1. Har nyss fått mitt system monterat. Har en ctc v35 på 35kw och 2 st 750L ack tankar. Eldade igår i ca 4timmar och tankarna kom upp i ca 80 grader i toppen, men bara 30 i botten. Tycker det var länge att elda. Vilka tempraturen bör jag ha i toppen respektive botten på tankarna?

2. Och vilken hastighet på cirk pumpen bör jag ha?

3. Och vilken tempratur ska jag ha innan laddomat 21 börjar ladda över till tankarna?

MVH Anders
 
Första gången tar det tid, det är ju stor skillnad på 7gr och 30gr i tanken. Nästa gång du eldar bör du värma 1500l till 95gr i toppen och 80-90 i botten på 3-4h.



 
Man räknar grovt att ca 20kW går åt för att värma själva pannan och keramiken upp till driftstemperatur och det kan ta 0,5-1 timme innan pannan ger rikligt med värme som kan lagras.
2.Prova köra med pumpen på steg 2.
3.Ladomaten har man för att skydda pannan (från kondens och rost som följd) så den inte ska få in kallare vatten än 70 grader i retur.  72 eller 78 är den vanliga val av returtemp begränsning ( vi har 78 och pummp på steg2 på vår Atmos40).
Alla andra temperaturer är underordnade den skyddande funktionen. Det är så jag uppfattar ladomatens roll i systemmet. Till slut får du tanken laddat till 90-95  grader oavsett vilket.
Tidsvinsten av olika temperaturbegrensningar (fex 72,78 eller 82) är minimalt , tycker jag, och beror mer på pannans vattenvolym och pannans vattentankkonstruktion. Har du 72 monterat i Ladomaten så får du något snabbare start på laddning av akumulator ( redan när panntemp ligger över 72 grader) men å andra sidan kyler du pannan ner till 72 hela tiden och då kanske måste du sänka hastigheten på cirkpump till steg 1 för att inte kyla eldstaden för mycket. Det är en balansgång som är individuell för varje pannsystem.
Se i instruktion vilken returtemp till pannan rekommenderas av tillverkaren .
gaia
 
Här tar det drygt 2 timmar, och ett fullt inlägg, om tankarna är 30-35 grader i botten, och 45 grader i toppen ungefär, min panna ska kunna ge 37kW
 
Tack för alla svar.
Har nu eldat i nästan 6 timmar, och nu är tankarna i 85 grader i toppen och botten. Dom var i 40 grader när jag startade. Tycker att det tar lång tid att värma upp dom...
Vilket tryck bör man ha på systemet?
Och jag har ca 140-150 i rökgas temp, är det normalt?

MVH Anders
 
45 graders temperaturökning är lika med 78 kWh. Om vi tar bort en timme för uppeldning blir det en medeleffekt på 78/5 = 16 kW. Det var inge vidare, om det inte gick åt mycket värme samtidigt så gav pannan för lite effekt...
 
abel48 skrev:
Och jag har ca 140-150 i rökgas temp, är det normalt?

MVH Anders
En kompis har en v35 o där är rökgastempen 180-200°
 
Hur lång tid det tar beror dels på pannan "verkliga" effekt vid eldningstillfället och uttaget av vatten från tankarna när du eldar. Effekten på pannan kan variera beroende på vedens förskaffning tex.

Pumpen på Laddomat 21 ska gå på högsta hastighet  (om du inte har en panna med väldigt låg effekt) enligt Termoventiler, har iofs igen större betydelse för hur lång tid det tar att ladda tankarna. Men om du kör på läge 2 så kan pannan bli så varm i slutfasen av eldningen att den slår ifrån eller syventilen öppnar innan tankarna blivit riktigt uppvärmda i botten. Man får prova sig fram som någon sa lite längre upp.

Kan även vara luft som spökar i ett nytt system.

För mig tar det i snitt ca: 5-6h att värma ca:1700liter ifrån en snitt temp på 25grader till en snitt temp på 95-100grader. Dock släpper jag ju normalt inte ner tempen så långt innan jag eldar, men ca:3-4h kan man nog räkna som normalt om man eldar nar det är "dags".


/danso

 
ska kolla vilken hastighet laddomaten står på, visste inte att man kunde ändra den.
Det kan ju vara mycket luft, för jag hör att det bubblar till då och då.
Sen så har jag ju för kort ved, 35cm men det kanske inte gör så mycket på själva effekten.

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Det kan ju vara mycket luft, för jag hör att det bubblar till då och då.

MVH Anders
ja, avluftningen är det viktigaste just nu, du måste avlufta när vatten är som varmast. Avluftningsventiler brukar sitta i toppen på tankarna. Det kan också vara luft i laddpumpen som måste avluftas. Än så länge skulle jag inte röra vid ladpumpens inställning och i stället satsa på avluftning. Man ska göra det många gånger under ca 1månad :-/ innan det blir luftfritt i ett nyfylld system. Avlufta varje gång du har laddat tankar tills det kommer enbart vatten.

Det är bra när röktemp är låg men 140-150 verkar vara i det lägsta laget. Brinner det bra i pannan? Kortved är ingen hinder, du ska bara fylla på oftare eftersom du inte kan packa i lika mycket som med stora bitar.
gaia
 
abel48 skrev:
ska kolla vilken hastighet laddomaten står på, visste inte att man kunde ändra den.
Det kan ju vara mycket luft, för jag hör att det bubblar till då och då.
Sen så har jag ju för kort ved, 35cm men det kanske inte gör så mycket på själva effekten.

MVH Anders
Med kort ved är det inte säkert du får full effekt..

Kompisen kör med 78° termostat i sin laddomat 21 2:ans hastighet till Ctc V35
 
ska kolla röggas tempen igen när jag eldar.
Tycker att det brinner bra, dock inte lika våldsamt som i min gamla kombi panna.
Bör jag lufta varje element?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Bör jag lufta varje element?

MVH Anders
Jag tänkte mest på avluftning av akumulatortankar. Vissa har monterat automatisk avluftning och visa har en med manuell betjänning. Vet ej vilket sort du har. En sån avluftningsventil sitter på den högsta punkten mellan pannan och akumulatorn och oftast just på akumulatortoppen eller på ett rör om det finns ett som är dragen från pannan och högre än acktoppen.

När man värmer vatten så börjar det bubbla och luften går ur vatten ( vatten avluftas som vid kokning) och samlas förstås på dom högsta ställen i systemmet och det blir ju oftast i toppen på akumulatorn. Där blir det mest luft eftersom du värmer vatten upp till 90 grader i dom. Ju högre temp dess mera luft försvinner ut ur vatten)

I radiatorer kan finnas luft också och då blir dom halvkalla  men radiatorvatten är inte så varm så det är mest troligt att du får mest luft i akumulatortanken i första hand och det är den luften som kan orsaka störningar vid laddning - den luften skall bort för den gör också att din system rostar invändigt!

Du ska få slut på bubblandet i dina rör ;)
Lycka till!
gaia




 
Dessutom måste man ha tillräckligt grundtryck (om man har tryckexpansionskärl), så att det inte sugs in ny luft när allt vattnet blir kallt.

Att värma 2250 liter vatten tar ca 5 timmar för mig. Jag har en Atmos DC 35 SF, då effekten ska vara likvärdig med din cTc V35.
Då inkluderar jag den halvtimme det tar pannan att komma upp i tillräcklig temperatur för att ladda överhuvudtaget.
 
apersson850 skrev:
Dessutom måste man ha tillräckligt grundtryck (om man har tryckexpansionskärl), så att det inte sugs in ny luft när allt vattnet blir kallt.
Vart skulle den luften sugas in ifrån?

/danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.