Hej!

Har byggt tak över altanen och nu återstår att såga till taktassarna för att kunna fästa takfotsbrädan och sen montera hängrännor.

Taket är ett enkelt byggt "snetak" eller pulpet som jag tror det heter hos Willab.

Frågan är vilken typ av såg jag skall använda? Skall bara kapa en rakt snitt. Testade med cirkelsågen och det funkade sådär :S Men då är det heller ingen proffssåg jag har direkt..

Hur gör ni? Använder sticksågen?
 
Fogsvans? :)
Ofta underskattad.
 
FredrikR skrev:
Fogsvans? :)
Finns dom med batteridrift? ;):rolleyes::blushing:
 
Ola78
FredrikR skrev:
Fogsvans? :)
Ofta underskattad.
Håller helt med, en fogsvans är faktiskt ett verktyg man kan använda förvånansvärt ofta då det många ggr kan gå snabbare att ta fram den än elverktygen, men det ska vara en bra fogsvans annars kan det kvitta t ex en sån här http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5138
 
Jula har ofta nån drive på Bahco Superior.
Värt att spana in, även om det inte rör sig om enorma summor för en fogsvans. :)
 
Sticksåg med splitterskydd i alla lägen - Ska du dit med en takfotsbräda så döljer du ju eventuella fula snitt - Som säkert ser bättre ut med sticken är vad det gör med fogsvansen, i alla fall för mig.

Kryssmät, markera, snörslå, vinkelhake - Kapa! d^_^b
 
Tack för bra svar d^_^b

Jag får investera i både en bra fogsvans och en bra sticksåg. Förslag på sticksåg?

Slacker - hur skall jag kryssmäta?
 
Automover skrev:
Förslag på sticksåg?
Bosch GST85PE lär du inte bli missnöjd med. Allt handlar väl om vad du vill betala. Jag tror majoriteten här säger Bosch GST 135 och den är säkert ännu bättre men inget jag har provat. Sök på forumet, det finns massor om detta ämne.
 
Automover skrev:
Tack för bra svar d^_^b

Jag får investera i både en bra fogsvans och en bra sticksåg. Förslag på sticksåg?

Slacker - hur skall jag kryssmäta?
Hörn till hörn med måttband så du får klart för dig hur snett det är! ;) Men det går ju lika att ta från vägg och ut, alt från det tak som nu ligger.

Sticksåg så GST135 eller GST85, om man inte vill slanta mer vill säga - Då faller valet på Festool. :wow:
 
slacker skrev:
Hörn till hörn med måttband så du får klart för dig hur snett det är! ;) Men det går ju lika att ta från vägg och ut, alt från det tak som nu ligger.
Ahaa, e det SÅ man ska göra..:blushing: Thanxd^_^b
 
Du vill väl dock ha fotbrädan 'rakt' (vertikalt) tolkade jag det som?
Eller är de bara så att formen (sett uppifrån) blir vinkelrät? :)
 
FredrikR skrev:
Du vill väl dock ha fotbrädan 'rakt' (vertikalt) tolkade jag det som?
Eller är de bara så att formen (sett uppifrån) blir vinkelrät? :)
Stämmer ju bra det! Då är kryssmätning inget för mig vid närmare eftertanke, eller :blushing:

Okej, jag får väl erkänna att jag är nybörjare på detta med bygge - ifall nu nån skulle missat det..:rolleyes:
 
Jag skulle:
Mätt ut var de ska kapas (längdmått)
Vattenpassat - och ritat på.
Kapat med fogsvans (eller annan lämplig eldriven såg) :)
 
Det gäller ju att komma åt också om man vill använda sticksågen. Om taket redan är på plats så är det nog "bara" fogsvansen som gäller, hur bra en sticksåg än är så i vissa lägen är den "förbannade" fotplattan alltid i vägen. Har själv provat att kapa 45mm virke med sticksågen men snittet brukar inte bli plant......
Därför kommer fogsvansen ofta fram i dessa lägen när man inte har "lösa" bräder som istället hamnar i kapen.
 
Har du skruvat fast taket?
Lossa då några skruvar för att kunna lyfta upp taket för att komma till lättare när du ska såga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.