Har tittat runt en hel del på fönster till mitt bygge den sista tiden. PVC är ju såklart intressanta från ekonomiskt perpspektiv, men jag har haft grymt svårt att hitta några riktiga snygga profiler som inte känns plastiga.

Helst skall karmen och bågen vara så smal som möjligt för att inte ta upp onödig fönsteryta. PVC-fönstren ser generellt rätt klumpiga ut, särskilt de icke fasta.

Några förslag på riktigt snygga fönster?

R
 
Jahapp, frånvaron av svar indikerar antingen själva svaret (att det alltså inte finns några riktigt snygga PVC-fönster) eller att frågan var väldigt dum! :S
 
Tror tyvärr att det är svårt att hitta. Plast är plast och trä är betydligt mer stabilt i tunnare konstruktioner än vad pvc är. För att få fönstrena stabila behöver det nog vara lite mer.
Dock finns Enomic i Örebro som tillverkar tjockare bågar men tunnare på höjden. gå in på deras sida och se om det kan passa dig.
 
Stefan_hallsberg skrev:
Tror tyvärr att det är svårt att hitta. Plast är plast och trä är betydligt mer stabilt i tunnare konstruktioner än vad pvc är. För att få fönstrena stabila behöver det nog vara lite mer.
För att undvika missuppfattningar: PVC-fönster kan lika gärna kallas kompositfönster, eftersom de består av två material, stål och plast. Stabiliteten i fönstren kommer från stålet, inte från plasten. Men de är ju tillverkade med en helt annan teknik, med ihåliga profiler. Därför blir karmarna och bågarna grövre än hos träfönster. Detta kan naturligtvis uppfattas som negativt. Är det absolut tyngst vägande kravet på fönstren att de ska se ut på ett visst sätt, då blir det svårt att hitta lämpliga PVC-fönster.

Det är lite samma sak som att träbåtar är snyggare än plastbåtar. De som sätter utseendet över allt annat väljer en träbåt. Vilket naturligtvis uppskattas av oss som kan titta på båtarna, men slipper underhålla dem.
 
Redigerat:
Tycker att mina Veka-fönster är snygga.
 
Glömde bilden.
 
  • 008 (14).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wanegardh skrev:
Tycker att mina Veka-fönster är snygga.
De ser faktiskt inte så dumma ut.

Skulle man kunna få be om en närbild eller detaljbild på själva profilen? Gärna på ett hörn.

:)
 
Menar du såhär?
 
  • 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Inte helt dumma!
 
Skönheten sitter ju alltid i betraktarens ögon, men jag fick mina fönster idag *spännande* och är mer än nöjd med utseendet! De börjar montera imorgon, försöker ta någon bild att ladda upp imorgonkväll när några av fönstren sitter uppmonterade.

Jag kunde välja mellan två profiler, en lite modernare - fyrkantigare och en mer almoge stuket. Jag tog den fyrkantiga varianten.
 
Jag väntar med spänning!
 
det är inte bara stabiliteten som gör ramen så bastant men också kravet på en bra isoleringsförmåga. Små plastfönster ser mer klumpiga ut med den tjocka ramen men när man köper stora fönster så är det inte alls störande, tycker jag. Om man tycker att plastramen tar bort för mycket ljus så är det bara att välja större fönster och få större glasruta - det kan man ju välja när man bygger nytt :).
gaia
 
här är kronfönster...jag e nöjd, fungerar bra, är nu ca 4 år ser som nya ut om man tvättar dom..
 
  • 20110818134.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.