Är i faggorna o byta en av bilarna och sitter i funderingar på hur mycket extra det är värt att beställa en bil med modellår 2012 jämfört med att ta en bil från hallen av 2011 modell.
Skillnaden mellan 2011 o 2012 är minimal.

Frågan är ju inte direkt viktig idag men den dag jag säljer bilen så spelar den ju roll. Visserligen så står det ju i pappren när den togs i trafik men iaf......

Jag kan inte bara den första på jorden som funderat i dessa banor.
pratar vi 5, 10, 15% eller vad.
 
De allra flesta bilköparna jämför pris mellan bilar av samma årsmodell. För dig betyder detta att du får fundera på när du tänker sälja bilen och hur stor skillnad det då kan vara i pris mellan två årsmodeller. Om tio år är det ju rätt liten skillnad. Om tre år en märkbar skillnad, hur stor beror ju på vad för bil det är etc. Varför inte ta en snabbtitt på blocket och jämföra beggpriser på din bilmodell för två närliggande årsmodeller?

Ser man till förhandlandet hos bilhandlaren gissar jag att dom gärna vill bli av med gamla bilar och istället fylla hallen med årsmodell 2012 som börjar säljas nu. => absolut 10-15%prutmån, kanske mer om du hittat något riktigt udda lik.....:)
 
Beror ju på vad som hänt under modellåret också. Är det en Volvo V70 tex. så är det ju stor skillnad.
 
På nyare bilar så spelar årsmodellen ganska stor roll, på äldre är miltalet viktigare.

Det hänger också på om det skett större ändringar mellan modellerna, tex ett generationsskifte. Har det hänt så är det inte ens säkert att den nyare är bättre, vem skulle tex föredra en fjärdegenerations-Corvette framför tredje generationen (och om någon nu skulle föredra fjärde generationen så kan/bör man nog medicinera mot det)?
 
Ska man köpa ny bil är det bättre att köpa när nästa årsmodell har kommit ut, att köpa en bil i ex juni är ju bilen redan ett halvår när man hämtar den (enligt årsmodellen).
 
Vikitgast tycker jag är vilken modellgeneration det är. Vill man ha en bil som fungerar och är driftsäker bör det vara bra att köpa sista årsmodellen av en generation där förhoppningsvis biltillverkaren har åtgärdat alla problem i produktion och design. Köper man senaste generationen under dess första modellår finns risken för många jobbiga barnsjukdomar. Speciellt om det är nyutvecklade motorer eller andra vitala delar som kan krångla.
 
Håller med cem77, det kan rent av vara bra att köpa en "gammal" modell eftersom de förhoppningsvis har ordnat en hel del barnsjukdomar. Å andra sidan kanske de har fixat de på den nya modellen också:). Det beror helt på vad de har gjort med bilen. Vet att när chefen köpte ny bil så flyttade de tillverkningen till ett annat land på just den modellen, något sådant är kanske inte heller så bra.

Men eftersom det inte verkar ha skett någon direkt facelift på den bilen du tittar på så kan den modellen kanske var en sådan som de har åtgärdat en del mindre bra saker på som fanns på den gamla modellen. Är mycket bytt och ändrat finns ju alltid risken där finns en hel del sjukdomar.

Sedan beror det på vad för bil man köper, min Skoda har de inte brytt sig att fixa gamla kända barnsjukdomar fastän själva modellen haft problemen i många år.
 
Modellen har funnits 2,5 år så det finns inga argument för barnsjukdomar. Jag ser det bara helt krasst totalekonomiskt över 3-4 år och 12-15000 mil.
 
En gissning... så skulle jag tro ca 15% lägre får du för bilen om 3-4år , om 10år mindre betydelse jämfört med en årsmodell nyare, om 2012:an kostar lika mycket som 2011:an
 
15% låter mycket, tänk på att den totala värdeminskningen är ung 15% per år dom första 3-4 åren. Jag uppfattar det som att milen har en minst 50% andel i denna värdemisnkning.
 
Köp så ny du kan. De flesta köper på året. Kollar du runt så skiljer det efter 2-3 år på marknaden ca 20 000kr per årsmodell även om de är tillverkade någon månad isär.
 
En 2011:a kommer om 3-4 år förmodligen att vara 10-15% billigare än en 2012:a, allt annat lika. Men de slantarna bör du kunna pruta på en 2011 om du köper den nu, dvs din ekvation blir densamma. Förvisso får du nöja dig med en redan byggd lagerbil och kan inte välja klädsel och sådant om du köper en 2011, men det kan det ju vara värt kanske att köpa en ny bil 25-40kkr billigare.

När man läser bilannonser finns det gott om försök att göra sin begagnade bil mer värdefull genom att poängtera att den är uttagen sent, att det är få mil och en massa lull-lull. I verkligheten gör det där väldigt lite på priset, det som betyder något är att bilen är fräsch, nybesiktad och servad enligt plan. Är det nära till kamremsbyte, märken i vindrutan, många mil eller buckla/repa i lacken så ramlar priset ned.
 
Något man kanske glömmer bort är att om man ger 40" mera för en extra årsmodell utan "direkt" annat mervärde är att du då också ska räkna räntekostnad/kapitalförlust under de år du äger bilen. Kan bli mellan runt 10" brutto efter 4 år. Så skillnaden efter 4 år minskar ytterligare här.
 
I dagens morgontidning annonserar volvo ut xc/v70 lagerbilar till priser som är 10-15% lägre än något ordinarie pris. Man kan väl anta att skillnaden mellan ett förhandlat pris på en ny bil och detta sänkta pris på lagerbilarna är något lägre. Dryga 10% verkar således rätt rimligt.
 
13% vart det tillslut, nöjd o glad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.