Hej
Jag håller på att planera ett souterränghus. Problemet är två.

1: På en sida ligger de två våningar mot en stödmur. Vanliga skalblock klarar bara 3 meter, men här behövs det 5,2meter eftersom de är 2 våningar.

2: På grund av Husets design måste två väggar vara rundande med en diameter på 12 meter. Detta gör muren väldigt stadig, men svårmurad. Finns det någon typ av murblock som lämpar sig väl till detta.

Kan nämnas att jag tittat på cellplast block, men de jag har hittat har varit allt för klena. Även Skalblock är för klena, samtidigt fungerar de inte att bygga i cirklar, så på de väggar med lägre marktryck fungerar de heller inte.

Så har någon något bättre alternativ?
 
Redigerat:
Bygg en form och platsgjut den.
 
Jo, jag har funderat lite i de banorna med. Men jag har inte riktigt fått ihop det.

Platsgjuta en så hög väg kan man knappt göra utan en kran. Inte ens en lastare räcker.

Tanken var ursprungligen att jag skulle bygga en meter i taket och efterfylla efterhand för att på så vis nå upp.
 
Krossfyllda gabioner är ett annat alternativ. Går ju att efteråt bygga en vanlig lekablocksmur när gabionerna får ta trycket från jordmassorna. http://www.viacon.se/gabioner.aspx
 
Tja, de var ju en lösning. Helt klart en rimlig sådan. Dock skeptisk till att de fungerar så bra eftersom jag vill ha termisk kontakt.

Man kanske kan göra någon typ av hybrid lösning.

Lite så där är de tänkt. Pilarna representerar jordtrycket skalenligt. De långa pilarna är två våningar, sedan minskar de sucesivt till inget alls.
husj.png
 
Platsgjut och pumpa betongen. Torde vara det enklast sättet att få ett hållbart och bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.