Vi har en gammeldags öppen spis utan insatts eller något. Handlar mest om trivseleldning men det stör mig ändå att varje gång man tänder en brasa suger den ju in hela stugans något sånär uppvärmda luft vid sin syrekonsumtion och kyler snarare ned hela stugan än värmer upp, visst mitt framför blir det ju lite varm samt att när muren är uppvärm strålar den ju tillbaka lite.

Frågan är kan man öppna upp någon sorts draglucka eller liknande för att få spisen att ta sitt syre utifrån istället för att tömma stugan på värme?

Vill helst inte ställa in en insatts i spisen då jag tycker den är så snygg som den är. huset är ca 50 kvadrat.
 
Om du har torpar,eller krypgrund blir det inga problem. Bara dra en kanal i grunden fram till elden. Försök ha öppningen så nära insuget det går.
 
Du kan aldrig få en öppen spis att sluta suga luft ur rummet. Kanske att du kan få det lite bättre, men man måste välja mellan effektiv spis och öppen spis. Öppna spisar är aldrig speciellt effektiva, men om det blir kallare när du eldar är det något fel. Tänk på att öppna spisar har varit huvudsaklig uppvärmning i svenska hem under hundratals år. Större och hetare eld är mitt tips på hur du får mer värme.

Erik
 
Sätt i en insats och njut av värmen, det finns en hel del som är riktigt snygga.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.