Vi hade tänkt att bygga ett lösvirkeshus på en lantbrukstomt vi hittat. Där boningshuset är rivet, så det borde inte vara några problem med bygglov osv, men det lär vi ju märka.

Jag har kvar alla ritningar sedan jag byggde/köpte ett hjältevadshus . 1 plans vinkelhus "Sofiero".

Är intresserad av att bygga sådant hus igen, men då i lösvirke och göra mycket av jobbet själv.

Är mina ritningar Ok tro?, något mer jag behöver i ritningsväg?..

Jag har:
- Konstruktions ritning
- El / vvs ritningar
- Diverse ritningar utvändigt och invändigt/planlösning

Alla dessa ritningar är ju gjorda av Hjältevadshus en gång i tiden och godkända.. (år 2000).

Målet är att hamna så närma miljonen som möjligt, är det möjligt tro?.

När det gäller El installation, vad får jag själv göra och inte göra?.. Jag menar, dra alla flexislangar är väl ok.
får jag dra sladdarna också, utan koppla in?.


Mvh Andreas
 
Bob_the_builder
Kör så det ryker. :)

Ritningarna torde ju vara ok. Det går definitivt att bygga för en miljon om man gör det mesta själv. Vad gäller el så får man inte göra någonting egentligen. I verkligheten brukar det dock gå att komma överens med elektrikern om att få göra det du nämner bl a.
 
Som bob säger så får man inte göra något alls av den fasta elinstallationen och dit räknas korkat nog också själva slangen/röret.

det enda du får göra är att byta uttag och brytare mot likvärdiga men som bob också säger så prata med elektrikern så brukar det ordna sig, annars pratar du med din nya elektriker tills det ordnar sig
 
Hallå! Till oss var det en arkitekt som sa att man inte fick bygga efter "någon" annans ritning, att man måste ändra minst 60%.
 
letar hus skrev:
Hallå! Till oss var det en arkitekt som sa att man inte fick bygga efter "någon" annans ritning, att man måste ändra minst 60%.
Såklart säger han det eftersom han inte vill att ni ska ta hans ritningar till någon annan.
 
andyh skrev:
Är mina ritningar Ok tro?, något mer jag behöver i ritningsväg?..

Jag har:
- Konstruktions ritning
- El / vvs ritningar
- Diverse ritningar utvändigt och invändigt/planlösning

Alla dessa ritningar är ju gjorda av Hjältevadshus en gång i tiden och godkända.. (år 2000).
Det är inte helt säkert att du kan använda ritningarna rakt av. Troligtvis inte.
Belastningsförutsättningarna för konstruktionsritningarna är ändrade eftersom man ändrat snözonsindelningen i sverige.
Energisparkraven är hårdare och du skall prestera en energiebräkning som följer gällande normer (som inte är de samma sedan 2000)

Sedan är ju konstruktionen gjord för att bygga elementdelar i torr miljö som man sedan monterar samman på plats. Det kan finnas lösningar som är mindre lyckade för platsbygge.
Den gamla typen av torpargrund har man idag i princip förbjudit, så grundläggningen kan också behöva korrigeras.
 
Tänk bara på att ritningarna är inte dina i upphovsrättslig mening, utan tillhör Hjältevadshus, även om du byggt det huset. Du riskerar alltså att åka på en stämning och du bygger efter de ritningarna utan att rita om huset en smula.
Vi ska bygga med ett hus från Eksjöhus som förlaga. Sen har vi förstorat, tagit bort fönster mm för att inte riskera att det kommer nån från Eksjöhus med en stämningsansökan i näven och hävdar upphvsrättsintrång.

Dock behöver man sällan göra stora eller omfattande ändringar, det kan räcka med att förlänga huset en meter och flytta på ett par fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.