Hej,

Vi har köpt ett hus från 1800-talet med låg Torpargrund (ca 1-2dm till marken från bjälklagret).

Vi tänker gräva en stödmur ca. 2m framför huset då vi har en tråkig lutning in mot huset.

Min fundering är hur djup stödmuren bör vara och vilka material jag skall använda.

Har tillgång till grävmaskin som tur är så att man kan göra jobbet själv d^_^b
 
Ingen som har något konstruktivt att komma med?


Är lite osäker på hur jag skall bygga stödmuren och med vilka material, och är en mur ens nödvändig? Jag vet inte. Har aldrig gjort dräneringsarbeten innan.


Här är en enkel skiss på hur tomten/huset serut och hur jag tänkt dräneringen.
Som jag förstått ska det luta minst 0,5cm per meter?
Tanken är att dräneringen ska gå bort till avloppets filterbädd, funkar det tror ni?
huset.jpg

huset2.jpg
 
Redigerat:
Hemmakatten
Hur pass mycket tid och kraft på att ordna dräneringen kan jag inte säga. Har ni några fuktproblem i dagsläget?

Vad jag däremot med säkerhet kan säga är att man INTE ska leda dagvattnet till en avloppsanläggnings infiltrationsområde. Varje infiltrationsbädd för avlopp skall i stället noga planeras så att inget onödigt dagvatten tränger in i bädden.
 
Hemmakatten skrev:
Hur pass mycket tid och kraft på att ordna dräneringen kan jag inte säga. Har ni några fuktproblem i dagsläget?

Vad jag däremot med säkerhet kan säga är att man INTE ska leda dagvattnet till en avloppsanläggnings infiltrationsområde. Varje infiltrationsbädd för avlopp skall i stället noga planeras så att inget onödigt dagvatten tränger in i bädden.

Okej, bra info.

Ja det är fuktproblem, dem har sprängt element inomhus i vinter också uppe på allt så det måste dränas omedelbart
 
Snackade med en vän som gjort lite dräneringar, han undrade varför jag ville ha en mur och det var för att en försäkringsgubbe pratade om det jag antog att han visste vad han pratade om.

Så nu blir det bara en enkel stenkista istället, mycket billigare, mycket enklare! Tur man har ett grustag runt hörnet och känner dem som äger det samt rattar hjullastar (9m3 skopa) :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.