Hej!
Har ett litet bekymmer som jag behöver hjälp med.
Skall bygga nytt och dra ventilationen från mitt stora badrum till tvättstugan (där jag skall ha v-panna och ventilation). "Problemet" ligger i att i avdelningen där badrummet ligger är det högt i tak, hallen utanför också högt i tak, övergår sedan till "normalhöjd" över arb.rum och tvättstugan (se bild för att förstå bättre, allt inom rött = högt till tak, blått = ventilationtrumma).
Frågan är, hur gör man i hallen (utanför badrummet) övergången till arb.rummet? Kan man på något sätt bygga in ventilationen i det "lilla" taket som blir utan att behöva sänka ner en del av taket för att få plats med ventilationstrumman?
Hoppas ni förstår min fråga  ::)
Tips och gärna bilder mottages mer än gärna.

test5xg.jpg

 
Hur ser det ut ovanför resp rum ?
vilken riktning har bjälkarna ?
inga tilluftskanaler?
lilltoan skall väl också anslutas på den blå linjen
 
Det är sant, lilltoan ska också anslutas!
Det kommer att vara 26 graders lutning på taket. Högst punkt är vid hallen/lilltoan.
Tilluftskanaler ska också installeras.
Detta är uppe i diskussion med min entreprenör och varken han eller jag vet riktigt hur vi skall göra det snyggast. Det är därför jag ställer frågan här .....
 
klädkammare ska väl också anslutas till frånluft?
 
Jo det är helt sant det också, men frågan är inte vilka rum som skall kopplas in (stirra er inte blinda på den blåa linjen vart den går) utan hur man gör snyggast övergång från badrummet till arb.rummet utan att förstöra det höga taket (genom att behöa sänka ner det).
 
sidovyer och stomkonstruktion tack

jag skulle sätt tilluft i klädkammarem för att undvika risken att få in fuktig badrumsluft
 
Tyvärr så har jag inte stomkonstruktionsritningar. Byggföretaget skall precis börja med dem och då dök denna fråga upp.
Sidovy kan du dock få här .....

test24na.jpg
 
nja lite svårt på detta material

en snabb fundering - kan det gå att göra ett lodrätt schakt i den knix (45 graders hörn) som du har mellan dörrarna (tv om sminkbordet)
för att där ta sig upp till snetaket
(jag har en skiss i xel men vet ej hur få in den här)

är det full/max höjd i sov och bad med snett innertak?
 
Ja det är fullhöjd i sov och bad med snedtak.
Har precis pratat med min byggkonstruktör och enligt honom så skall det nu gå att ordna genom att lägga rören via dem bärande väggarna.
Får med andra ord se när ritningar kommer :surprised:
 
Bob_the_builder
BJohan skrev:
klädkammare ska väl också anslutas till frånluft?
Det där var intressant. Jag har nyss fått en ventilationsritning där det framgår att jag ska dra en frånluftskanal från klädkammaren. Jag har inte frågat konstruktören varför. Brukar man göra så?
 
till Bob the builder:
Klädkammare har krav på ventilation om de är större än 1m². Kravet är 0,35 l/sm² men det kan vara antingen tilluft eller frånluft.
 
Bob_the_builder
Allright, tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.