Tjenare! Jag ska ut och praktisera snart och behöver ett enkelt sätt att sätta ytterpanel. Vi kan säga att jag ska sätta lockpanel på en vägg där det är ett fönster och en dörr. Hur brukar dem flesta göra då? Kör dem på tills dem närmar sig en dörr eller fönster och därefter minskar på mellanrummen eller räknar dem flesta ut genom någon speciell formel!? Sätter dem knutarna först?
Vilken vinkel på droppkanten ska jag använda mig av? Vissa säger 17, några annat. Vilken grad brukar dem räkna med ute på byggarbetsplatserna egentligen?

Tacksam för seriösa svar!
 
Har man inte praktiken för att lära sig sånt? Beroende på typ av panel och avstånd mellan bottenbrädorna så börjar jag antingen från fönster/dörr eller knut.
 
Klart man är där för att lära sig men jag vill ändå ha lite mer hum om hur man tex får så att bottenbrädorna sitter bra.
Jag har sett många hus där det varierar hur mycket som helst och där dem oftast kört på ett visst avstånd hela vägen från en knut/fönster/dörr och sedan när dem närmar sig ett fönster börjar krympa ihop avståndet mellan bottenbrädorna. Är detta ett rätt sätt att göra eller bör jag räkna ut det?
 
Hela min kåk har anpassade avstånd för att matcha fönster och dörrar då foder sitter i linje med panelen - Jag valde för att ge mera liv i huset att sätta foder samt hörn utanpå locken vilket gjorde att man inte längre behöver ta hänsyn till avståndet till hörn och fönster/dörrar.
Mao, jag körde fast avstånd mellan all panel.
 
slacker skrev:
Hela min kåk har anpassade avstånd för att matcha fönster och dörrar
Mätte du ut hela väggen först och räknade ut och isåfall vilka mått räknade du med? Eller tog du bara något mått från luften?
 
byggbosse skrev:
Eller tog du bara något mått från luften?
Korrekt uppfattat! Då jag skulle på med 145 hörn och 120 foder så spelar det ingen roll helt enkelt. d^_^b
 
slacker skrev:
Jag valde för att ge mera liv i huset att sätta foder samt hörn utanpå locken
Hur skulle du gjort annars då om du inte hade placerat hörn samt foder utanpå locken? Hur får man det jämnt liksom? :p
 
byggbosse skrev:
Hur skulle du gjort annars då om du inte hade placerat hörn samt foder utanpå locken? Hur får man det jämnt liksom? :p

Du det frågar jag mig dom som panelade huset på 70-talet - Fodret är i samma nivå som locken, dvs dom är satta på bottnarna och locken går an mot hörn och foder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.