...har någon erfarenheter av det? Blir det rakt om man är lite försiktig? Enligt manualen är det noga att man har ett rätt skränkt blad för att det ska fungera bra. Är det så?

Var rätt länge inne på att skaffa en Festool sticksåg till min skena, men den får ju inte så bra kritik som en Bosch GST135, så nu vet jag inte riktigt längre... Vore ju bra att kunna använda skenan även till sticksågen, men om den samtidigt har sämre precision än en Bosch, plus att det ändå inte funkar bra att kombinera sticksåg och skena... ja då är valet plötsligt enkelt...
 
Klart det funkar! Nu har jag inte testat 135'an med Festos skena men det funkar med en aluprofil så ja.

Sen får du bra resultat både med Festo och med Bosch, Festo har ett mycket svårslaget system i allt men sen så tycker jag att Bosch har den bästa sticksågen.

Bra blad är ett måste för att kunna såga med linjal, dvs det måste både få lov att skära och föra undan spånor för annars så styr klingan åt ena eller andra hållet. Jämför med t ex en bandsåg.

Vad du skall ha för blad kan jag inte direkt säga men jag gillar Sandviks skarpt som allround

/Kent

 
Okej, låter bra! Återigen tack för ditt engagemang! Hmm, går det att använda (med lagom mycket modifikation) Festools "släde" för sticksågen på skena även till en GST135?
 
Icke en aning, har tyvärr ingen Festo 55'a med skena :( men att bygga en egen släde lär inte vara så svårt.

När jag behöver köra med "skena" så är det ett vinkeljärn i alu som jag använder, man vänjer sig liksom *S* det viktiga är att sågen får såga rent som jag skrev tidigare och sen kan du styra emot vad du vill utan några backar, precision control etc. Ärligt talat så har jag inte haft mina backar emot klingan en enda gång, mer än för test, i snart tre veckor eller vad det nu är. De behövs liksom inte.

/Kent
 
Blir lite fundersam. När behövar man sticksåg och skena? har man skena kan man ju lika gärna använda sänksågen eller? :surprised:
 
I de fall du behöver ett lodrätt avslut på snittet så fungerar ju sänk/cirkelsåg dåligt. Exempelvis ett fyrkantigt hål i en skiva. Där vill man kanske ha styrskena till sticksågen.
 
Jo jag tänkte på det med. men på så kort sträcka kan man ju ta vattenpasset eller liknande. Har man nu skenan så javisst, men känns inte som att man köper en festoll när man tycker boschen är bättre bara för att få skena på 2-3mm. Måste ju vara nåt användningsområde jag missat.
 
Har både TS55:an och PS300 (och skena såklart). Köpte faktiskt till hållaren som passar till skenan samtidigt som jag köpte sticksågen men har i ärlighetens namn aldrig använt den. Skall jag såga längs skenan blir det med sänksågen.

Valde dock inte sticksåg p.g.a. skenan, utan jag hade valt den ändå. Den som låg bäst i handen på mig helt enkelt (+ att den ligger i en systainer).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.