Hur djupt i väggen skall PVC fönster monteras?

Väggen består av (utifrån sett) träpanel, 34 mm reglar, utegips och 24 cm cellulosaisolering.
 
Redigerat av moderator:
Jag skulle säga, i liv med innerbrädan på fasaden. Du har ju inget för att skydda fönstren från vatten direkt.
 
Det är det enklaste men jag glömde skriva att huset har golvvärme. :)

Behöver man göra något speciellt för att minska risken för ytkondens på fönstrets rumssida (och då kanske speciellt här uppe i kalla Norrland)?

Fönstren har 0.7 glas utom ett stort fast som har 1.0 glas (1,8 x 2 m).
 
Redigerat:
Hej,
får man fråga vilken producent dina fönster har?
JAg bygger nytt hus just nu och söker med ljus och lykta efter passande pvc fönster.
Frun kräver att de ska vara utåtgående och inte vita på utsidan.

Jag har sett nånstans exempel på en enkel färgpalett och även nån träimitations folie eller liknande..
 
Vi har köpt vita Drutex fast de går innåt men de flesta fönster är fasta. De går att få i kulör också men ibland längre leveranstid då och kostar 15-20 % mer.

Vi kommer nog att montera fönstren några milimeter utanför utegipsen om ingen protesterar?
 
Zero skrev:
Vi har köpt vita Drutex fast de går innåt men de flesta fönster är fasta. De går att få i kulör också men ibland längre leveranstid då och kostar 15-20 % mer.

Vi kommer nog att montera fönstren några milimeter utanför utegipsen om ingen protesterar?
I liv med utegipsen eller några mm utanför går bra. Helst skall ett fönster sitter så nära insidan som möjligt, men det är inte så snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.