Våra nybyggardrömmar är ännu bara drömmar eftersom pengarna bara nästan räcker till det vi vill ha :(. Vi är beredda att kompromissa med en del för att få precis vad vill ha när det gäller annat, men har inte riktigt klart för oss vad man ska satsa på.

Vi vill alltså ha ner priset, och kommer då på följande sätt som vi kan tänka oss: våtrumsmatta istället för kakel och klinkers i våtrummen (vi sparar den investeringen tills det blir dags för renovering om sisådär 15 år :) ), kök och badrumsinredning från IKEA (blir det så mycket billigare när det kommer till kritan?), vi målar väggarna själva istället för att någon annan tapetserar. Vi var inne i kompisars helrenoverade hus nyligen och där var alla väggar målade. Det var verkligen kanonsnyggt! Fixar även lister själva och sätter upp dem. Garaget bygger vi också själva av byggsats. Tyvärr har vi inte möjlighet att lägga mer tid än så i eget arbete.

Jag tror inte att vi vågar bygga i egen regi... Om något går snett har man ju ett sämre utgångsläge då. Dessutom är det ju något som kräver att man har tid till sitt förfogande, och varken jag eller min man kan t ex prata en massa i telefonen på arbetstid. Annars är det nog ett bra sätt att spara en del!

Nu är min fråga om ni andra kommer på något annat som inte tar så mycket tid i anspråk, men som gör skillnad för slutpriset. Alla förslag är välkomna!

Kommentera gärna mina påståenden ovan också! Ni som har byggt eller håller på vet ju mer om detta än vi ;).
 
Visst är det billigare att köpa inredningen från IKEA men det kräver att ni själva bygger ihop alla dessa paket, och inte låter nån byggare sitta och ha betalt för det jobbet. Jag tycker också att ni tänker rätt när det gäller våtrumsmatta istället för kakel o klinkers. Se till att kolla upp de tidigare jobb som hantverkarna ni kommer anlita har gjort, detta kan spara både mycket tid och pengar.
För om de är riktiga slarvpellar och lämnar ett fuskbygge hemma hos er så kommer det att ta mycket tid och $$$ att fixa.
Lycka till!
 
Ella skrev:
Nu är min fråga om ni andra kommer på något annat som inte tar så mycket tid i anspråk, men som gör skillnad för slutpriset. Alla förslag är välkomna!
Minska ytan. Det är troligen det som gör mest i prisskillnad.
 
Att bygga fyrkantiga hus utan utskjutande delar, kan bidra till att minska priset för grundentreprenaden, vilket brukar vara en stor kostnad, och kostnaden för själva huset (enklare att tillverka) och för montage (enklare att sätta upp).

Taket; plegel eller plåttak är billigare än takpannor, har jag för mig.

Om ni tänker pruta på värmesystemet är nog en mindre boyta bra, eftersom ett billigare värmesystem (installationskostnad) kan bli dyrare per kvadratmeter i uppvärmning.

Fasta fönster är billigare än öppningsbara (fast det blir inte så lyckat i söderläge eller på ovanvåning).

Det är några tips från mig
/eva
 
Försök att vara öppen för olika husmodeller från samma tillverkare. Ibland kan det löna sig att välja en billigare modell och göra ändringar av denna. Exempelvis förlänga huset med en takstolslängd eller två. (Ökar byggytan mer än kostnaden och sänker därigenom kvm priset.

Utnyttja möjligheten att pressa flera olika leverantörer genom att ta in kompletta offerter med tillval och annat specificerat per post. Då kan Ni göra jämförelser på alla punkter.

Jag tror också att det är bättre att försöka minska ytan och bygga med den standard som normalkonsumenten önskar idag (dvs med kakel o klinker) än att snåla in på detta. Det tror jag försämrar andrahandsvärdet rejält.
Frågan är också hur mycket Ni verkligen sparar. Jobbet med våtrumsmatta tar också en del tid och priserna på kakel o klinker är ju idag ganska låga om man väljer standard. Lycka Till!
 
Hörde från en husförsäljare (som levererar ej inredda badrum) att skillnaden mellan våtrumsmatta och klinker i badrum idag inte är någon större skillnad i kostnad. Våtrumsmattorna är av bättre kvalitet idag och arbetskostnaden är rätt hög eftersom det ändå är lite krångligt att få till våtrumsmattan. Antar att detta inte gäller om du väljer att ha olika typer av kakel/klinker i olika format och om man måste skära till plattorna mycket.

Är det någon som hört samma rykte eller är jag ute och seglar?
 
Hej på er!

Klart man vill bygga billigt men bo bra. Jag hittade rn sida från finndomo som har modulenthus och hjältevadshus de har ett koncept som heter smartstart.
http://www.finnsmartstart.se/
Billgt samma kvalitet som övriga hus de har fast man får vara lite händig eller ha goda vänner.

Sen är det mycket billigare att lägga våtrumsmatta istället för kakel dels så slipper du använda dig av den dyra fuktspärren (tror jag) går mycket fortare att lägga och billigare matrl kostnader om man inte köper en billig platta på något byggvaruhus.

Lycka till!
 
Fredrik040 skrev:
Sen är det mycket billigare att lägga våtrumsmatta istället för kakel dels så slipper du använda dig av den dyra fuktspärren (tror jag) går mycket fortare att lägga och billigare matrl kostnader om man inte köper en billig platta på något byggvaruhus.
Det låter mycket mysko. Skulle du verkligen välja att inte göra en fuktspärr samt välja en våtrumsmatta av lägre kvalitet? ??? :surprised:

Tror inte ens något försäkringsbolag godtar utelämnande av fuktspärr i badrum så mycket problem och kostnader detta medför för försäkringsbolagen.

Fuktspärr i badrum är i alla fall det sista jag skulle tumma på!
 
Ploppan skrev:
Det låter mycket mysko. Skulle du verkligen välja att inte göra en fuktspärr samt välja en våtrumsmatta av lägre kvalitet? ???   :surprised:

Tror inte ens något försäkringsbolag godtar utelämnande av fuktspärr i badrum så mycket problem och kostnader detta medför för försäkringsbolagen.

Fuktspärr i badrum är i alla fall det sista jag skulle tumma på!
Våtrumsmattan fungerar väl som fuktspärr? Så det finns ingen anledning att ha en fuktspärr under den (är t.o.m. så att man inte får ha dubbla fuktspärrar eftersom man då riskerar att få fukt mellan dem som inte har någonstans att ta vägen).
 
Hej,
Ytterlliggare något att ta hänsyn till är att alla husbyggarprojekt blir dyrare än beräknat, har ni tagit med detta i kalkylen? För vår egen del blir det förmodligen 15% mer än kalkylerat. Bara en sån sak som markarbete kan sticka iväg med 6-siffriga belopp om det vill sig illa. Vill inte vara negativ men med de marginaler ni verka ha så borde ni vara försiktiga. En sak till, är ni inte riktigt duktiga så låt någon annan göra listerna, det är ju skitpengar i sammanhanget. Jag vet av egen erfarenhet att det inte blir snyggt (eller går åt enorma mängder spackel :)) om man inte vet vad man gör samt har riktiga verktyg.
 
Det är väl så att vi skulle ha råd, men det känns inte riktigt bra. Så de besparingar vi gör gör vi för att få den där marginalen som vi känner att vi vill ha!

Vad enkelt det hade varit om vi bara hade kunnat strunta i/vänta med garaget. Då hade nog till och med banken sett glada ut ;). Men nu är vi inte såna, utan ett rejält garage är ett måste redan från början :D.

Och jodå, snickeriskickligheten finns, speciellt hos min man! Han håller på och bygger en kajak nu :).

Huset vi planerar att bygga är ganska litet. En stark kandidat är Katthult 126 på just 126 kvadrat http://www.vimmerbyhus.se. Det känns som välutnyttjade kvadratmeter! Men tomten köper vi privat så vi kommer säkert att sätta ett par intressanta leverantörer mot varandra. Vi är inte intresserade av hus med torpargrund så några leverantörer går ju bort på grund av det, bl a Hjältevadshus och Smålandsvillan.
 
Fredrik040 skrev:
Hej på er!

Klart man vill bygga billigt men bo bra. Jag hittade rn sida från finndomo som har modulenthus och hjältevadshus de har ett koncept som heter smartstart.
[länk]
Billgt samma kvalitet som övriga hus de har fast man får vara lite händig eller ha goda vänner.

Sen är det mycket billigare att lägga våtrumsmatta istället för kakel dels så slipper du använda dig av den dyra fuktspärren (tror jag) går mycket fortare att lägga och billigare matrl kostnader om man inte köper en billig platta på något byggvaruhus.

Lycka till!

Denna text o bara ett inlägg reggad ett par minuter innan bara ;D
Luktar säljare lång väg ;D ;D ;D
 
Ledsen att jag inte varit så flitig är ny här och har inte varit inne på ett par dagar. Jag hoppas Sofia_k förstår att det är skönt att vara ute i solen också. ;D ;D ;D
Ville ge ett tips bara är själv i köpar tagen och fann denna sidan nyss.
Vill göra det mesta själv och tycker smarstart verkar vara ett bra alt, men har ni fler till mig så hör gärna av er.
Har hört mig för våtrums matta som vi skall lägga för att hålla kostnaderna nere fungerar som fuktspärr enligt alla regleroch som en föregående talare skrev man får inte ha två fuktspärrar för då bygger man inne fukten.
 
Visst låter det billigt, men kolla vad som ingår/ inte ingår.

En sockerlåda utan inredning.

Mtrl paket för 59000:- ???
I detta pris ska tydligen golv, tapeter, lister, kök, skåp & vitvaror ingå.

Anslutningsavgifter 100 000:- ???
Var i Sverige får dom den här uppgiften ifrån????

Mina ekonomi kunskaper kanske inte är dom bästa, men jag får inte ihop ekvationen.
 
Jag håller med! Om man jämför vad man får så är inte SmartStart billiga längre :(. Jag är övertygad om att man kan få motsvarande av flera tillverkare för ungefär samma pris. Med möjlighet att själv bestämma sin planlösning ;). Eftersom man dessutom är hänvisad till torpargrund är det inget för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.