Jag vill ta bort en gammal 3fas tvättmaskin som sitter fast i en strömbrytare. Det jag undrar är hur jag kopplar bort strömmen så jag kan ta bort strömsladden till 3fas strömbrytaren.
Jag tog bort alla proppar i elskåpet som tillhörde rummet och proppen det stod tvättmaskin på men strömbrytarens lampa lyste ändå.


Jag kommer att låta en elektriker sätt ett nytt urtag sedan. Men jag måste få bort elsladden så de som ska installera den nya tvättmaskinen kan ta den gamla med sig.

Tack på förhand
Gustav
 
Du får skruva ur mera säkringar, kanske alla?, så är du säker. Man ska aldrig lita på märkningen helt och har du en trefas TM borde det vara tre säkringar märkt Tvättmaskin.
 
Ska du pilla med el så är du tvungen att ha en spänningsprovare. De finns för någon hundring på Jula, Clas Ohlson m.fl.

//Patrik
 
Bryt huvudbrytaren i centralen
 
"Jag kommer att låta en elektriker sätt ett nytt urtag sedan. Men jag måste få bort elsladden så de som ska installera den nya tvättmaskinen kan ta den gamla med sig."

Förutsätter att den som installerar den nya är en elektriker som då samtidigt kopplar ur den gamla. Eller har jag missuppfattat något ?.
 
Urkopplat kan man nog få men bortforslat blir det inte. Så om det handlar om att få ett uttag på plats så är det ju inga problem, då behöver ju inte den nya maskinen stå på plats.
 
Om Du Nu känner för att frakta bort den gamla på stubben, så kan Du ju alltid stänga av strömbrytaren och DÄREFTER knipsa av anslutningssladden. För säkerhetsskull så kan man sedan skala av tåtarna som hänger ut från strömbrytaren och koppla ihop dessa med varandra (så att proppen går, om någon felaktigt slår till strömbrytaren).

Jag säger inte att man SKA göra så. Men jag skulle inte bli oroad av att ha det så tillfälligt...
 
Om tvättmaskinen är ansluten till en arbetsbrytare (vilket det låter som på beskrivningen) så är det ju bara att fälla ned brytaren, lossa skruvarna som håller gummikabeln och sedan dra ur gummikabeln.

Är ju ganska precis det brytaren är till för :)
 
På vissa arbetsbrytare kan man dessutom hänga på hänglås...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.