Vi har idag en carport som är asfalterad och funderar på att bredda parkeringsytan framför så att 2 bilar får plats jämte varann.
Vi har 2 olika lösningar som vi funderar på.
1. Att asfaltera jämte befintlig asfalt
2. Att lägga marksten jämte befintlig asfalt

Alternativ 1 är något billigare medan alternativ 2 är något snyggare.
Men jag funderar på om marksten med tiden håller lika bra som asfalt? Är risken att den sjunker ner om ett tag när det står och kör bilar på?
Markstenen som vi isåfall kör är denna http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Markbelaggning/Marksten/Munksten/
Anledningen till att vi väljer just den stenen är att vi har den på andra platser i trädgården.

Sedan så funderar jag också på hur mkt man måste bredda för att en bil ska få plats. Vi vill ju få plats med bilen utan problem men samtidigt ta så lite som det bara går av resten av tomten i yta.
Jag läste att en större bil (typ v70 är 1,80 bred) och en mindre bil (typ toyota aygo) är 1,60bred.
Räcker 2 m i bredd?

Vad tror ni om ovanstående frågeställningar och vad som kan vara bäst?
 
Bilarna ska inte bara få plats, Du ska öppna dörrarna och kliva i/ur, lasta i/ur också även när det står 2 bilar där så som jag ser det räcker inte 2 m per bil, minst 3 m per bil skulle jag göra om jag fick plats.

Fast jag får inte plats :( vår parkering är på längden så bilarna står på led, däremot har vi valt att asfaltera parkeringsytan både där och framför garaget. Enl våra "markgubbar" som ska fixa både stenläggning och asfaltering håller det bättre med asfalt, sten sjunker mer över tid. Men det är mer praktiskt också vid tex snöskottning att det inte finns en massa skarvar och kanter för oavsett hur bra man gör jobbet så kommer några stenar att diffa lite i höjd.

Men visst e de snyggare me marksten än asfalt, vi valde dock att vara lite praktiska :)
 
Jan-Å skrev:
Bilarna ska inte bara få plats, Du ska öppna dörrarna och kliva i/ur, lasta i/ur också även när det står 2 bilar där så som jag ser det räcker inte 2 m per bil, minst 3 m per bil skulle jag göra om jag fick plats.

Fast jag får inte plats :( vår parkering är på längden så bilarna står på led, däremot har vi valt att asfaltera parkeringsytan både där och framför garaget. Enl våra "markgubbar" som ska fixa både stenläggning och asfaltering håller det bättre med asfalt, sten sjunker mer över tid. Men det är mer praktiskt också vid tex snöskottning att det inte finns en massa skarvar och kanter för oavsett hur bra man gör jobbet så kommer några stenar att diffa lite i höjd.

Men visst e de snyggare me marksten än asfalt, vi valde dock att vara lite praktiska :)

Hej! Jag var visst inte tillräckligt tydlig.
Den asfalterade ytan som finns där idag är 3,6meter bred. Om jag breddar ytterligare 2m så blir det således 5,6 meter brett totalt.
Frågan är hur bra 2 bilar får plats på den ytan?

Bra poäng med stenskottning där, det har jag inte tänkt på.
Men samtidigt så är ju stenen grymt mycket snyggare ;)
 
Synpunkter, klarar man 2 bilar lätt på 5,6 meter i bredd?
 
Plats får dom ju men jag tycker som sagt att det krävs minst 3 m per bil om man har plats. Men ställ dom aktuella bilarna bredvid varandra och kolla.
Det beror ju lite på vad det är för bilar man ställer där också, mina uträkningar och tankar utgår från att VW Passat är det absolut minsta som kommer att stå där.
Men åker man Masda 121 lr Nissan Micra å sånt kan man väl dra av ett par meter utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.