Håller på att konvertera från direktel till vattenburet värmesystem. En del (vinkelbyggnad) är klar och den andra bor vi inte i just nu. Dock behövs underhållsvärme på 10-15 gr under vintern. Istället för att ha elradiatorerna igång så tänkte jag sätta en tillfällig aerotemper och utnyttja min nu betydligt billigare värmekälla.
Undrar därför om det finns någon billig ledning som är böjbar (typ vattenslang) och inte allt för dyr som kan användas. Tycker att pex blir för bökigt då den skall dras genom olika rum och ner för en trappa.
Alltså en billig lösning men säker ändå ur läckagesynpunkt eftersom det bara skall fungera som en tills vidare lösning.
 
Med den dragningen lär det bli bökigt oavsett val av slang/rör, i alla fall om ni ska bo i utrymmet samtidigt.

Skulle rekommendera alu-pex, eftersom den blir styv och bockningsbar, inte lika ogörlig som vanlig pex. Billigt, nej tyvärr inte direkt. Ca 20-30 kr/m får du nog räkna med.
 
Nej vi skall inte bo i det. Bara för underhållsvärmens skull, inget annat. Är PEM-slang uteslutet p.g.a. det varma vattnets skull? Jo den är inte mer lättarbetad den men priset är åtminstone betydligt lägre. Tänkte bara om det fanns någon billig lösning tills vi vet hur vi skall bygga om med planlösning och så.
 
Rör det sig bara om en vinter så hade jag inte krånglat med det, utan låtit elradiatorerna stå på 10 grader för underhållsvärme.
 
Inte helt säkert att det bara blir en vinter. Behovet att inreda den delen är inte akut så det kan ta ett litet tag. I dagsläget vet vi inte riktigt hur vi skall ha det där, behöver knappast fler sovrum eller allrum.

Förtydligande till norrbottenstorpet: Vi behöver ej bo bland de tillfälliga värmeledningarna. Allt är förberett för framtida konvertering med pluggade RIR fram till den orenoverade delen.
 
Kan ni inte nyttja de rören som redan är framdragna så länge då? Alltså de för tillfället pluggade RIR.
 
Om du nu inte kan köra med dom nydragna rören, så kolla efter "hetvattenslang" , som vanlig vattenslang fast med maxtemp 120C
Har ingen riktig koll på priset, men garanterat billigare än AluPex o dylika lösningar. Och efteråt kan du använda den ute i trädgården till vattenspridaren lr så.
 
lordi och DjAlbert! RIR är släppta precis där byggnaden börjar. Jag behöver dra tillfälliga rör/slang en bra bit bort och ner för trppor där jag tänkte ställa en aerotemper så centralt som möjligt. Tanken är att koppla på de fördrgana RIR. Får söka efter hetvattenslang och se om jag hittar något pris.
 
Är alla VVS installationer i övrigt redan dragna? Det är ju tänkbart att du köper alupex, som du använder till din aerotemp den här vintern. Nästa sommar plockas de bort och återanvänds till någon annan del av VVS installationen. Det beror ju lite på tidsplanen för bygget iofs. Du kanske har en snabbare plan?
 
Aha okej.. På så vis.
Tycker att norrbottenstorpets förslag låter bra, att köpa alupex och återanvända, om behovet nu finns, annars blir det bara en dyr historia.
 
För att gå lite OffT så..
Hörde häromdan att det är skillnad på varmt och varmt.
Slangen Helioz länkade till är en "varmvattenslang" just för att den är typad till under 100 grader.
En slang som är typad över 100 gradet t.ex 120 grader som ja skrev, så är det en "hetvattenslang"
Har väl o göra med kokpunkt o ånga o sånt antar jag ...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.