Efter mycket om och men så har vi lyckats knåpa ihop en planlösning för det suterränghus som vi avser bygga. Vi är nöjda med planlösningen, och nu vill vi höra vad ni har att säga.

Huset är dimensionerat för att inhysa två vuxna och två, max tre, barn. Nedan följer en lista på vad vi har prioriterat när vi knåpat ihop planlösningen.
  • Ta till vara på utsikten åt väster, samt i viss mån även den åt sydväst och nordväst.
  • Kök och vardagsrum i direkt anslutning till varandra.
  • Dubbel takhöjd i vardagsrum.
För att uppfylla de sista två önskemålen har vi valt att ha kök och vardagsrum på nedre plan, trots att övre plan är entréplan. För att uppfylla handikappnormerna är det därför inritat ett minikök i sovrum två på entréplan. Vardagsrummet omgärdas av ett räcke, och är nedsänkt 300mm relativt de andra golvytorna på nedre plan.

I badrummet på entréplan har vi för avsikt att flytta toalettstolen till motsåtende vägg, och att flytta handfatet närmare dörren. Badrummet är dimensionerat för att kunna rymma ett hörnbadkar istället för nuvarande rektangulära badkar.

Räcket runt trappen skall vara i liv med del av vägg till badrum. Trappen kommer att konstrueras runt en spindelvägg, som fortsätter framför förråd, WC/dusch och tvätt/groventré på nedre plan. Samma vägg kommer att vara i liv med framkanten på överskåpen ovanför diskhon.

Sovrummen på övre plan är tänkta att användas just som sovrum, medan det på nedre plan är tänkt att användas som kombinerat gästrum och kontor. Vi har medvetet valt att inte ha något allrum, och istället ha något större(?) sovrum. I efterhand kan man dock konstatera att de inte blev sådär jättestora. :-/

Den huvudsakliga delen av altanen kommer att vara belägen i hörnet mellan sovrum tre (sovrum tre nummer två :)) och vardagsrummet, men kan även komma att sträcka sig framför vardagsrummet och matplatsen för att ansluta till altandörren vid matplatsen. Utgången från vardagsrummet till altanen kommer att vara i det fönsterparti som är märkt med en pil, inte det som heter "ALU 23-28+dörr".

Vi har säkert glömt en massa saker som ni vill veta, men om ni frågar så skall vi göra vårt bästa för att uppdatera detta inlägg med svar på era frågor.

Vi ser fram emot era synpunkter!

Sist men inte minst, skisserna. "Uppåt" på skisserna är så gott som rakt väster ut.
Entréplan:
ov0xv.png
Nedre plan:
nv4su.png
 
Personligen tycker jag att det är dumt att inte ha kök och vardagsrum i entréplanet. Annars så är väl planlösningen ok förutom _alldeles_ för lite hall i entrén. Tänk också på att alla ljud från vardagsrummet transporteras lätt upp till entréplanet. Den/de som står där upp kommer klart och tydligt att höra vad som sägs där nere = extra isolering till sovrummet/en kanske behövs. Köket är väldigt inklämt och kommer troligtvis att bli mörkt. Ni kommer inte heller att ha någon kontakt med gatan från den plats man oftast befinner sig vid (kök och vardagsrum).

Sammanfattning:
Dumt och inget för mig. Det är tur att ni ska bo där :D
 
Hej!

Kul att ni ska bygga hus!

Jag måste tyvärr hålla med Elica delvis, men har en idé:
Vad har ni för taktyp? Det kanske är möjligt med förhöjt väggliv (innertakhöjd på övervåningen 270 cm), kombinerat med att ha öppet hela vägen upp till yttertaket (borde ge en extra säg 70cm minst), då får ni c:a 3.5 m i takhöjd i vardagsrummet, räcker det? :-?

Då får ni också mer boendeyta att göra sovrummen större, då inte 22kvm går bort längre. :)

En annan sak man bör tänka på är hur det blir när man kommer in i huset. Nu kommer det bli att man går rakt fram till ett stup, och där nere är vardagsrummet. Jag vet ju inte, men tror att känslan ni är ute efter med vardagsrummet är att man ska tänka "wow!" när man kommer in i det. Den effekten får man bäst om man kommer in i vardagsrummet "nerifrån" (nu har man redan förstört en del av den känslan med att komma in uppifrån).

En annan effekt är att det kan kännas som att man sitter nere i ett hål, när folk springer omkring på övervåningen.

Fundering kring köket: kanske byta plats på matplats och kök, så att diskbänken står under ett fönster som vetter västerut. Ni ville ju ta vara på utsikten, och faktum är att jag tror att man har mer nytta av den när man är i köket än när man äter. Då brukar man ha koncentrationen på annat håll... (barn, tidning, gäster etc.). Sen slipper man känslan av att behöva "gå runt" bardisken när man kommer från trappan/entrén. Ett annat populärt alternativ är att ha köket med fönster mot gatan.

En personlig åsikt är att klädkammaren i hallen kunde göras om till toalett. Mycket praktiskt att slippa gå in i huset (ta av kläder/skor) om man ska på toaletten (man går tillbaka efter bilnycklarna och är måste kissa, barnen [om de är små] är färdigpåklädda och ska ut när minstingen är kissnödig, nödiga gäster etc.). ;)

Ska ni bo där tills barnen är tonåringar kan det vara en idé att själva ha sovrum 2 på bilden. Då måste de passera ert rum på vägen in om de varit ute på dåligheter. (Stopp! Var har du varit?) :)

Håller med om att hallen kunde vara större, tänk på alla skor och kläder som ska samsas där om ni har tre barn och gäster (hela släkten på julafton?). Det blir lätt trångt om saligheten. Tips är en STOR garderob typ skjutdörr. Mycket praktiskt.

Apropå gäster och handikappnorm. Man behöver inte vara handikappad för att kvala in under den, bara gammal eller sjuk. Har ni nån gammal mormor eller nåt som har svårt med knäna? Då är ett hus med kök och vardagsrum nedanför en trappa rena döden. :'(

Om ni flyttar toan, så tycker jag att ni ska hänga om dörren så den går inåt i badrummet. Då är den inte i vägen om nån ska till eller från sovrum 1.

Om ni ska ha minikök på ovanvåningen, så har IKEA nån variant inbyggd i ett skåp, så stör det inte alltför mycket.

Nåja, det var allt jag orkade med för den här gången. Lycka till med huset! :)
 
Hur brant och trång är tomten? Vilken byggrätt ger detaljplanen? Det är svårt att kommentera en planlösning, som verkar vara starkt styrd av tvingande yttre omständigheter.
 
Tack för era svar! Vi uppskattar er ärlighet!

Efter att pillat med planlösningen ett bra tag är vi givetvis ganska insnöade på vår idé, och köper därför inte automatiskt alla era förslag rätta av. :)

Elica,
Jo, det hade ju helt klart varit bättre att ha kök och vardagsrum i entréplanet av bekvämlighetsskäl. Dock så är vi väldigt sugna (läs insnöade) på den dubbla takhöjden i vardagsrummet och som bonus får vi direkt utgång till altanen från kök och vardagsrum.

Angående köket så är väggen bakom spisen endast 105 cm hög. Jag vet inte om du missade det, men om du gjordet det, tror du ändå att köket blir mörkt, trots att det är en halvväg bakom spisen? Vi som tyckte vi hade så många fönster på nedre plan. :)

Det där med kontakt med gatan har jag hört att en del nämner som en positivt. I de hus jag bott i tidgare har vi aldrig haft kontakt med gatan, och det är inget som jag saknat. Vad tycker du att det fina med att ha kontakt med gatan? I vårt fall är gatan en återvändsgatan som har tre hus på ena sidan, och så ligger vårt i änden av densamma, så när det är halt på vintern får vi nog lägga ut halmbalar och traktordäck bakom bilen i carporten. (Ni andra får naturligtvis också försöka övertala oss om det förträffliga med gatukontakt)

Det lilla hallen får vi ta oss en funderare på. Som den är nu är den 150cm på smalaste stället, och längden fram till dörren till sovrum två är 140cm, och till början av trappen 180cm. Vi ska försöka flytta dörren till sovrum två längre in i huset, och eventuellt kanska man kan bredda hallen något.

Verktygsrookie,
Vi kommer att ha pulpettak. Av olika anledningar kan vi tyvärr inte ha ryggåstak, annars hade det helt klart varit en god ide. :(

Angående klädkammaren så har vi varit inne på att göra om den till en toalett, men vi har fastnat för att ha den som klädkammare istället, för att på ett smidigt sätt kunna stuva undan alla ytterkläder när tjocka släkten kommer på besök.

Angående kontroll på tonåringar så får vi lösa det med elektronisk fotboja, alkolås på ytterdörren i kombination med sådan där snurr-grind som man bara kan passera en åt gången i, och metalldetektor. Tillit är bra, kontroll är bättre. :D

Det där med dörren till toaletten får vi fundera på. Även hängningen av dörren till sovrum ett bör funderas igenom.

Billy_baver,
Det är en höjdskillnad på ungefär fem meter mellan tomtens fram- och bakkant (upp respektive ner på bilden), och denna sträcka är ungefär 30 m. Även bredden är ungefär 30 m. Eftersom jag inte kan editera mitt ursprungliga inlägg har jag lagt till en bild nedan med information om hur huset i dagsläget är inritat på tomten. Planbestämmelserna kräver suterränghus eller sluttningshus med pulpettak, och största byggnadsarea är 175 m².

Tänkt placering av huset på tomten:
tomt6vj.png
Logiskt nog är norr på bilden åt....höger!
 
Precis som jag trodde:  Ni har kämpat duktigt!  Nu förstår jag mer av hur ni har tänkt.  Men jag har flera följdfrågor:

1. Vad säger planbestämmelserna om maximal byggnadshöjd?  Får ni bygga fler plan än souterrain plus bottenvåning?    Och vad säger planen om takvinkel?  Maximal och minimal vinkel?  Eller exakt gradtal?  Eller får ni fritt välja själva?

2. Tvingar planen att ni bygger ihop carporten med huset?  Eller är det just så ni föredrar det själva?

3. Dessutom skulle jag vilja veta mer om tomtens omgivningar. Jag är särskilt intresserad av grannskapet norr och öster om tomten.  Varifrån har ni insyn?  Och finns det något annat åt dessa väderstreck att vila blicken på - förutom grannhus och den där gatan...

4. Vad vill ni ha ut av tomten?  Ska ni rädda befintliga träd och berg i dagen?  Ska ni hålla tomten lättskött och opretentiös, snudd på asfalterad?  Eller ska ni från noll och intet skapa en bedårande hängande trädgård med prunkande prakt...

5.  Återigen tomten:   Hur knepig blir grundläggningen?  Mycket sprängjobb?  Risk för jordflykt och stora mängder smältvatten?

Jo, jag har ett par idéer, men vet ännu inte om de är helt vanvettiga.
;)
 
Jag tycker det ser fint ut :). Det där med att ha diskbänken framför fönster har jag aldrig fattat. Vi har diskmaskin och det enda jag diskar för hand är finporslin och stekpannan och en del kastruller-det tar max 10 minuter per dag. Skall man bygga hus för det??? Det enda som jag tycker verkar lite sådär är hallens storlek. Kanske nuvarande utetrappan kan bli en inbyggd "veranda" så man kan ställa eventuell barnvagn och lite sådant där? Sedan tycker jag att det är lite synd att ha diskbänken (den använder jag ;)) i bästa siktvinkeln från matplatsen. Om man tänker rent estetiskt kanske det vore bättre att låta den byta plats med spisen-men i ett kök skall man låta sättet att jobba styra. Sovrummen är inte stora som du verkar ha kommit underfund med. Vårt sovrum är 16 kvadrat och det tycker inte vi är jättestort. Går det inte att utforma tomten på husets utsida så att en eventuell handikappad kunde använda grovningången och hela nedervåningen? Kan inte de där reglerna...
 
En sak till; med en rad fönster till i vardagsrummet på västra väggen(jag antar att fönstren går ända upp) kan ni åstadkomma att man ser rakt igenom huset och ut när man kommer in i entrén. Det ser alltid maffigt ut. Skulle nog göra det ljusare också.
 
Billy_baver,
Planbestämmelserna tillåter/kräver byggnad i ett plan, plus eventuell suterrängvåning. Maximal byggnadshöjd framgår ej av planbestämmelserna, dock är takvinkeln specificerad till 14 grader. Taket skall vara av pulpettyp och ha fallet åt norr eller söder. (Vi hade tänkt ha ett tak met sluttning mot norr på den stora klumpen, och ett tak lutande åt söder över carport och förråd)

Planbestämmelserna tillåter "fri" placering av carport/garage. Vi har ingen bestämd åsikt om carportens placering, men på grund av tomtens ringa storlek (884 m²) och gällande brandskyddsregler(?), samt på det sätt vägen ansluter till tomten, har vi funnit det lämpligt att ha hus och carport ihopbyggt.

Angående tomtens omgivningar så ligger närmaste hus sydöst om vår tomt, med då vi har placerat vår carport i den riktningen kommer vi inte att störas av dem. I övrigt är det tämligen fritt från insyn från alla håll. Primärt är det utsikten åt syd-sydväst, via väst och sedan mot nord-nordväst som är något att tala om. En sektor på ungefär 135 grader. I övriga riktningar är det grannhus en bit bort.

Inga träd kommer att "räddas", då de få som stog på tomten stog där det är lämpligt att bygga huset. Det finns inget berg i dagen och så vitt vi vet är tomten en enda stor sandhög. Vi har inga storstilade planer för trädgården, utan det blir nog en villaträdgård modell 1A, men gräsmatta, plattläggningar, några rabatter och en terassering. I alla fall till att börja med.

Grundläggningen borde inte innebära några problem, då risken för att behöva spränga är liten. Möjligtvis kommer det att behöva fyllas en del. Ingen risk för jordflykt och stora mängder smältvatten, så som vi ser det.

Om vi missade något får du fråga igen.

Alsti18,
Tack för dina synpunkter! Jag håller med dig i allt du skriver. Jag och min sambo diskuterade här om dagen det här med att folk tenderar att planera sitt hus efter saker som i det stora hela har ringa betydelse, i alla fall för oss. En sådan sak är t.ex. fönster bakom diskbänken. Dock kan det vara skönt att slippa stångas med överskåpen när man rengör den vidbrända popcornkastrullen med svinto. :)

Jo, vi ska försöka göra hallen något större. Trappen utanför entrédörren kommer att täckas av ett tak som går från trappens högerkant och ansluter till taket över carporten. Vi kommer även att sätta in några fönster i vardagsrumsväggen. Dock blir det nog inga stora fönster, för vardagsrummet är tillräckligt svårmöblerat som det är. Istället siktar vi nog på några 50x50-fönster som den arkitekt vi får hjälp av förhoppningsvis kan placera på något sätt som livar upp fasaden och inte ser helt knäppt ut. Jag tror dock inte att vi behöver mer ljus i vardagsrummet, då vi redan i dagsläget har drygt 20 m² fönsteryta i vardagsrummet. :)

Angående handikappnormerna så har vi inget problem att uppfylla de krav som ställs på oss. Precis som du säger så kommer det vara möjligt för en besökare med rörelsehinder att ta sig in genom groventrén eller utgången till altanen i vardagsrummet. I alla fall på sommaren. :-/
 
Dock blir det nog inga stora fönster, för vardagsrummet är tillräckligt svårmöblerat som det är
Ähhuumm jag tror du missuppfattade...det är ju inte så vanligt med möbler på 2,40 meters höjd och däröver. Jag menade en fönsterrad till på den del som är på övervåningsnivå...fast hur det blir är ju svårt att säga utan att ha fasadritning
 
Jag har tänkt.  Varsågod!  Här är det skrämmande resultatet   ;)  -

1. Ett enda sammanhängande pulpettak från söder mot norr.
2. Inredd vind under pulpettaket i husets norra del.
3. En personhiss sammanbinder våningarna.
4. Dubbel våningshöjd både i husets sydvästra del  PLUS i det nordöstra hörnet.
5. Stora vertikala fönster mot norr och/eller öster
6. Smala horisontella fönster mot söder och väster.
7. Carport breddas med dörrtak.
8. Förråd och sovrum bakom carport integreras i "tjockhuset".

Varför det då?  Jo, min första reflektion gäller dagsljuset på er tomt.   Norrljus är alltid det mest behagliga man kan få inomhus.  Det är därför kök traditionellt lokaliseras mot nord eller öster.  Det blir helt enkelt ett väldigt skönt arbetsrum utan besvärande solstrålning  (vilket också bildkonstnärer vet när de bygger ateljér).  Den som är lycklig nog att ha sin utsikt mot norr avnjuter den utan att bli bländad av solen.  Blommor, träd och buskar vänder sina ansikten mot solen.  Det innebär att växtligheten ter sig som fagrast betraktad FRÅN söder.

Alltså skulle jag i ert ställe försökt utveckla tomten med uteplats och stora vertikala fönster mot nord, nordost och öster.  Om ni inget vackert har där i förväg får ni väl skaffa det!  Typ plantera en stor perennrabatt eller anlägga en spegeldamm (vars vattenyta skulle ge underbart levande reflexer i era innertak).  Eventuell insyn från grannhusen kan man reducera eller eliminera mha t.ex en pergola som matchar huset.  Dessutom skulle jag givetvis ta in er fina utsikt från sydväst.  Men eftersom de där 135 gradernas storslagen skönhet bäst betraktas i en svepande panorering tror jag att utsikten som mest effektivt inramas av fönster som löper horisontellt.  INTE vertikalt.

Visst skapar dubbel rumshöjd dramatik!  Den framhäver vertikala linjer, och hämtar in massor av ljus.  Men - som ni förstår av mitt resonemang - skulle jag hellre lagt  ert sydvästra jättestora hörnfönster mot nordost.  Jag funderar nämligen på detta med era pulpettak.

Antag att man bygger ett enda pulpettak som sluttar från söder upp mot nott 14 grader totalt 16,8 meter (hela husets längsta sida)!  Detta tillskapar en inredningsbar vindsvolym, där högsta takhöjd blir hela 3,5 meter. Däruppe blir boytan mellan 80 och 90 kvm med över två meter takhöjd.  Om man bygger samman en sådan vindsvåning med ert nuvarande entréplan blir största rumshöjden cirka 6 meter.  In i huset får ni en flod av behagligt norrljus (som ni slipper avskärma med dyra markiser).  Med hjälp av dubbel rumshöjd också i husets sydvästra del (fast där slopar ni de vertikala jättefönstren)  flödar dagsljus ända ned till souterrainplanet.

De låga horisonetlla fönster på husets västra sida löper över hela fasaden.  De bör vara mycket låga (kanska bara någon halvmeter), men kan med fördel placeras på olika höjd från golvet.  På så vis fångar ni in solens vandring och spännande skiftningar i det mer intensiva dagsljuset från söder och väster.

Alltså:  Bygg två våningar kub plus vind med snedtak!  Handikappkraven möter ni med en - hiss!  Dyrt?  Kanske inte så farligt som man kan tro.  Snyggt?  Definitivt!  Och absolut en mycket mer trovärdig lösning än det där kokskåpet.  Denna lösning ökar husets värde också för den som inte alls är rörelshämmad.  Hissar har resonerats på detta forum under denna tråd -

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40145

Och någon av debattörerna hänvisade i sin tur till denna leverantör -

http://www.daytonaelevator.com/Pneumatic Vacuum Elevator Main Page.htm

Tänk er själva denna hiss parallellt med en vertikal skorsten upp genom alla våningarna intill det vackra, sex meter höga fönstret.

Till sist ett handgripligt tips för er entré:  Breddar ni carporten framför husets östra fasad får ni ett praktiskt och generöst dörrtak.  Entrén blir väldigt tydlig och lättläst.   Om ni ökar volymen i "tjockhuset" med ett vindsplan bör ni med lätthet kunna slopa "smalhuset" med två sovrum och förråd.  Det blir avsevärt mer kostnadseffektivt.

 
Billy_baver,
Tack för ditt utförliga förslag!

Agående ett pulpettak över hela huset så är vi av den bestämda åsikten att ett sådant blir allt för dominerande. Detta medför (troligtvis) även en lång fasad utan avbrott, vilket vi av erfarenhet upplever som lite stelt och tråkigt. Av denna anledning tror vi inte riktigt på en enda huskropp.

Att indreda en del av utrymmet under pulpettaket tycker jag låter som en god idé. Även om vi inte gör det från början så är det ju alltid något man kan göra i efterhand (om man, precis som du skriver, sett till att få tillräcklig höjd på taket). Frågan är dock vad stadsbyggnadskontoret säger om en sådan sak, då det ej är tillåtet med fler än en våning ovan suterrängplanet. Något att kolla upp, och kanske få med på bygglovsansökan.

Det här med ljus från ljus från norr har vi inte tänkt på förut. Kanske beror det på att vi som bor ungefär tio mil söder om polcirklen är glada om vi kan få in något ljus överhuvudtaget under en fjärdedel av året. ;) Du har helt rätt i att en panoramavy åt väster skulle vara riktigt snyggt. Tyvärr blir det dock väldiga problem med möbleringen, men vi får anstränga oss en gång till.
 
En av grundstenarna när man gör en planlösning till ett hus är att man har en officiell och en privat del i huset. Den officiella delen är kök och vardagsrum där man spenderar den mesta av tiden och som man har vänner och bekanta. Den privata delen är bland annat sovrum, tvättstuga och badrum. Där vill man inte ha folk springande. Därför är er planlösning felvänd. Ni måste passera den privata delen för att komma till den officiella.

Ett sätt att få känsla av att "ute är inne" och att få in ljus i ett hus, är att tänka in raka linjer mellan ytterväggarna. Där linjerna "träffar" väggen ska man placera fönster. Dessa "samarbetar" då med att släppa in ljuset. Det gäller också från ytterdörren och väggen som ligger mitt emot. Dessa linjer ska naturligtvis ritas där det inte finns rum utan vid tex korridorer, trappen, ytterdörren.

Varför kan ni inte ha högt i tak om ni har vardagsrummet på övre plan? Det behöver ju inte vara dubbel takhöjd.

Trots den halva väggen vid spisen så tror jag att köket blir mörkt. Väggen vetter ju in mot huset och inte mot en yttervägg med fönster.

Att ha kontakt med gatan tycker jag är trevligt. Dels kan man se liv och rörelse, du ser när och vem som kommer. Man har uppsikt över området. En annan fördel med att vända på er planlösning är möjligheten till ljus och fönster. Ni skulle då kunna släppa in ljus från fyra håll till vardasrummet och köket.

Jag håller också med verktygsrookie när han säger att känslan av "wow" för den dubbla takhöjden i vardagsrummet uteblir eftersom man kommer från fel håll. Det blir mer stupkänsla och oj.......

Ledsen att jag totalsågar er men ni ville ju veta :D
 
Hej, här kommer lite synpunkter rakt från hjärtat!

Tyvärr är hallen på tok för smal! Där kommer att bli trångt med alla skor och matkassar! Dörren till stora badrummet sitter tokigt, kommer man från sovrum1 så måste man liksom gå runt dörren för att komma in. I badrummet tycker jag toan och handfaten sitter på fel plats, borde inte handfaten vara närmast dörren? När man har tvättat sig måste man gå runt toan för att komma till dörren. I köket står kyl och frys för långt från spisen. Jag skulle placerat diskhon under fönstret och spisen  bredvid och kyl+frys mitt emot på innerväggen. Nej, jag gillar tyvärr inte planlösningen. Jag tror man skulle vinna mycket om man skippade det höga taket i vardagsrummet och istället utnyttjade ytan bättre. Höga tak passar bättre i stora hus!
 
Elica,
Visst är det bra att ha kunna ha vissa utrymmen/områden för sig själv, men att den naturliga gränsen mellan dessa måste vara mellanbjälklaget håller vi inte riktigt med ok. Vi ser den privata delen som sovrummen och i viss mån även badrummet på övervåningen. Vi är dock medvetna om att sovrum två ligger lite för nära entrén för att denna uppdelning skall "fungera" riktigt bra.

Tack för informationen om teorin om siktlinjer mellan väggarna. Det finns förvisso en mängd olika idéer om hur placeringen av fönstren skall genomföras, men vi skall ha "din" idé i åtanke då vi får hjälp med den slutgiltiga fönsterplaceringen.

Tyvärr tillåter inte den modulkonstruktion som vår hustillverkare använder sig av ryggåstak över så stora avstånd som det är frågan om i det här fallet.

Du behöver inte be om ursäkt för att du "totalsågar" oss. Precis som du skriver så lade vi upp vår planlösning här för att få synpunkter, även om det hade varit roligare om den hade höjts till skyarna. ;) Tyvärr är vi nog lite för insöade på "vår" idé för att riktigt kunna ta till oss all den konstruktiva kritik som vi får.

Settler,
Jo, storleken på hallen skall vi kika lite mer på. Efter några fältstudier så vet vi i och för sig inte om vi tycker att 150cm på smalaste stället är så där himla smalt...

Det är korrekt att handfat och toalettstolen är urkasst (mina ord) placerade, men toalettstolen kommer att hamna mot motstående vägg. Anledningen till att vi inte bara vill byta plats på toalettstol och handfat är att vi vill kunna knö in ett hörnbadkar på den plats där det nuvarande badkaret är inritat.

Angående utformningen av köket så har vi resonerat så att vi hellre har närmare mellan diskho och spis än mellan t.ex. kyl och disko. Framför allt vill vi inte att man skall frestas att gena över "öppet golv" med en kastrull med kokande vatten när man skall gå från spis till disko, och då kan riskera att skålla någon liten krabat som mot bättre vetande råkar befinna sig i vägen. Man kan förvisso göra om halvväggen till en fullhöjdsvägg och placera kyl och frys där, precis som dus kriver, men då tappar man uppsikten över trappen och delar av vardagsrummet, samtidigt som man alltid står med ryggen mot händelsernas centrum då man lagar mat.

För övrigt är tror vi, precis som Alsti18, att det kanske inte är helt praktiskt att ha fönster bakom diskhon...

Vi hoppas att det inte blev allt för mycket av ett försvarstal. Tanken var att försöka förklara hur våra förvirrade hjärnor har tänkt (eller inte tänkt) när vi gjorde vår planlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.