Jag ber om ursäkt i förväg för min dålig Svenska, men jag skall förklara det bästa jag kan!

Nu är det dags att flytta till Sverige och påbörja ombygget av vårt uthus (stuga) i Blekinge, men jag har några frågor från dom som är erfaren med hur man isolerar krypgrund, vägg och tak. Uthuset var en gång i tiden använt som lada och nu står tomt och redo för mig att börja. Det som kommer att bli krypgrund är gjutet på golvet, ungefär en meter under uthuset som en gång i tiden var en svinstia. Den kommer att behöva isoleras. Här är en lista av vad jag tänker göra:

• Lägga ett lager med plast på marken under uthuset (i krypgrunden) och isolera fästet (footings på Engelska, jag vet inte vad det heter på Svenska) med frigolit (styrofoam). Låter det rätt? Eller skall man isolera från utsidan, som innebär att jag måste gräva upp ytan runt huset?

• Taket är öppet ända till toppen, som vi kallas för Katedral Tak här. Men snedtaket är bara tillverkad av 6 tums virke och det blir inte mycket isolering med bara vanlig glasull. Jag tänkte använda spray foam (PU) som jag har sett andra här skriva om här. Det blir ganska dyr, men tätt. Tycker ni att jag skulle sätta en en "luftväg" för att luften kan röra på sig mellan taket och isoleringen? Eller tycker ni att glasull skulle duga?

• Väggarna är bara 4 tums virke och jag tänkte isolera med glasull och sen lägga på ett lager med plast som fuktskydd över det. Senare skall jag riva fasaden utifrån och isolera med frigolit när jag har lite mer tid.

Jag skulle vara tacksam för några åsikter om hur ni skulle göra det på ett annat eller bättre sätt!
 
Hej!

Vad ska du ha uthuset till??
Som jag förstår av din text så ska du regla upp ett golv 1m ovanför en betongplatta, som du vill lägga plast över! Vill du lägga plasten på betonggolvet för den eventuella lukten (i den gamla svinstian) eller för ev. fukt
Kolla på länken för bjälklag http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4736&contextPage=5946

Om du vill ha mer isolering i taket så kan du sätta en regel under den andra (längsmed eller vinkelrätt mot) och då få mer isolerings utrymme.
Jag skulle nog ta glasullen med en luftspalt.
 
Redigerat:
Hejsan! Tack för svaret!

Vi tänkte ändra på uthuset till en liten stuga för att bo i medan vi jobbar på vårt boningshus. Stugan har en storlek på ungefär 25 kvm. Det är torrt och fint i uthuset, och det luktar ingenting i svinstian och har inte varit använt på 50 år. Jag tänkte bara klura ut bästa sättet att isolera och lägga plast om det skulle bli fukt under huset, alltså under nya golvbjälkarna.

Jag tycker din förslag med länken ser jättebra ut. Då behöver jag inte hålla på att försöka att isolera i krypgrunden med alla olika vinklar som finns där. Det står på länken att man använder "6 mm K-board (fungicidbehandlad)" under golvbjälkarna. Jag antar att det är en bra alternativ till att använda plast direkt på marken i krypgrunden i fall det skulle vara fukt i framtiden? Eller kanske jag borde använda båda?

Tack igen för hjälpen!
 
Om du vill ha mer isolering i taket så kan du sätta en regel under den andra (längsmed eller vinkelrätt mot) och då få mer isolerings utrymme.
Jag skulle nog ta glasullen med en luftspalt.
Min tanke i taket är att det finns inte så mycket plats i stugan och vi tänkte bygga ett loft på ena ändan. Jag måste ta mått och se om jag har plats till att fästa reglar under taket. Jag skulle vilja ha så mycket isolering som möjligt och jag förstår att med en luftspalt skulle jag nog inte få så mycket, men jag också förstår att det är nödvändigt att ha det om jag isolerar med glassull. Det var därför jag hade tanken att använda spray foam för då vet jag att man får spruta direkt in i snedtaket utan att använda luftspalt.

En fråga om luftspalt, kan man köpa såna här i Sverige?:

cathedral_vent_chutes.jpg

Tack igen!
 
Nu har jag hittat dem i alla fall:

http://www.ylans.se/produkter/produktgalleri

Längst ner på sidan.

PAROC XVA 001 : Formgjuten Luftspaltskiva av expanderad polystyrenplast. Stiftas enkelt fast i tak. Används främst vid tilläggsisolering.
Jag också ser att i Sverige om man skall isolera snedtaket gör man flera lager som börjar med luftspalt och slutar med gipsskivor. Under gipsskivorna är ett lager med plast som ångspärr. Här i USA kan man använda istället ett lager med styrofoam som ångspärr för att få bättre isolering när man har inte mycket utrymme (som det är med vår stuga), på det här viset:

021218087-2_xlg.jpg

Där det står "Rigid foam is fastened to the underside of roof rafters, where it can minimize thermal bridging," alltså: "Hårdskum fästs på undersidan av takbjälkarna, där man kan minimera köldbryggor."

Jag försöker att slippa ett steg för utrymmens skull. Vad tycker ni om det? Jag förstår också att man bör tejpa skarven.
 
Redigerat:
Valdemar Atterdag skrev:
En fråga om luftspalt, kan man köpa såna här i Sverige?:
Om jag tolkar bilden rätt så är det någon slags färdiga profiler för att skapa luftspalt. Ja, sådana finns att köpa. Jag har testat dem en gång och kommer inte att göra om det. Rena skräpet.

Angående isolering med cellplast: det kan man visst göra, men det är också något jag helst undviker, på grund av brandrisken. Prova att elda lite cellplast ute på gården så förstår du vad jag menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.