Pär>Ser gärna en recension och ser gärna lite mer data med, t ex snittlängd, med eller utan rits o s v... Är K915 en Felder eller...?

/Kent
 
Hej det är en FELDER. Dom har 500 serie 700 serie 900serie. Sen Format 4 som är deras största(läs dyraste).Den här sågen är serie 900.

Mvh Pär H
 
Trevlig maskin då m a o :) Bra slaglängd på formatbordet med? Rits? *nyf*

/Kent
 
Hej här är en länk till sågen om någon vill läsa.

http://www.number-1-mm.com/?r=27&gclid=CIT01KCKm5YCFQocQgodZxEL6w
´
Det funkar inte att länka direkt så man får välja justersågar. Det är den översta (blåa)

phl jag betalade 65000 kr ink moms och frakt vilket jag tycker är ett bra pris. Ny med samma utrustning kostar väl vet inte riktigt men jag tror ca 100 000 ex moms

Mvh Pär h
 
Redigerat:
Hej i morgon kommer den !!!!!!!!

Mvh Pär H
 
När kommer recensionen då? ;)
 
Jag håller med daniel. Nu får det börjas diskuteras lite justersågar igen, gärna med såg-porr bilder till. Gruvberget verkar ha en ny också så det skulle uppskattas med bilder där också.
 
Den sågen är såld. Och denna tråd hade jag glömt bort
Men nya ägaren kommer nog att skriva i en annan tråd.
Men självklart är det en annan såg på plats och det har/är lite små strul med den.När allt är klart så kan jag skriva en liten recension

Pär
 
katos skrev:
Jag håller med daniel. Nu får det börjas diskuteras lite justersågar igen, gärna med såg-porr bilder till. Gruvberget verkar ha en ny också så det skulle uppskattas med bilder där också.
Ja nu har jag ställt in min Robland justersåg och kört igång den :) riktigt riktigt nöjd!!
Ska ordna fram lite bilder eventuellt till imorgon, även lite close up på skalor och anhåll d^_^b
 
Fick tag i en begagnad Robland justersåg i proffsklassen med 2,5 m justerbord och 1,3 m klyvbredd. Med andra ord en tung pjäs på 1000 kg som kräver utrymme, så pass att jag fått gjuta platta och bygga ut snickeriet med 26 m2... vilket är nästan för litet...

Hur som helst, jag har tidigare fnyst åt Robland och trott dom bara gjort kombimaskiner för farbröder ute i byarna, men just denna justersåg är i klass med många andra maskiner, byggd i Belgien och med risk för att "häda de frälsta" så vill jag jämföra med både Altendorf och Felder från samma årtal.

Min Robland ser ut att vara från 70-talet på färgen, men den är byggd år 2000 och väldigt sparsamt körd. 7,5 hk motor, tar 400 mm klinga, separat rits och väldigt välbyggd och stabil. Inga glapp eller underligheter, uppfyller alla mina krav.

Har även "pimpat" maskinen med belysning på suva-skyddet och linjelaser så att man kan frihandssåga lite special. Förresten suveränt suva-skydd som går att fälla undan.

Lägger upp en drös med bilder.
 
Gruvberget skrev:
Har även "pimpat" maskinen med belysning på suva-skyddet och linjelaser så att man kan frihandssåga lite special. Förresten suveränt suva-skydd som går att fälla undan.
Vad är det för linjelaser du har som man kan eftermontera?
 
Linjelasern är en simpel sådan från t ex Jula som man får montera på efter eget huvud med lite alu-profiler och plock. Syftet för min del är att få en riktlinje så att jag kan såga upp skivor "snett" på frihand utan att använda geranhållet på justerbordet. Detta kanske inte är något underligt med en skena och sänksåg, men på en justersåg är det trixigare utan rikthjälpmedel.
På näst sista bilden ska det synas en laserlinje.

Det går inte ladda upp mer än 1 bild och PDF på 800 kb fungerar inte heller, ska klura på hur jag får över bilder...
 
Här kommer några bilder
 
  • Image2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett par bilder till
 
  • Image4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett par bilder till
 
  • Image9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.