Som rubriker säger. Vad är den negativa delen av ett putsat hus jämfört med träfasad? Och vilka är fördelarna. Vore kul att sätta upp en lista
 
-dyrt underhåll om man inte gör själv (kan faktiskt inte komma på nåt)

+inge mögel (ialla fall inte på kalkfärg)
+vacker yta och färg
+tål fukt och regn (torkar upp snabbt)
+ billig färg vid ommålning
+diffussions öppen yta
 
Beror på vad som finns under...
Puts på träskelett är inget att längta efter för ett trähus rör sej och putsen inte alltid följer med .
Om fukten kommer under tätt puts kan den ha svårt att komma ut och träskelett ruttnar.
Trähus bygger man med träfasad, stenhus putsar man ....
 
F
gaia skrev:
Beror på vad som finns under...
Puts på träskelett är inget att längta efter för ett trähus rör sej och putsen inte alltid följer med .
Om fukten kommer under tätt puts kan den ha svårt att komma ut och träskelett ruttnar.
Trähus bygger man med träfasad, stenhus putsar man ....

Kan bara hålla med om att trähus bygger man med träfasad. Men att det ruttnar med putsfasad på trähus, är inte det att ta i? Är det inte enstegsmetoden du tänker på som saknar luftspalt och har puts direkt på isoleringen?

En luftspalt och en puts på skiva blir antagligen lika bra som en träfasad (även om jag anser att det skall vara träfasad på trähus...)
 
gaia skrev:
Beror på vad som finns under...
Puts på träskelett är inget att längta efter för ett trähus rör sej och putsen inte alltid följer med .
Om fukten kommer under tätt puts kan den ha svårt att komma ut och träskelett ruttnar.
Trähus bygger man med träfasad, stenhus putsar man ....
Har reveterat tillbyggnad med c-bruk innerst sedan två lager kalkbruk, sista skiktet spritat med egen metod - rörelser finns eftersom det är trästomme men inte en spricka i fasaden.
Kolla om ni är nyfikna på www.gardochtorp.se sedan husdagboken och huset heter Tallbackend^_^b
 
Hej!
Varför skall det vara träfasad på trähus? Å träfasad på stenhus då? Å plåt?

Den enda nackdelen med vår putsade fasad är att det är så svårt att hitta kalk,dvs osläckt sådan, samt folk som kan jobbet.Eftersom jag uppväxt med kalkputsad hus, där vi släckte själva och blandade i pigmen,t så har jag gjort rep. jobben själv.

Jo, det finns en nackdel till. Hackspettar och vissa fåglar käkar av kalken. Behöver det i magen kan jag tro...
Vårt hus har liggande 11/4" bräder ytterst och sedan vassmatta som hålles fast med hönsnät. På det ligger putsen.
Huset byggt efter 1:a V-kriget och det är bara små ställen som har lagats. Runt fönster där vind/regn ligger på.Fortfarande original och inga sprickor för övrigt.

Fördelarna är många. Det andas och fukten torkar ut. Å behöver aldrig målas om, om man nu gillar vitt förståss...
 
Finja och Optiroc säljer murarkalk, Finjas använde jag 10 kg för en sådär 70 spänn bara blanda med sand o vatten. Vid målning använde jag målarkalk (pasta) blanda m vatten och blaska på. Visst vi har några småfåglar som kommer och pickar lite ibland men de vill inte åt kalken utan insekterna som sitter där o solar. Man kan lära sig jobba med kalkbruk allt handlar bara om tid och lust, inget är omöjligt.
 
Nu vet vi inte om TS ska bygga nytt eller väljer bland gamla hus.
Gammalt finns reveterat = trästomme med kalkputs direkt på för att låtsas vara dyrt murat hus :). Ingen bygger så idag. Dom reveterade hus som överlevt tills idag är inte många - täta plastfärger och ökad isolering tog död på många gamla reveterade fasader och byte till träfasad var det bästa man kunde göra. Ni som har ett reveterat hus i bra skick känner er säkert unika :).

Att förstå sej på och välja rätt bland moderna putsskivor och putssorter är det inte många som kan, inte ens byggfirmor - se enstegsfasader. Luftspalten räddar kanske trä men hur blir det med värmeräkningen när det drar i väggen? Luftspalten ligger ju nära den varma sidan om jag förstår det putssystem rätt.

Läste en hel del om gamla putser som håller än idag. Man putsade underst med grovkornig puts och yttersta sikt var uppbyggd av finare sandkorn för att få kapilärkrafter att jobba åt husägare och påskynda uttorkningen av blötta väggytor. En som har rivit gammalt puts kunde ibland se att den var uppbyggd av 2 olika grova sikt. Nu satsar man på att täcka ytan med allehanda undermedel för att hålla vatten ute och det är en ojämn kamp mot naturlagar, tycker jag. Ibland lyckas man och ibland inte. Någon garanti att yttersta skalet är tätt få man inte heller ....lika svårt att försöka lufttäta ett trähus inifrån ....
Jag tycker fortfarande att man ska putsa sten och inget annat för det är mindre risk att det blir fel. Skulle aldrig ställa upp som försökskanin för byggsektorn och sponsra deras tappra försök att putsa ett träskelett ....
gaia
 
F
gaia skrev:
Luftspalten räddar kanske trä men hur blir det med värmeräkningen när det drar i väggen? Luftspalten ligger ju nära den varma sidan om jag förstår det putssystem rätt.
Förstår inte vad du menar? Ett modernt putsat trähus med luftspalt skiljer sig väl inte på något sätt från ett hus med träfasad? Varför skulle det bli dyrt att värma upp?
 
Vet inte riktigt var du läst att finare sandkorn finns på ytan på en putsad fasad kanske slätputsad men inte spritputsad fasad. Apropå luftspalt så ska väl den ligga på kalla sidan? Finns i våra trakter ett flertal reveterad hus från 1700 talet, har varit med o sett uppbyggnaden helt otroligt vilka enkla konstruktioner MEN som du skriver börjar man hålla på med cementbruk a eller b och täta färger - då går det åt skogen. Det är väl detta som man inte riktigt har förstått nuförtiden, pratade som sagt tidigare med en expert och han sa att man måste ha a eller b bruk annars håller det inte, jag frågade om kalkbruk då sa han: nä sånt håller man inte på med nuförtiden det håller aldrig. Min trästomme med kalkbruk finns inte en spricka (i kalkbruk bildas 100 tals små mikroskopiska sprickor viket gör att det tål rörelse) Nog med predikan TS frågar efter nackdelar och jag bara radar upp fördelar? Ska man leja ut ett arbete med en putsad fasad så kostar det rejält, är det ett gammalt hus finns inte många idag som jobbar med det. De flesta tycker att ett kc bruk håller bättre och smackar på det på kalkbruket, och då fungerar det absolut inte! som gjort för problem där har vi de flesta problemen med putsade hus idag (då menar jag inte nybyggda hus)

TS objektet du undrar över är det ett gammalt eller nytt hus 50-tal innan eller efter?
 
silversmeden skrev:
Vet inte riktigt var du läst att finare sandkorn finns på ytan på en putsad fasad kanske slätputsad men inte spritputsad fasad. Apropå luftspalt så ska väl den ligga på kalla sidan?
Ja, men på vilken sida ligger spalten när man tjockputsar på mineralull?
Om puts och olika sandkornstorlekar har jag läst där dom kan putsade hus utan och innan och har redan lärt av sina fel ang putsade fasader :) . Kolla danska sidor , slå Raadvad center så kommer det först upp.
Det är ingen instruktionssida för GDS-are men det finns information om det mesta ang. gamla byggtekniker typ hur man gjorde för och vad tänka på när man renoverar ett gammalt hus. Det står också förklarat varför man använder spritputs ... om du nu trodde att det var enbart för prydnadens skull :) Litet om trähus finns det faktiskt också som är kanske värt att kopiera....
gaia
 
Tanken är att bygg nytt. Har länge vart inne på att mura upp ett hus som putsas. Men iomed att jag e snickare kanske det vore smartare med trähus/fasad enligt många. Så försöker väga för och nackdelar mot varann. Vill ju ha ett underhållsfritt med bra isolering där jag kan göra det mesta själv. Dock inte själva slutputsningen. Tack så länge
 
gaia skrev:
Ja, men på vilken sida ligger spalten när man tjockputsar på mineralull?
Om puts och olika sandkornstorlekar har jag läst där dom kan putsade hus utan och innan och har redan lärt av sina fel ang putsade fasader :) . Kolla danska sidor , slå Raadvad center så kommer det först upp.
Det är ingen instruktionssida för GDS-are men det finns information om det mesta ang. gamla byggtekniker typ hur man gjorde för och vad tänka på när man renoverar ett gammalt hus. Det står också förklarat varför man använder spritputs ... om du nu trodde att det var enbart för prydnadens skull :) Litet om trähus finns det faktiskt också som är kanske värt att kopiera....
gaia[/QUOTE)

Spritputs är snyggt men funktionen är att ytan ökar och blir dubbelt så stor vilket gör att fukten avdunstar snabbare vid regn.

TS klart du ska bygga nytt i sten min bror har byggt med DMS-block som att bygga ett hus i lego snabbt och helt fantastiskt varmt och idiot tätt. (40 cm tjocka block)
Maxit heter tillverkaren kolla den, i detta fallet kan man använda b-bruk stadigt utan rörelser.
 
Dms block verkar ju sjukt smidigt. Men de måste väll finnas nån nackdel?
 
Nej inte vad jag vet, stapla upp, näta ute och inne, putsa, måla, färdigt. Sjukt bra man tror inte det är sant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.