Vi bor i ett ytonghus i södra Skåne och har en ganska maffig uppvärmningskostnad. Vi värmer huset med en Nibe Fighter 310p och har golvärme i hela huset som är på 165 m2 i ett plan. Total elförbrukning var 2004 24000 kwh.
Hade varit kul att kunna jämföra med att annat hus i samma material.
 
Helt andra förutsättningar iofs.
Thermiapanna vanliga element och en braskamin som hjälper till de kallaste dagarna och de man behöver lite extra mys.
94 kvadrat plus 94 i källaren (21 grader uppe och ca 18 i källaren)
18000 kWH.
Två vuxna två barn.
 
Hej,

Har ett liknande hus som visserligen är marginellt större, men i lättbetong, med fighter 310P och i 1 plan. Huset ligger också i Skåne, närmare bestämt Kävlinge. 2 vuxna och 2 små barn.

Vår energiförbrukning är 16000 kWh/år, men då har vi mycket elektronik igång, så jag antar att vår hushållsel är betydligt högre än vanligt. Vi har också lite högre innetemperatur än vanligt kanske. 22-23 grader, förutom sovrum med 17-18 grader.

Är detta ett nybyggt hus?

Jag frågar, för att första året hade vi en förbrukning på 30000kWh (visserligen var en del byggström, men). 2:a året var den också lite högre, men sedan har den legat konstant.

Anledningen till den högre förbrukningen de första åren är att det går åt extra energi att helt torka ut lättbetongen.
 
Hej,

vi har bott i vårt nybyggda Ytonghus i strax över ett år nu och jag tror att vi landar på c:a 24000 kWh i elförbrukning på helåret. Vi har en Nibe 360P för uppvärming och sen har vi även kört en del med kaminen för kompletteringsvärme när det varit riktigt kallt.

Intressant information du berättar Thomas. Då finns det alltså hopp om en ganska mycket lägre elräkning trots allt ;)
 
Hej,

Jo jag bodde nästan ute i elskåpet det första året. Var lite kymigt innan ytong berättade att det var ganska normalt med högre förbrukning det första året.
 
Hej!
Bor själv i ett lättbetonghus, du får räkna med ganska mycket högre uppvärmningskostnader det första året då
materialet i sig innehåller ganska mycket vatten som måste torkas ut. När du väl har fått huset torrt blir din kostnad oftast lägre än motsvarande trähus. :D
 
Vi har ett hus på 1.5 plan, 230Kvm. Bergvärme Nibe Fighter 1215. Vi har inte kopplat in frånluftaggregatet FLM-30 som kommer att sänka förbrukningen ytterligare.
Golvvärme i hela huset. Betongytterväggar på bottenvånigen (5cm betong, 20cm cellplast isolering, reglar och gips, U-värde 0,18 ). Innerväggar och mellanbjälklag är i trä.

Förra året hade vi 21900 kvh inkl hushålls-el.
I år beräknar vi att vi kommer att landa på 20500kvh.
Och under det när vi kopplar in FLM-30.


Vi bor i Stockholm
 
Jag undrar en annan sak;om man har värmen på i ett stenhus året runt(vattenburen golvvärme)?Väggarna ska ju hålla värmen ute på sommaren.Har man då ingen nytta av utevärmen?
 
Hej!

hittar du ingen bra förklaring, så kan det handlar om att huset tappar mycket energi när den är dålig isolerat, har ni till exempel istappar hängande från taket?
detta är ett tecken att värmen går ut genom taket och smälter snön.
eller drar det mycket genom fönstren?
så kan nya fönster med bättre u-värde vara en idée.
MvH
Barbara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.