Det verkar vara regel att ha ventilation direkt ovanför kyl och frys. Därutöver så har jag sett en rad varianter. Om kyl/frys är inbyggt så ventileras också vid sockeln, det är ju fullt begripligt.

När det kommer till ugn så saknar de flesta (bilder som jag har sett) ventilation ovanför enheten (ofta är ju micron direkt ovanför). Här finns istället ett galler i sockeln. Är alla (?) inbyggnadsugnar gjorda för att ta in och blåsa ut nedåt? Funkar det bra?

Kort och gott: Vad ska man tänka på när det gäller ventilation för sina vitvaror? Kan man förvänta sig att inköpta vitvaror har med duglig info om hur de ska ventielras?

 
Många tillverkare har sina produktmanualer tillgängliga som PDF på webben, så man kan kolla i förväg. I de exempel jag har tittat på så har de innehållit montageanvisningar inkl instruktioner om det du frågar om.

Den Electrolux inbyggnadsugn (varmluft) som jag har köpt men ännu inte monterat ventilerar ut bakåt och kräver därför minst 5 cm luftspalt bakom och ända upp, vilket kan kräva att baksidan på skåpet ovanför flyttas inåt/framåt. Jag tror att detta eller något liknande är ganska vanligt.
 
Tack för svaret Farzan! En sådan lösning som du beskriver, den kräver då ventialtionsgaller i en övre passbit om man bygger hela vägen upp till tak?

 
Ja, i takanslutningen. Köper du ett litet dyrare köksmärke så brukar dom göra ett falsat galler som du stoppar i takanslutningen
 
Har Du inbyggnads ugn finns det
speciella skåp där ryggen redan är
indragen ca 5cm.

Mvh Putte
 
Moderna inbyggnadsugnar verkar ventileras ut i fronten. Vi bygger om i köket och alla ugnar vi tittade på innan vi bestämde oss evakuerar luften på framsidan av ugnen vid luckan.
 
Siemnes har ett häfte som heter "Inbyggnadstips och måttskisser 2006". I den kan man hitta vad deras produkter kräver när det gäller tex ventilation. Går att ladda ner på: [http://www.siemens-hushall.com/kontakt/kontakt_kataloger_content.asp]

Det är lite halvkrångligt att fatta vad de menar ibland, men den kan vara till en del nytta. Andra tillverkare har troligen liknande info.
 
Tomas_G skrev:
Moderna inbyggnadsugnar verkar ventileras ut i fronten.
Det verkar framför allt skilja mellan tillverkare. Av dem som jag har kollat ventilerar t ex Electrolux och Gorenje ut bakåt, Siemens och Miele gör det framåt..
 
Tack Per_A för tipset! Vi har beställt Siemensprodukter rakt av så jag ska studera den pdf:en!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.