Är ute efter tryckimpregnerat 22mm x 45mm, finns det? Ska bygga staket på en balkong/altan men har ringt runt en del. Men ingen verkar sälja det måttet...

Har hittat en som säljer liknande mått, men då är ena sidan inte hyvlad utan skrovlig, kostnaden om jag kompromissar med denna blir 600kr.

En annan endaste säljer, men då blir kostnaden plötsligt 3200kr... :x Vad har de odlar träet på? Guld?

Är det bara för att det är ett sådant ovanligt mått?
 
Med sådana priser kan du köpa en bänksåg och såga själv!
 
Jag hade köpt tryckt 22*95 trall och klyvt till 22*46, eller 45*45 och klyvt till 21*45.
Beroende på hur mycket du behöver så kan du få de flesta brädgårdar att klyva upp det till dig för någon tia per bräda.
 
  • Gilla
bkkvarteret
  • Laddar…
Vet att det går att få tag på 25x50 ohyvlat i ganska långa längder - Ett par varv genom planhyveln så är det precis som du vill ha det!

Funtar själv på densamme till hela min altan och det enda som fanns i längder över 4200 (Mitt räcke utan skarv är på drygt 4400)

Edit:
Självklart tryckat!
 
Klyva? Hmm, klurigt :)

Är träet så tryckt då att det går hela vägen igenom? Vill ju inte exponera otryckta ytor för väder och vind ^^

Ha ha, ja man får nästan en bänksåg OCH nån som sköter den åt mig :p
 
Min lokale Woody handlare säljer 22x45 tryckt för ca 7kr/m.
 
Hmm ok, kontaktade MIN lokale Woody och de hade inte :)

Hur ser deras 22x45 ut? Är den planhyvlad på alla sidor? Eller är den bara plan på tre sidor?

Och köra i planhyveln, ja då gäller det ju att man har en sådan till hands ;)
 
Man kan ju slipa den grovsågade sidan också, ett grovt slippapper på slipmaskinen ger en trevlig yta efter några vändor.

Har själv gjort detta på min "panel" i uterummet. Använde 22*120 som slippades på den sågade sidan och målades. Nu var detta dock inte "tryckt" virke men det har ingen betydelse för ytans utseende.
 
Hmm, jag var lite inne på det med, men hur långt i in i träet har impregneringen sugits in då? Så man inte slipar bort den skyddande ytan. Samma undran gäller ju då om man klyver en större planka på mitten...
 
echX skrev:
Och köra i planhyveln, ja då gäller det ju att man har en sådan till hands ;)
Ska nog köra mitt eget så vad är 100m extra! :wow:
 
Vi har tryckt 22x45 till våra liggande ribbor runt altan o pool.

Som tur är så trycker vår lokala brädgård eget virke så man kan få det i princip vilket format o längder som helst.

Borde ju finnas liknande i din närhet.
 
Om du kan tänka dig 28x45 så har Hornbach dessa för bra pris (både grönt och brunt). Har använt det själv till staket runt altanen och det blir bra. Vissa slanor är lite krokiga, så det kommer bli ett "utbytesprojekt" vad det lider, men det är väl samma om du hittar 22x45 nånstans.
 
backstad skrev:
Om du kan tänka dig 28x45 så har Hornbach dessa för bra pris (både grönt och brunt). Har använt det själv till staket runt altanen och det blir bra. Vissa slanor är lite krokiga, så det kommer bli ett "utbytesprojekt" vad det lider, men det är väl samma om du hittar 22x45 nånstans.

Det blev exakt vad det slutade med :)

Tack för tipset dock, kom hem från brädgården för 5timmar sedan, såg ditt mail först nu :D

Tack alla för er input!
 
Det som stör mig är att HB inte har vettiga längder på smalt virke? Fick du tag i vad du ville ha?
 
Japp det fick jag, de var 4,20m och jag skulle ha 4,10m så det vart perfekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.