Finns det några vettiga kameror som klarar skymning och gärna mörker för
1000-1500kr?

Hittar ju massor av kina varianter som säkert kan vara okej i många fall men inga bildexempel eller någon med erfarenhet av dessa :(
 
som vanligt gäller "du får vad du betalar för"

Har inte stött på någon kamera i prisklassen 1000-1500:- som ger bra bilder dessvärre...

Men det handlar också lite om avstånd etc till det du skall "övervaka" etc...
 
Skymning är bland det svåraste för en CCTV-kamera, eftersom det är till tillräckligt ljus för att ge en bra bild och det är inte tillräckligt mörkt för att gå över till nattläge.
En kamera som klarar natt är en kamera som har en elektromekanisk övergång mellan dag och nattläge, dvs två olika chip. Alla andra kameror är kompromisser mellan dag och nattläge.

Det finns några frågor man skall ställa sig inför valet
Vad - Vad skall filmas och vad vill du se
När - När skall det filmas, vilka tider på dygnet
Var - Var skall det filmas, skall det vara inomhus, utomhus, mot norr eller söder, högt monterat, ansiktshöjd mm
Hur - Hur skall bilden ses och behandlas. Bara visas på en skärm, sparas på hårddisk mm

Men jag gissar på att du vill ha en bild där man ser tydligt vem det är.
Då är det som mandg säger, för 1000-1500 kr finns det inget annat är Kina-skräp och man får framför allt inget som ger en bild som går att använda till exempelvis bevis vid brott.
SKL´s rapport från 2005 är ett tips att läsa om man vill veta Polisens krav på bilder från CCTV.
 
Bara utomhus.
Hade tänkt att ha en kamera som bara visar om det händer något ute på en gårdsplan 30x30m
sedan ha en kamera som sitter lite närmre som kanske kan ta ansikte på personer som går förbi.
Kanske ha lagring ner på en dator eller bäst av allt en usb-disk ansluten till min Dovado router om det är möjligt. Skriva över med någon veckas mellanrum. Smidigt om kameran kan slå igång om det händer något bara den behöver ju inte rulla hela tiden.

Vore smidigt att kunna via Internet gå in och kika båda kamerorna live också.

Hittade denna Foscam FI8904W
Verkar ju inte helt kass kvalitet för pengarna om hemma vid dörren för 1000lappen eller så.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=3_MX-R88vQs[/ame]
 
Ser okej ut i dagsljus. Men den är totalt oanvändbar i mörker, och skymning är den inget vidare.
Leta efter en kamera som går över till svartvitt i mörker.
 
Här kommer ett bildexempel på en trådlös Kina-kamera, tagen på en mörk kallvind. Just mörkerkameror som är trådlösa och dessutom till rimliga pengar är sällsynta.
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta om jag frågar en fråga i din tråd, men jag är också ute efter bra och billiga kameror dock så får det gärna vara trådade. Behöver ha ca 6-8st för utomhusbruk.
 
Trådlöst är inget måste, är det bättre att gå på trådat istället och kanske få mer kamera för pengarna?
 
SteffeM skrev:
Ursäkta om jag frågar en fråga i din tråd, men jag är också ute efter bra och billiga kameror dock så får det gärna vara trådade. Behöver ha ca 6-8st för utomhusbruk.
Har oxå samma intresse, både trådat och icke trådat är av intresse.

Tacksam för forumets kunskaper d^_^b
 
Cabrera skrev:
Här kommer ett bildexempel på en trådlös Kina-kamera, tagen på en mörk kallvind. Just mörkerkameror som är trådlösa och dessutom till rimliga pengar är sällsynta.
Vad är det för kamera? Den kvalitén duger gott för mig... :blushing:
 
Och åter igen det är syftet av avgör. Exemplet från Cabrera visa på god kvalité men det beror mer på att utrymmet är totalmörkt, en liten yta som IR-ljuset lyset upp.
Går vi utomhus kommer miljön sluka IR-Ljuset som exemplet från FOSCAM. för att få en bild likt Cabreras exempel utomhus krävs en extra IR-strålkastare Men då är vi inte i klassen 1000-1500 kr
Anledningen till att jag trycker på detta är för att man inte skall bli besviken att natt och skymningsbilder blir dåliga.
Ett sätt att faktiskt komma undan lite billigare är att ha två kameror. En färg för dagsljus och en svartvit för skymning och mörker.
http://www.byggahus.se/forum/medlem/100689
 
gadu^ skrev:
Vad är det för kamera? Den kvalitén duger gott för mig... :blushing:
http://www.itsajten.com/sv/artiklar...p-overvakningskamera-vattentat-morkersyn.html

Kameran duger bra för mina ändamål (övervakar musfällor). Dock lämnar gränsnittet lite att önska, bla fungerar den bara med Internet Explorer. Läser man informationen om kameran kan man lätt göra tolkningen att den går att manövrera (pan/tilt) remote men det gör den INTE. I gränsnittet finns stödet för detta men det är samma gränssnitt till flera kameror varav vissa är manövrerbara. Sammanfattningsvis blev jag ändå positivt överraskad av kameran, notera att jag dock hade lågt ställda förväntningar på den.
 
SteffeM skrev:
Ursäkta om jag frågar en fråga i din tråd, men jag är också ute efter bra och billiga kameror dock så får det gärna vara trådade. Behöver ha ca 6-8st för utomhusbruk.
Jag har tänkt att använda dem för övervakning utomhus, typ gårdsplan och trädgård. Så önsketänkande vore ju att man kunde se och identifiera en människa på en 15-20m och då även i mörker. Det vore ju smutt om man kunde ha IP kameror annars kanske analoga är bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.