Har en öppning på 30 cm i betongen där det ska borras. Hålet måste bli vinkelrätt mot öppningen så det går inte att borra snett in i öppningen, problemet är att minsta borrhammare jag har är 29 cm i längden och hammarborrarna är långt över 10 cm.
Någon "vinkelhammarborr" har jag då inte hört talas om. Ska tilläggas att jag ska borra 8 mm, c:a. 50 mm djupt.

Satt och brainstormade på hur jag ska lösa det, ett alternativ vore att ta en vanlig betongborr (d.v.s. ej SDS fattning) och en vinkelchuck som man sedan slår med hammare samtidigt som den snurrar. Kräver nog 2 personer och jag tvivlar på att det blir bra.
Ett annat alternativ är att ta den minsta slagborr man kan hitta och sedan kapa bort en bit av betongborren. Men jag ska göra flera hål så det blir närmast ett helvete att borra 8 mm i K40 betong.

Någon som sitter på ett finurligt förslag på hur man kan borra in?
 
Jag förstår inte riktigt det här problemet. Är det en öppning som är 30cm bred eller djup? Sitter öppningen mot ett hörn eller vad? Vad är det som gör att du inte bara kan borra rakt in?
 
Du köper såklart en liten skräpmaskin från ex ÖoB och ett par vanliga betonborr av någonlunda kvalite. Och sen är det bara att mala på.
 
Bila upp framifrån o gjuta in plugg....
 
Nejnejnej-nejnej

Du ska använda ett diamantborr/kärnborr. Då behövs ingen slagfunktion och du kommer att få ett så fint hål som du aldrig ens kunnat drömma om ;)
 
thomasx skrev:
Nejnejnej-nejnej

Du ska använda ett diamantborr/kärnborr. Då behövs ingen slagfunktion och du kommer att få ett så fint hål som du aldrig ens kunnat drömma om ;)
Ser man på, jag trodde dom bara fanns i större diametrar typ 20mm o uppåt samt ganska långa. Men hittar man korta i mindre diameter samt använder en vinkelchuck så borde det funka. Alt så får man borra tjockare o sedan fylla igen.
 
Jag bifogar med två bilder för att klargöra vad det handlar om.

Som ni ser på bilderna finns det två öppningar på golvet, ena är 70x70 cm och den andra är 75x30 cm. Där ska jag lägga golvglas och för att fästa golvglaset ska jag lägga en tjock remsa av akrylplast som glaset sedan får vila på. Tanken är att glaset ska vara i liv med golvet. Så det gäller att borra i exakt rätt höjd.

IMG_2059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där föll mitt bilningsaltermativ....

Limma dit listen kanske.
 
Är det redan hål för skruvarna i akrylplasten? Om inte hade jag valt att borra hålen i betongen först med ambitionen att pricka rätt, och sedan mätt ut exkat var de verkligen hamnade och borrat motsvarande hål i plasten. Det är betydligt lättare att borra med precision i plasten än i betongen...

(Det skulle kanske kunna funka att borra lite snett om man gör som ovan för att lösa åtkomlighetsproblemet, men det kommer att bli lite pilligt att få rätt vinkel på hålen i plasten...)
 
bygga_bo skrev:
Är det redan hål för skruvarna i akrylplasten? Om inte hade jag valt att borra hålen i betongen först med ambitionen att pricka rätt, och sedan mätt ut exkat var de verkligen hamnade och borrat motsvarande hål i plasten. Det är betydligt lättare att borra med precision i plasten än i betongen...

(Det skulle kanske kunna funka att borra lite snett om man gör som ovan för att lösa åtkomlighetsproblemet, men det kommer att bli lite pilligt att få rätt vinkel på hålen i plasten...)
Ja det är så jag hade tänkt göra, d.v.s. borra i plexit efteråt. Men man vill ändå gärna att hålet i betongen ska bli någorlunda rätt och framför allt vinkelrät mot öppningen. Eftersom det blir svårt att fixa så att plexit ska stå där man vill. Om hålet är snett skulle skruven pressa ner plexit och man får således extremt svårt att få plexit att hamna i rätt höjd.
Rätt höjd i det här fallet är plexis övre kant 24 mm under golvytan. Detta eftersom golvglaset är 24 mm tjock.
 
Varför inte fräsa ner en fals runt hålet som glaset ligger i. Djupet är ju lättare då att få rätt..

Husqvarna har sådana borr, jag tror jag har ett 10mm liggande, kolla var närmaste Husqvarna service center finns, du har åtminstone en i gbg, malmö och stockholm, kanske finns fler. Eller hör med husqvarna var man kan köpa deras borr.

Tryck så hårt maskinen orkar, och kyl med vatten.
 
Om jag förstått rätt så menar du att jag ska fräsa runt ett spår längs öppningens kant så att glaset ska vila på betongen? Jag hade först tänkt gjuta på ett sätt att det skulle finnas plats för glaset att vila på, sedan kom jag på att man ska ju slipa golvet, så det blir svårt att veta exakt vilken höjd det blir. Sen vill jag inte att det ska synas någon ram av betong under glaset, en remsa av akrylplast blir mindre synlig, och dessutom finns det endast 0,5 mm tolerans. D.v.s. glaset är nästan exakt lika stor som öppningen.
 
Oavsett vilken metod du väljer för att borra hålen finns det ett enkelt sätt att få plexit i rätt höjd... sätt upp plexit så att det hamnar några mm för högt och ta sen en fräs med ett lämpligt stål inställt på 24 mm djup och och fräs kanten på plexit till rätt höjd genom att föra fräsens sula på betongplattan.

Det enda luriga med detta är se till att du inte kör in frässtålet i betongen, men det går enkelt att lösa genom att fräsa en liten fals i plexit innan du monterar upp det så att det blir glipa på ett par mm mellan betongen och plexikanten du skall fräsa ner. På så sätt behöver du inte oroa dig för att frässtålet skall dra in i betongen. För att pricka plexikanten kör du antingen med ett frässtål med skaftmonterat kullager som är några mm större än själva frässtålet, eller så kör du med ett vanlig pinnstål utmed en rak och omsorsgsfullt placerad bräda.

Blev det för rörigt får jag försöka rita en bild...
 
Om jag förstått rätt, så vill du borra in i sidorna på öppningarna, och du vill göra det vinkelrätt mot öppningarnas sidor, för om du borra i vinkel är du rädd för att akrylplasten (som ska hålla glaset på plats) vandrar nedåt när du sedan skruvar fast den?

Här är mitt förslag:
Borra snett. Gör avlånga (upp/ned) motsvarande hål i akrylplasten. Skruva sedan plasten lätt på plats, och gör justeringarna så att plasten hamnar precis rätt. Tag nu ett gäng skruvtvingar och justera dessa ovanifrån så att plasten stödjer på den nedersta "käften", och den övre i betongen. För att de ska sitta på plasts behöver du nog också säkra upp dem i en ram. När detta är gjort kan du skruva fast plasten ordentligt utan att den vandrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.