Håller med byggo_bo på i princip alla punkter men tycker egentligen inte det spelar någon roll. Det tar ett par minuter att justera in hyveln när man brynt järnet antingen man använder rattarna eller, som jag oftast gör, en liten hammare. Det viktiga är känslan när man faktiskt hyvlar.
När det gäller att hyvla faser så har bridge city en kul liten hyvel på gång just för det.
/B
 
Redigerat:
M
Tack för alla inlägg med otrligt bra synpunkter. Det lutar starkt åt en DX60 med något extra stål. Valet baserat på ovan synpunkter från alla. Denna (http://www.inthewoodshop.com/ToolReviews/VeritasPremiumBlockPlane.html) recension verkar seriös också.

Det är en födelsedagspresent som ligger i träda sedan några månader så även om Veritas Low angle block plane är väldigt intressant så blir det nog en DX60.
 
M
mattiasp skrev:
....För övrigt skaffade jag nyligen en Veritas spånhyvel med rundad sula för att snygga till nytillverkade takfotstassar som jag hade sågat ut med bandsåg. Totalt var det 52 tassar att hyvla....
Foton?
 
M
bengtn skrev:
...När det gäller att hyvla faser så har bridge city en kul liten hyvel på gång just för det.
/B
Beställde du en rostfri eller mässing, för du har väl redan beställt en? :cool:
 
MathiasFr skrev:
Foton?
Jag har ganska gott om fotografier på detta. Är det hyveln eller tassarna du vill se?
 
Blir nog rostfri, the works.:blushing:
/B
 
bengtn skrev:
Blir nog rostfri, the works.:blushing:
/B
Intressant, jag minns ett par inlägg som handlade om hur man med pekfingret mot ämnet styrde hyveln istället för att ha någon typ av guider (det var när jag köpte mina). Har Bridge City tools så stor påverkan? :)

--- Mats ---
 
M
mattiasp skrev:
Jag har ganska gott om fotografier på detta. Är det hyveln eller tassarna du vill se?
båda intresserar mig
 
För en 90 graders kant på hyggligt brett stycke: hyvel med rundat järn och fingrarna som guide.
90 grader, smalt stycke ( < ca10mm) gärna guide eller stötlåga
45 grader, liten fas, ofta frihand Större fas:hyvel med guide.
Sen jag skaffade min HP6v2 med bla avrundningssula har jag slutat fräsa mina kantavrundingar och faser utan hyvlar dem istället. Lika snabbt, mycket tystare, dammfritt och bättre resultat. Nån som vill köpa en mfk700?
 
MathiasFr skrev:
båda intresserar mig
Då testar jag att posta lite bilder.
 
  • IMG_2026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sdbranam skrev:
Via Google Translate: Ja, med hjälp av en vinkel som är för hög är risken med Grimsdale. Det är en enklare metod för nybörjare tills de utvecklas bättre kontroll. De kan besluta att använda platt avfasning så småningom. Men det visar att du inte behöver vara perfekt för att få en användbar kant.

Jag slutade använda sandpapper eftersom det blev för dyrt. Jag använde upp det snabbt när tungt slipning. För finslipning jag inte använda upp det så snabbt. För högsta gryn använde jag sandpapper gjorda för fordonskarosser arbete.
Precis som sdbranam skriver så går det inte åt så mycket papper när man bryner lite då och då. Jag har också köpt på mig mirka-papper när det har varit utförsäljning så jag kan inte säga att det blir dyrt. Jag använder även en bandslip ibland för att ta det mesta och etablera en ny egg första gången på ett "nytt" gammalt stål eller stämjärn i dåligt skick och sedan Grimsdale på papper/granit. Mig passar det perfek, det tar bara någon minut att bryna på finaste pappret och sedan stroppa med polermedel på en planka när en egg blivit slö :)

To sdbranam; I really enjoy your blogg http://www.closegrain.com ,thanks.
 
M
tack mattiasp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.