovt plankgolv, men är huset "bara" 100 år, skulle jag i alla fall tro att det var avsett som undergolv.
I början av 1900-talet var plankgolv omodernt.

Riktig fiskbensparkett bör vara ganska gammal och passa bra in i ett "finare" 100-årigt hus.

I vårt renoveringsobjekt från 1910-talet var det linoleum på golvbräderna, och det lades till slut även i köket när man hade råd till det.

Men jag anser ändå inte att vi ska vara bundna till hur husen har sett ut, om vi inte avser en pietetsfull restaurering, utan hur VI vill ha det, men vi ska inte lura oss med någon inbillad ålderdomlighet.

/EB

Vårat hus är byggt 1943 och när vi var tvugna att ta bort fiskbensparkett (pga ombyggnad), så hittade vi ett fint, lackat brädgolv under. Parketten var troligen inlagd i samband med en ombyggnad -56.

/ Kai
 
... och vad gör man med alla spikhåll i plankorna när man har tagit bort parkettgolvet? Nog skall man ställa sej den frågan om det är spikat parkett ;).
Undergolven kan ha olika tjocklek enbart därför att avstånd mellan golvreglar är större/mindre än vanligt :-/.
gaia
 
gaia skrev:
... och vad gör man med alla spikhåll i plankorna när man har tagit bort parkettgolvet? Nog skall man ställa sej den frågan om det är spikat parkett ;).

gaia
Spikhålen syns inte efter slipning/behandling av golvet.

/ Kai
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.