Va ha ni för lön som service tekniker inom elbranschen i sverige?
Själv bor ja på Åland och jobbar här då.
Ha jobbat på ett företag i 7 år som El montör, men i morgon ska ja byta företag och tittel.
På nästa jobb som ja börjar på (i morgon då) så ska ja jobba som service tekniker och där får ja en lön på 15.50€ i timmen= 143kr
Kommer att jobba 160 timmar i mån och få ut 2480€ =22941kr före skatt. Betalar 20 % i skatt så lönen i handen blir 1984€ = 18348kr
Har ni liknande? Bättre? Sämre?
Kan även tillägga att ja bara är utbildad som elektriker och inte ingenjör.
 
Ligger på liknande nivå i Sverige med.
 
Njaa, i en storstad och på en stor firman så kan du plussa på 10´.......

// Stefan
 
32000 för en serviceelektriker? Njaa, var då? Jag flyttar direkt.
 
De flesta ingenjörer kommer inte i närheten av några 32000 kr. Jag skulle påstå att 19000 är dåligt, 23000 är ganska bra och 26000 är mycket bra.
 
Jag själv jobbar i Malmö på stor elfirman och har bra lön...

Servicekillarna och telekillarna har samma lön, entreprenadgänget tjänar ännu bättre...
 
Redigerat:
Jo, men har en serviceelektriker 32000 i lön i Malmö?
På ackord här uppe så kan man komma i närheten om det är ett bra och fungerande projekt men inte på service.
 
Så slutsattsen är att lönen är ungefär lika här som hos er.
Enda skillnaden är att ja betalar 20% i skatt med en lön på 23000kr. Har för mig att ni betalar en hel del till. Eller?
Sen i sista ändan så blir de nog liknande ändå för de är betydligt mycket billigare att leva i Sverige.
 
Glufsglufs skrev:
Jo, men har en serviceelektriker 32000 i lön i Malmö?
På ackord här uppe så kan man komma i närheten om det är ett bra och fungerande projekt men inte på service.
32´ är fast månadslön och således tillkommer inget ackordsöverskott.

Kolla på SEF:s hemsida för timlön sektion 8, över 200 pix i timmen. Ackordsgossar förvisso men servicegossarna ligger på samma!

// Stefan
 
danbanan2 skrev:
Så slutsattsen är att lönen är ungefär lika här som hos er.
Enda skillnaden är att ja betalar 20% i skatt med en lön på 23000kr. Har för mig att ni betalar en hel del till. Eller?
Sen i sista ändan så blir de nog liknande ändå för de är betydligt mycket billigare att leva i Sverige.
Så kan man se det, en pizza kostar inte 100 kr här (en normal alltså ;)) och sen så åker man ju alltid Eckerölinjen iaf för att handla billig öl d^_^b om man bor i det här området :)
Problemet är ju att få tag på bostad då istället.
 
ompalompa skrev:
32´ är fast månadslön och således tillkommer inget ackordsöverskott.

Kolla på SEF:s hemsida för timlön sektion 8, över 200 pix i timmen. Ackordsgossar förvisso men servicegossarna ligger på samma!

// Stefan
Jasså...ja, det är ju bra där nere i jämförelse med här uppe då antar jag.
 
Nu vet jag inte så mycket om löneläget som servicetekniker men det kan skilja mycket lokalt också. Inom den branschen jag arbetar skiljer rätt många tusenlappar mellan företagen på orten jag arbetar. Vi är väl lite av "löneledare" på den orten och sådat spelar också roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.