Eftersom mitt badrum är väldigt litet vill jag sätta in en rundad hörnduschvägg, där dörrarna kan vikas in mot väggarna.
Men hur ska jag fästa dörrskenorna av aluminium? Jag bor i en bostadsrätt och har ingen aning om var reglerna går. Badrummet är helkaklat. Håller det att limma fast skenorna? Och med vad?
 
T
Annars funkar vanlig skruv med lämplig plugg hur bra som helst!
 
Menar du att jag kan borra direkt i kakelväggen utan att det finns någon regel bakom?
 
T
Sorry, fick för mig att du hade betongväggar.

Nej, i ditt fall så är något lämpligt montagelim att föredra eller vanlig silikon.
 
Är det regelvägg med skivor så är det i de flesta fall inte ok att fästa upp något som inte förankras i en regel, inte bara pga hållfastheten men för risken att bryta tätskiktet. Har du bara "tomt" bakom finns det ingen möjlghet att bottna silikonet som du behöver för tätningens skull. Just detta har diskuterats i en ganska lång tråd för ett tag sedan, sök så hittar du kanske den.

Det beror lite på hur dina dörrar ser ut men de flesta står egentligen på golvet och mesta vikten ligger där
 
OK, då får jag kolla hur fästskenorna ser ut, om de går ner till golvet eller inte, och om de har en form som gör dem lämpliga att limma fast, Jag förstår nu att det bara kan bli tal om någon form av lim. Hoppas de som säljer duschväggen kan ge mig råd om vilket lim som kan hålla. Jag törs inte ge mig på att bryta tätskiktet, speciellt inte eftersom det kanske inte alls finns något fästbart material under.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.