Hej,

Jag håller på att starta en byggfirma och behöver er hjälp. Alla tips och råd är välkomna.

Berätta gärna vad som funkar bra och vad som behövs ändras på när man anlitar en byggfirma ur dig som kunds perspektiv. Vill ha både possitiva och negativa saker.

T.ex...
Ha med kopia på F-skatt, div. certifikat, referenser osv. vid första mötet? Kanske en folder... bra/dåligt?

Hur ska referenserna se ut? bilder? Adress? tele?

Vad är det som gör att du väljer det ena företaget framför det andra?


Jag la tråden här eftersom det handlar om referenser osv. mod. får flytta om det behövs.

Tack på förhand,
Danne
 
Tack då var den här tråden onödig...
 
Om du inte har stenkoll på konsumenttjänstlagen, avtal etc. så är ett bra tips att gå en kurs eller fixa ett bra utbildningsmaterial så att du vet vad som gäller och kan skriva tydliga avtal med kunderna och att du också har koll på vilka skyldigheter och rättigheter både du och kunderna har.

Min erfarenhet är att alla företagare inte har koll på dessa "tråkiga" bitar som är oerhört viktiga för att man ska slippa problem under och efter ett projekt. Ett tydligt avtal tjänar bägge parter på och har företagaren koll på vilka skyldigheter man har så undviker man troligen en hel del tråkigheter och får garanterat nöjdare kunder.

Sen tycker jag att förutom yrkesskicklighet så är tråden med punkter som cust3000 länkar till oerhört viktig för att få nöjda kunder och i förlängningen nya jobb och bra referenser.
 
Tack för de tipsen! Alltid viktigt att göra rätt från början.
 
Ett tips.. se inte andra byggfirmor som konkurrenter, se dom som möjliga samarbetspartners. Helt plötsligt så kanske du behöver ta in extra folk med kort varsel då kan ett samarbete vara guld värt!
 
Tack, det var en bra påminnelse...

Man kan ju alltid hoppas på att andra i "branschen" känner lika ;)
 
imported_jo skrev:
Ett tips.. se inte andra byggfirmor som konkurrenter, se dom som möjliga samarbetspartners. Helt plötsligt så kanske du behöver ta in extra folk med kort varsel då kan ett samarbete vara guld värt!
Instämmer verkligen med detta och jag ser själv andra i branschen som "kollegor" istället för konkurrenter...
 
Ja, jag har redan "pratat" om att samarbeta med några andra enmans-firmor...Ser bra ut!

Men jag vill gärna ha svar på hur DU vill att bla. referenserna ska se ut. Bilder? Tele? Adress? osv och när ska man visa dem, vi första besöket eller när man skickar offerten?
 
M
Titta på Fuskbyggarna och gör tvärt om... ;)

Annars gillar jag byggare som:
- kommer när de sagt att de ska göra det. Jag hatar hantverkare som slösar med min tid. Ofta får man själv ta ledigt från arbetet för att släppa in hantverkare eller gå igenom ett kommande arbete. Mycket irriterande om då inte hantverkaren kommer vid överenskommen tidpunkt.
- inte spenderar fyra timmar av åtta med att åka fram och tillbaka och hämta verktyg, material, fikar, pratar i telefon etc. Det är inte det jag vill betala för.
- gör ett jobb snabbt och korrekt. Jag betalar hellre en dyrare timpeng för något jag VET blir bra än en lägre timpeng för osäker kvalitet på obestämd tid.
- är lyhörd för kundens önskemål men även kommer med förslag till alternativa lösningar när kundens kunskaper brister och du som yrkesman vet att det finns lösningar som blir bättre i längden.

Kort sagt, skapa dig ett rykte i branschen om att du är kompetent och pålitlig så kommer jobben att rulla in utan att du behöver lägga en krona på annonsering eller reklam.
 
Referenser är något som kunden får be om, det är bland det värsta som finns när man får bilder, tel nummer direkt "titta vad duktig jag är".
 
Tack för de svaren! Jag brukar faktisk se fuskbyggarna, rätt roligt.. vissa har ingen skam i kroppen. Fantastiskt att de misslyckas så grovt att lägga om ett tak... :S

Okej, så vänta på att kunden ber om referenser...man kan ju ha dem med i bilen :)
 
Hemmakatten
Och ha gärna med en (färsk) kopia på din F-skattsedel och din ansvarsförsäkring också.
 
Det som irriterat mej mest är att vissa inte fattar att dom ska komma den tid dom sagt eller ringa mej och berätta att dom inte hinner, ha en ok ursäkt och ett förslag på ny tid.

Sen vill jag ha hantverkare som har åsikter om det som ska göras, som kan sitt jobb. Montera inte golvbrunnen där jag slutat bila om platsen strider mot praxis, regler etc utan att prata med mej, jag slutade där för att jag inte riktigt visste var den skulle sitta.
Bygg inte som jag säger om det är tokigt, kommer att leda till problem etc utan förklara vad och varför Du vill göra annorlunda.

Personligen är jag oftast hemma och bygger på nåt annat när jag lejt in nån så hos mej får man stå ut med att jag är med och kollar och frågar och kanske rent av vill hjälpa till. OM det tar längre tid då så pröjsar den naturligtvis men jag blir misstänksam om nån inte vill att jag ska se vad han gör fast jag bjuder på kaffe med dopp också om samarbetet funkar.
 
När ni ser fuskbyggarna, så ha bara i åtanke att timell&co fuskar minst lika mycket med sitt program, som fuskbyggarna dom vill sätta dit. Klipper ihop från olika rum till ett, påstår saker dom vet inte stämmer osv. I ett fall de tog upp fanns ett utslag i domstol som gav byggbolaget rätt, men i fuskbyggarna var det tvärtom och domstolsutslaget nämnde dom inget om, inte heller att husägaren tagit in andra firmor än "fuskbyggarna" som gjort en del av de påstådda felen, det visste dom också men sa inget om. Fuskbyggare och fusk-tv-programmakare är gjorda av samma skrot och korn, så tro inte på allt ni ser på tv och särskilt inte när timell/ ekdal varit i farten, bara så ni vet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.