Vi ska lägga in nytt golv i nästan hela huset. Vet att en del väljer att skippa trösklar och låter golvet "flyta" mellan rummen.

Hur bra funkar det egentligen? Tänker på att det då blir ganska långa stycken golv från vägg till vägg. (Ca 9-12 meter för vår del). Brukar det inte finnas rek. om maxlängd för att golvet ska kunna expandera och krympa beroende på luftfuktighet?

Om det funkar - är det svårlagt? (Tänker på hur man gör vid dörröppningar, låter som att det skulle kunna bli problem, vad ska man tänka på?)

Finns det några nackdelar med att göra så här?

(Huset från 1988, 141 kvm, golv ska läggas i 4 sovrum, kök, hall, vardagsrum, förmodligen parkett från byggmax för 250-400 kr/kvm. Trösklar finns idag (fula), laminat på spånskiva, ska bort).
 
Jag har inga trösklar. Ett golv på ca 14 x 7,5 meter.
Golvet är delat vid dörröppningarna,
och i stället för trösklar är där tunna aluminiumlister.
Sådana som finns att köpa i golvaffärer.

Snyggt? Tja, men definitivt praktiskt,
både för dammsugare och ev. rullator.
 
  • Gilla
Erh
  • Laddar…
Tittar man på t.ex Kährs anvisningar så står det för deras nyaste golv Woodloc 5S följande :

Golvet ror sig med varierande luftfuktighet och skall darfor ha en rorelsefog. Av praktiska skal ar det bekvamt att rakna med 10 mm rorelsefog for golvbredder < 6 m, mot vaggar och fasta foremal (trappor, pelare, dorrkarmar etc). For storre golvytor (> 6 m bredd) skall man rakna med 1,5 mm rorelsefog per meter golvbredd. Denna rorelsefog skall finnas runt hela golvet. For lamellparkett med Woodloc 5S ar den maximala golvbredden 25 m.

Tittar man på t.ex Kährs anvisningar så står det för deras Woodloc 2G följande :

Golvet ror sig med varierande luftfuktighet och skall darfor ha en rorelsefog. Av praktiska skal ar det bekvamt att rakna med 10 mm rorelsefog for golvbredder < 6 m, mot vaggar och fasta foremal (trappor, pelare, dorrkarmar etc). For storre golvytor (> 6 m bredd) skall man rakna med 1,5 mm rorelsefog per meter golvbredd. Denna rorelsefog skall fi nnas runt hela golvet. For lamellparkett med Woodloc R ar den maximala golvbredden 18 m. For Kahrs Linnea ar maximal golvbredd 12 m.


- Sen hur de tänkt sig att dölja rörelsefogen på 37,5 mm om man lägger 25 m bredd begriper ju då inte jag i alla fall... haha

Personligen hade jag lagt dilationsfogar i valv och dörröppningar och lagt en tunn ekplatta över skarvarna då jag personligen är anti mot metallister... :blushing:
 
Redigerat:
Finns metallister med en rätt så nice träfinish faktiskt.. Ser inte så illa ut som det låter :p
 
Paul-Staffanstorp skrev:
...Sen hur de tänkt sig att dölja rörelsefogen på 37,5 mm om man lägger 25 m bredd begriper ju då inte jag i alla fall... haha... :blushing:
Om du lägger golvet först, och sedan sätter väggpanelen/väggskivorna går det lätt som en plätt.

Konventionellt 2xgips + 2xOSB + 2xsockel = 2x13 + 2x 11 + 2x12 = 72 mm haha

Några problem?

Jag har 18 mm träpanel + 12 mm sockel x 2 = 60 mm

Funkar galant!

Outside the box du vet ;)
 
Att det sedan kan vara svårt att från en dörröppning i tex ett sovrum delvis lägga golvet "baklänges" är en annan sak.

Det är nog att föredra att kapa och täcka skarven med en list.
Och en dag kanske det skall bytas ändå...
 
KnockOnWood skrev:
Om du lägger golvet först, och sedan sätter väggpanelen/väggskivorna går det lätt som en plätt.

Konventionellt 2xgips + 2xOSB + 2xsockel = 2x13 + 2x 11 + 2x12 = 72 mm haha

Några problem?

Jag har 18 mm träpanel + 12 mm sockel x 2 = 60 mm

Funkar galant!

Outside the box du vet ;)
Ha ha ha... jo i det läget ja...
Men alla bygger kanske inte nytt eller bytar ut väggmaterialet bara för de vill ha lagt nytt golv ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.