Jag har köpt en gård från 1800-talet där innerväggarna är tätad med typ lera blandad med halm. Värmesystemet är vattenburet med stora fina element. DEt har dock varit urtappat senaste åren pga att det varit en sommarbostad. Ytterväggarna är säkert 35-40cm tjocka men jag vill tillägsisolera innerväggana för att göra huset ännu varmare. Är detta onödigt eller skulle ni gjort samma sak?

Det är ju så klart panel på huset utvändigt med någon form av islolering jag vet dock inte vad.

Ett problem är att rören till elementen kommer upp ur golven nära väggen så att det inte finns plats att sätta islolering och skiva bakom dem. Det känns väl sådär att bygga in gamla stålrör väggarna, helst när dem varit urtappade.

DEt kanske är bästa att dra nya ledningar direkt i hela huset? Plastslang inbyggt? Fyll gärna på med svar på hur ni hade tänkt i mitt läge...


Tack så länge!
 
Om rören och elementen har varit tömda ett antal år rekommenderar jag att du byter ut allt. Tomma rör och element rostar sönder nerifrån. Råkade ut för det i ett hus som vi hyrde. Det gick sönder ett element i ett system som hade varit tömt en tid.
 
Skulle nog låta bli tilläggsisoleringen, för har du 35-40cm väggar så är det fullt tillräckligt, låter nästan överdrivet tjockt redan, alternativt tilläggsisolerat.

Anta att det redan är isolerat, säg med 45 på båda sidorna (spekulerar bara (och hugger grovt med siffror), det skulle ge följande:
Nu antar jag en timmerstomme... Tänk dig 4-6" timmer som var typiska timmer, blir väl grovt tilltaget ca120-180mm
Addera en tänkt tilläggsisolering på 45x45:surprised:r på båda sidorna med isolering
Ytterpanel 25mm, ev någon trätexskiva eller liknande 20mm
Lerklining/skiva 35mm på varsin sida.

Bör bli ca 35cm. Så hus låter rimligen tilläggsisolerat redan.

Är det dessutom lerklinat bör inte draget vara något att oroa sig för (från väggarna alltså)

Kanske tak och golv är vettigare värmeförlustområden att lägga krutet på då...

När det gäller elementen så är jag kanske inte så kunnig, men nog bör ett system kunna provtryckas för att undersöka korrossionsskador? Tänk på att det kan vara olika typer av elementsystem, självcirkulerande eller inte (beroende på ålder)...
 
problemet om man bara täthetskollar det genom att sätta undertryck i systemet är att den bara visar om det är läcka just nu o inte statusen på rören.... hade det varit vattenfyllt så hade det inte kommit in syre o därmed ej rostat lika illa....

vi hade samma funderingar när vi köpte vårt hus (dock var systemet ej nedtappat), vi valde o kapa bort gamla systemet o ersätta med plaströr... plus sätta in nya element för att få lågtemp element för framtida utbyte av oljepannan...

ska ni bo i huset nu i vinter eller har ni annat boende? då skulle man kunna se hur huset håller värme (samt prata med gamla ägare) o kanske visar sig att ni inte behöver isolera. det stora vi märkte var att byta fönster, gjorde STOR skillnad på värmen i huset (vi har nu även bytt tak och isolerat det).
 
Jag får tacka sir_daniel för tillägget om rörtryckning...
 
man hjälper till med det lilla man vet :)
 
Jag tror att ett sådant här projekt gynnas av att man bor i huset ett år för att uppleva och på det sättet identifiera (eventuella) problem och svagheter i huset.
Besiktningsmän kan ibland säga att äldre timmerhus är dragiga, och att därmed är nog detta dragigt med osv. Men, som redan påpekats, med dina väggdimensioner är det svårt att i teorin se några isolerings eller tätningsproblem i timmerstommen. Om det finns några, så vet man efter en vinter var de sitter. Om det finns några, är dock en kvalificerad gissning att de rör sig om brist på tätning kring fönster (tätlist eller drevning bakom fodret) dito kring ytterdörr, alternativt brist på isolering under brädgolvet (antingen pga ihopfallen spån osv eller trasig blindbotten), alternativt för litet eller ojämn isolering av takbjälklaget. En kall vinterdag är det lätt att identifiera dessa svagheter. När tätningen är perfekt, men först då, är det dags att fråga sig om det behövs mer isolering av väggar.
 
Kloka ord av Hermes. Bo in dig en vinter. Ha inte bråttom.
 
Hej!
Jag frågar vidare lite på samma ämne som Gubblurven:
OM man nu skulle få för sig att tilläggsisolera en timmerstomme invändigt, efter att allt annat är tätat, hur skulle man då göra detta på bästa sätt? Vilka material?
Om man vill låta huset andas genom väggarna, hur bär man sig då bäst åt för att timmerstommen ska må så bra som möjligt?
 
Almson - Pröva och sök på ex.vis timmerhus under isoleringsfliken så ska du se att det finns massor av trådar där om just detta, jag undrade samma sak ungefär och velade och velade länge :)

Men min lärdom härifrån är väl att man ska undvika att få ångpunkten eller daggpunkten i själva timmret allt beroende på vad du har på utsidan nu och hur mycket du tänkt att isolera invändigt.

Plast eller ångspärr bör undvikas samt organisk isolering så som linull, vital, ekofiber m.fl. rekomenderas.


Men läs igenom gamla trådar om just ämnet som sagt så ska du se att det finns mycket "matnyttigt" där under isolering som nämnt.
 
Tack Alpha!
För sammanfattningen och söktipset - det ska jag satsa på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.