Hej!

Efter att jag gjorde en del tillägg i en befintlig elinstallation var jag tvungen att knacka upp ett antal hål i gipsen med hammare och stämjärn. Förre ägaren hade gjort ett apdåligt jobb med att fästa slangen i dosorna, samt att det fanns vissa regelvidriga 90graders böjar vilket gjorde det omöjligt att komplettera.

Nåväl, efter att jag har slutfört kompletteringarna finns det nu 5 st mer eller mindre fyrkantiga hål i gipsväggarna (och taket) det största är 1x0.5 meter óch de andra ungefär 0,3 x 0,3 meter. Lite mindre alltså. Jag har köpt in en gipsskiva och tänker såga ut passbitar för att sedan skruva fast och fasa av kanterna runtom. Sen till min fråga, måste jag sätta fast den där tejpremsan eller räcker det att spackla? Hur stor är risken för sprickor utan remsan? Finns det remsor med klister på, för jag är inget vidare på att spackla fast remsorna....

/Steve
 
Spackla första gången med Hus Fix så minskar du risken för spickor.
 
Okej, strunta i remsor då med andra ord?

Vänligen
S
 
om du vill ha minimal rörelse o minimalt jobb hade jag rekommenderat:

köp tunnplåtsremsor som du drar i gipsskruv i (gipsskruv FÖR plåt. självborrande). sätt plåtremsorna på alla fyra sidor runt hålet.

innan plåten monteras, hade jag lagt ngt tunnt mellanlägg mellan plåt o gamla gipsväggen. så den nya gipsbiten du drar fast kommer 0,5-1mm djupare in i väggen. o voila har du en liten spackelkant så du får lättare o spackla det snyggt.

anledningen till att jag rekommenderar plåt är för mindre rörelser. trä riskerar att ge hårfina sprickor i väggen.trä är ett levande material som vrider sig med fuktrörelser.

med denna metoden hade jag skippat pappremsor. bara döda material. men anänder du trä, finns det risk för sprickor utan remsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.